Ekologija

Srednjoškolci koji borave u Učeničkom domu Podmurvice sami su uredili prvi terapijski vrt u Hrvatskoj. Surađivali su u tome sa studentima iz SAD-a koji su na uređenju vrta obavljali svoju stručnu praksu. Terapijski vrt na učenike djeluje smirujuće i u njemu borave nakon napornog dana, a analize su pokazale da im pozitivno utječe na raspoloženje. U sklopu njega u domu planiraju napraviti i multisenzorički vrt koji će moći koristiti i osobe s invaliditetom, no donedavno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nije imalo sluha za njihove ideje. 

Učenički dom Podmurvice jedini je dom u Hrvatskoj koji nosi oznaku EKO doma, a upravo u tom smjeru i dalje razvijaju svoje aktivnosti. Ekologija i humanitarni rad dvije su grane unutar kojih se u domu trude učenicima organizirati slobodno vrijeme i u tom ih smjeru odgajati i obrazovati. Učenički dom Podmurvice prvi je dom koji je dobio nagradu 'Luka Ritz' za prevenciju nasilja, točnije za projekt 'Tko ne djeluje, sudjeluje' otkako se ta nagrada počela dijeliti učeničkim domovima. Učenici volontiraju u humanitarnim projektima i – njeguju ekologiju. Sudjeluju u ekološkoj skupini unutar koje imaju brojne zadatke kojima žele očuvati prirodu. Prije nekoliko godina na ideju ravnateljice doma Ljiljane Kencl odlučili su domski okoliš urediti i pretvoriti u terapijski vrt.

Opuštanje u vrtu nakon stresnog dana

- Oduvijek njegujemo ekologiju i želimo djeci osigurati prostor koji će blagotvorno djelovati na njih jer su opterećeni. Škola ima svoja pravila, roditelji svoja, dom svoja. Svakodnevni stres zbog mnoštva obaveza, učenja i ispita htjeli smo im olakšati boravkom u terapijskom vrtu. Htjeli smo da, kad se vrate umorni i frustrirani, imaju svoju zelenu zonu u kojoj će se opustiti, rekla nam je ravnateljica.

Jedini je ovo terapijski vrt u Hrvatskoj na raspolaganju učenicima. Priroda djeluje na nas smirujuće i onda kada toga nismo svjesni, a učenici su vrt napravili sami pa ga zbog toga više i cijene. Umjesto da su neprestano uz računala i mobitele, sada borave vani na otvorenom. Prije nego su počeli s uređenjem vrta, proveli su anketu u kojoj se većina učenika izjasnila da želi u tome sudjelovati.

Ravnateljica je tada kontaktirala profesora Daniela Witerbottoma sa Sveučilišta Washington iz Seattla koji je profesor arhitekture i krajolika. On već godina putuje svijetom i sa svojim studentima uređuje terapijske vrtove. Primjer njegovo rada je terapijski vrt u Gvatemali za djecu koja su bila u bandama. Tamošnja djeca moraju postati članovi bande da bi preživjeli, a Daniel je htio spasiti dio tih mladih. Između ostalog kroz terapijski vrt htio im je pružiti priliku da se ponovo socijaliziraju, izvuku uz tih skupina i izgrade bolju budućnost.

Američki studenti uređivali vrt s učenicima iz doma

Daniel i njegovih 16 studenta došli su volonterski u sklopu stručne prakse koju odrađuju tijekom studija i radili su na tom vrtu. Učenici se radili s njima, družili se, kroz rad vježbali engleski jezik, Čak su učili plesati jer jedan student je bio iz Portorika. Stekli su brojna nova prijateljstva i upoznali različite kulture. Gotovo svi učenici sudjelovali su u uređenju vrta, a pozitivni učinci potvrdili su se ubrzo.

Svakodnevno se mjerilo raspoloženje prije i poslije ulaska u vrt te nakon rada u njemu. Svaka osoba koja je ulazila mjerila je svoje raspoloženje na skali od 1 do 5, a rezultati su se pokazali iznimno pozitivnima, rekla nam je ravnateljica. Dom ima više od 5 tisuća kvadrata zelene površine, a nedavno su na korištenje dobili još 3 tisuće koje su čistili od smeća i otpada ostavljenih od bivših vlasnika zemljišta. Akcija čišćenja organizirana je u sklopu Zelene čistke, a skupili su oko 100 kubika otpada iz prirode.

Ministarstvo krivo tumačilo zakon o učeničkim domovima

Priča s terapijskom vrtom uskoro će dobiti nastavak. Dom organizira akciju 'Obogatimo multisenzorički vrt' kojim žele preurediti dio zelene površine u okolišu doma. Taj će vrt koristiti za multisenzorna iskustva u prirodi, a moći će ga koristiti članovi Društva tjelesnih invalida Grada Rijeke te učenici, studenti i zaposlenici Učeničkog doma „Podmurvice“. Osobe s invaliditetom kroz takvu suradnju jačaju u socijalnom, kognitivnom, fizičkom i psihološkom aspektu, a učenici i studenti, kao i građani, postaju senzibiliziraniji za probleme ove skupine, rekla nam je odgajateljica Nikolina Pajnić. Ipak, donedavno iz MZOS-a nisu imali skuha za njihove ideje.

- Dosad nas u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta nisu gledali domove kao srednjoškolske ustanove, stoga nismo imali mogućnost prijavljivati sena različite projekte. No ove godine uz pritisak javnosti i pravilno tumačenje zakona odobrili su nam da se prijavimo samostalno kao učenički dom, iako smo to zapravo mogli i prije. Zakonski smo isti kao i škole, no dosad se zakon krivo tumačio, ističe ravnateljica.

Njihove su aktivnosti zapravo i šire nego školske jer oni provode i organizaciju slobodnog vremena učenika, a sada kada su napokon dobili zeleno svjetlo od MZOS-a, uspješno provode i prijavljuju na brojne projekte.

Samo prijavljeni korisnici mogu ostavljati komentare.

Prijava | Registracija
Nema događaja za prikaz.