Vijesti

Prema Pravilniku o polaganju državne mature, učenici, odnosno pristupnici s teškoćama ispite državne mature polažu uz primjenu prilagođene ispitne tehnologije, a na temelju odluke Centra o vrsti prilagodbe. Kako prilagodba ispitne tehnologije izgleda za osobe s različitim teškoćama, od slabovidnosti do nemogućnosti korištenja ruku, najbolje svjedoče četiri priče bivših maturanata.

Prilagodba državne mature: Kako ispite polažu slabovidne i osobe koje ne mogu koristiti ruke?
Izvor: NCVVO

Prilagođena ispitna tehnologija trebala bi biti omogućena učenicima koji tijekom cijeloga školovanja ili dužega razdoblja imaju teškoće i onima kod kojih je do promjena u zdravstvenome stanju, koje uvjetuju prilagodbe u polaganju ispita, došlo u skorije vrijeme.

Prema članku 65. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi učenici s teškoćama su: 

  • učenici s teškoćama u razvoju
  • učenici s teškoćama u učenju, problemima u ponašanju i emocionalnim problemima
  • učenici s teškoćama uvjetovanim odgojnim, socijalnim, ekonomskim, kulturalnim i jezičnim čimbenicima.

Kako prilagodba ispita državne mature izgleda u praksi, najbolje svjedoče priče osoba s teškoćama, koje su maturu pisale na taj način. Njihova je iskustva sakupio Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja.

Ispit na Brailleovom pismu

Katarina Ivkić slabovidna je od rođenja, na lijevom oku preostalo joj je 5 posto vida, a na desno ne vidi gotovo ništa. Osnovnu školu pohađala je redovno, s ostalim učenicima u Županji, a srednjoškolsko obrazovanje u Centru za odgoj i obrazovanje 'Vinko Bek' gdje se obrazovala za poslovnu tajnicu i bila odlična učenica.

- Budući da nisam pohađala nastavu prema gimnazijskome programu, morala sam moliti prijatelje iz gimnazije da mi posude knjige i bilježnice kako bih položila ispite državne mature. Uspjela sam ih položiti uz pomoć prilagodbe ispita na Brailleovo pismo i uz pomoć pomagačice, kazala je Katarina za NCVVO.

Maturu je uspješno riješila te je danas studentica studija pedagogije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Provedba ispita mogla bi se poboljšati

Njena kolegica Lari Grojzdek čitav je život znala da želi upisati fakultet i u tom je naumu uspjela, zahvaljujući podršci obitelji, ali i školskog sustava. Lara je bila prva generacija strukovnih škola koja je polagala ispite državne mature, a pripremala sam se je školi, ali i individualno kako bi na maturi ostvarila što bolji rezultat.

- U mojoj srednjoj školi postoje različita usmjerenja koja prema svojoj programskoj strukturi ne omogućuju nastavak školovanja na visokim učilištima pa usmjerenja profesora, koji su sudjelovali u pripremi učenika za ispite državne mature i provedbi ispita, nisu bila povezana sa sadržajima ispita državne mature. Također, u provedbi ispita državne mature sudjelovali su i izvannastavni odgojitelji i djelatnici Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja kako bi se osiguralo da se ispiti provode u skladu s propisima, kaže Lara.

Dodaje kako je mišljenja da se provedba ispita državne mature ipak može se poboljšati.

- Moram priznati da je bilo vrlo stresno polagati ispite državne mature, ali to mi je iskustvo pomoglo da ne zaostajem za svojim vršnjacima, već da ravnopravno s ostalim učenicima u Republici Hrvatskoj na temelju ostvarenih rezultata nastavim školovanje na visokome učilištu. To je pridonijelo mojemu osobnom razvoju, zaključuje Lara.

Pisanje mature ustima

Umjetnik Alen Kasumović studira na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i iza sebe ima već brojne izložbe. Državnu maturu polagao je još 2010., na kojoj je pisao ispite iz Hrvatskoga i Engleskoga jezika na osnovnoj razini, ispit iz Matematike na višoj razini te ispit iz Likovne umjetnosti.

- Od rođenja se ne koristim rukama ni nogama, stoga pišem, ali i slikam ustima. Kako bih uopće mogao polagati ispite državne mature, bile su mi neophodne i dodatne prilagodbe. Prilagodbe koje su mi bile potrebne odnosile su se na pomoć prilikom rukovanja ispitnim materijalom te produljeno vrijeme pisanja ispita, bez čega ne bih bio uspio u zadanome vremenskom roku napisati ispit, rekao je Alen za NCVVO.

Pristupnicima kojima je potrebna prilagodba poručuje da ne trebaju osjećati strah od pisanja ispita državne mature i da će im prilagodba produljenog vremena pisanja ispita biti dovoljna da ga napišu.

Važnost asistenta prilikom polaganja mature

Jan Trojanac danas je magistar prava, koji je fakultet završio u roku, unatoč teškoj nesreći koja ga je zadesila u četvrtom razredu srednje škole.

Naime, u listopadu 2009. godine doživio je prometnu nesreću u Zagrebu s posljedicama hemipareze desne strane koja se najviše odrazila na desnu šaku. Od studenoga 2009. do svibnja 2010. godine bio je na rehabilitaciji u Krapinskim toplicama. Ipak, zahvaljujući podršci roditelja, prijatelja, ali i škole uspio je završiti četvrti razred. Nastavnici su mu prilagodili gradivo, a putem Skypea polagao je predmete ispred komisije koju su sačinjavali ravnatelj, razrednica i predmetni profesor ispitivač. Neki od profesora njegove I. gimnazije čak su dolazili i u toplice te s njim obrađivali jedan dio gradiva.

- Moja je generacija prva polagala ispite državne mature. Budući da sam bio izraziti dešnjak, a stradala mi je najviše desna šaka, bilo mi je teško polagati pismene ispite državne mature. U dogovoru s bolnicom u Krapinskim toplicama eseje iz Hrvatskoga i Engleskoga jezika, koji su se provodili u travnju, pisao sam na računalu. Pisao sam lijevom rukom i produljeno mi je vrijeme trajanja eseja. Na vrijeme je pazila moja osobna asistentica Mara Kovačić, kazao je Jan za NCVVO.

Do svibnja se je vratio u Zagreb, a ispite iz Matematike, Povijesti i Politike i gospodarstva polagao je u gimnaziji uz pomoć osobnoga asistenta kojemu je diktirao odgovore, a on ih je prepisivao na list za odgovore.

- U lipnju sam polagao prijamni ispit za Pravni fakultet u Zagrebu. Dodijeljen mi je asistent koji je zapisivao moje odgovore, a tijekom studiranja dobio sam rješenje od uprave fakulteta i dali su mi mogućnost da se dogovorim s predmetnim profesorom i pišem ispite na fakultetskome računalu ili polažem samo usmeni ispit, iz čega je vidljivo da i visokoobrazovne institucije daju podršku učenicima s poteškoćama, rekao je Jan za NCVVO.

Samo prijavljeni korisnici mogu ostavljati komentare.

Prijava | Registracija
Nema događaja za prikaz.