Oprez: Poruke o izazovu koji završava smrću pojavile se i među hrvatskim tinejdžerima
Nova, i čini se, nikada opasnija igra hara među tinejdžerima na društvenim mrežama. Riječ je o 50-dnevnom izazovu koji u sebi sadrži samoozljeđivanje, a posljednji u nizu izazova je samoubojstvo. Iako je igra začeta u Rusiji poruke upozorenja stižu i do tinejdžera u Hrvatskoj.
Igra se naziva ‘Blue Whale’ (Plavi kit), a ako je vjerovati porukama koje kruže među tinejdžerima, do sada je u Rusiji zbog nje zabilježeno više slučajeva samoubojstava.
50 dana izazova završava samoubojstvom
Poruka upozorenja koju tinejdžeri putem društvenih mreža dobivaju glasi ovako:
– Za sve koji ne znaju: kruži igra ‘Blue Whale’. Nepoznati profili na Instagramu šalju zahtjeve za poruke tipa ‘Do you want to download something from the internet to play a game?’ Ni slučajno ne prihvaćajte ako vam dođe poruka odmah prijavite profil. Pošto se igra ne skida preko Google Play-a, igra vam hakira uređaj i preuzme sve podatke o vama: izgled, članove, obitelj, godište, lokaciju, itd. Kad se igra instalira, nemoguće ju je deinstalirati. To je ‘kus’ od 50 dana i ima 50 zadataka koje morate izvršiti ili će vam povrijediti obitelj. Zadaci su tipa: da si urežete plavog kita na ruku ili nogu, da si neke stvari zabijate u vene ili da režete dio kože ili da krvlju crtate plavog kita ili ono najgore je to što nakon 50 dana dobivate zadatak da izvršite samoubojstvo, a ako ga ne izvršite taj čovjek će nauditi vašoj obitelji, stoji u poruci upozorenja koja kruži društvenim mrežama, ponajviše Snapchatom i Instagramom.
Prema pisanju Jutarnjeg lista, tinejdžer mora objaviti neki od potrebnih hashtagova na društvenim mrežama: sinikit, f57, ff33, nakon čega dolazi poruka s lažnog profila. Ime, navodno, potječe od pjesme ruskog rock-benda Lumen. Uvodne riječi pjesme su ‘Zašto vikati kada nitko ne čuje’, a u spotu je prikazan plavi kit koji se ne može probiti kroz ribolovnu mrežu.
Posljednji zabilježen slučaj u Rusiji bilo je samoubojstvo tinejdžerica Julije Konstantinove i Veronike Volkove, koje su zajedno skočile sa 14. kata zgrade.
Julija je prije svoje smrti objavila poruku sadržaja ‘Kraj’ na svome profilu na društvenoj mreži s fotografijom plavog kita. Kako se igra proširila i izvan Rusije, piše Jutarnji list, Instagram je krenuo u zabranu postova, a korisnicima koji objave takav sadržaj šalju poruke podrške i pomoći.
Hrabri telefon zaprimio pozive u vezi izazova: Djeca se žele informirati
O ovoj najnovijoj pojavi na društvenim mrežama porazgovarali smo sa psihologinjom Hrabrog telefona, Anamarijom Vuić, koja je potvrdila kako su zaprimili nekoliko poziva vezanih uz izazov Blue Whale.
– Do sada smo primili nekoliko poziva djece i mladih vezanih uz ovaj izazov, najčešće je bilo riječ o tome da su izazovu čuli iz medija pa ih je zanimalo o čemu je riječ. Više su nam se javljala djeca iz viših razreda osnovne škole, uplašeni zbog toga što je do njih došla informacija da će morati sudjelovati u izazovu ako ih netko za to ‘odabere’ te su čuli razne priče o tome da će im osoba koja stoji iza izazova na neki način nauditi, rekla nam je Vuić.
Kaže, u Hrabrom telefonu vise potrebu da se djecu informira o tome što mogu napraviti ako oni ili netko iz njihove okoline dobije poziv za sudjelovanje u izazovu.
– Djeca i tinejdžeri su vrlo znatiželjni, a nedostatak znanja o sigurnosti na internetu kao i strah od posljedica ih može spriječiti u tome da s nekim podijele da sudjeluju u ovom izazovu. Važno nam je reći i da ovaj izazov uključuje prijetnje i ucjene što svakako predstavlja i oblik nasilja, a anonimni počinitelji mogu smatrati da za takvo ponašanje neće snositi posljedice. Upravo zbog ovih ucjena neka djeca mogu misliti da su primorana provesti izazov do kraja te da će se nešto zaista dogoditi njima ili njihovim roditeljima. Baš zato je važno da se o ovom izazovu priča i da mladi to ne drže za sebe, objašnjava Vuić.
Psihologinja nam je potom objasnila kako je u ovakvim slučajevima važno obavijestiti policiju i administratore društvenih mreža te je važno da mladi razgovaraju s odraslim osobama.
– Ako ih je strah ili ne znaju kako se obratiti nekome iz svoje okoline, važno nam je da znaju da mogu nazvati Hrabri telefon na besplatan i anoniman broj 116 111 ili nam se javiti putem chata kako bismo vidjeli na koji način mogu dobiti pomoć. Važno je i da roditelji s djecom razgovaraju o trendovima koji se pojavljuju na internet te ih uče kritičkom razmišljanju o sadržaju na koji nailaze, zaključuje psihologinja.