Prema Strategiji obrazovanja očekuju nas promjene u sustavu ocjenjivanja, ali i u pristupu državnoj maturi
Na nedavno održanoj konferenciji za medije predstavljena je Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije. Predsjednik Vlade Zoran Milanović, njegov savjetnik Neven Budak kao i ministar obrazovanja Željko Jovanović predstavili s nacrt po kojem nas očekuju promjene u osnovnoj, srednjoj i visokoj naobrazbi. Izdvojili smo nekoliko najbitnijih strateških koraka po kojima bi se u budućnosti trebalo provoditi srednjoškolsko obrazovanje.
– U strateškom planiranju cjelovitog obrazovnog i istraživačkog prostora mora zaživjeti trokut znanja koji se sastoji od obrazovanja, istraživanja i inovacija, navedeno je u uvodu nedavno predstavljene Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije.
Trenutno ni traga hrvatskim e-školama
Spomenutu Strategiju predstavili su na nedavnoj novinarskoj konferenciji predsjednik Vlade Zoran Milanović, njegov savjetnik Neven Budak te ministar Željko Jovanović. Prilikom izrade nacrta Strategije, uzela su se u obzir dva bitna procesa koja obilježavaju demografsku sliku naše države: depopulacija i starenje stanovništva. Iščitavajući 200-tinjak stranica Strategije uočit ćete da smo napokon prestali gledati u Finsku kao i boga po pitanju obrazovnog sustava te odlučili stvoriti fleksibilan i prilagodljiv sustav obrazovanja i istraživanja.
S obzirom da će se najavljene dugoročne promjene u hrvatskom obrazovnom sustavu ticati osnovne, srednje i visoke naobrazbe, izdovojili smo nekoliko najbitnijih planova za buduće srednjoškolsko obrazovanje.
Usmjerenja Strategije u srednjoškolskom obrazovanju
Prilikom izrade nacrta Strategije, autori su polazili od činjenice da će mladi u budućnosti raditi poslove koji danas još i ne postoje te da će zahtijevati korjenite prilagodbe gospodarstva i društva. Dugoročne promjene koje su sadržane u Strategiji usmjerene su na sljedeća razvojna područja:
-
cjelovitu kurikularnu reformu koja uključuje sve razine i vrste odgoja i obrazovanja
-
promjenu strukture odgoja i obrazovanja
-
podizanje društvenog ugleda i kvalitete rada učitelja
-
unaprjeđivanje kvalitete rukovođenja odgojno-obrazovnim ustanovama
-
osiguranje cjelovitog sustava podrške djeci i učenicima
-
osiguranje optimalnih uvjeta rada svih odgojno-obrazovnih ustanova
-
osiguranje kvalitete odgoja i obrazovanja
Nacionalni kurikulumi i ocjenjivanja
– Optimalno ostvarenje kurikuluma u slučaju gimnazijskog obrazovanja pretpostavlja definiranje zajedničke kurikularne jezgre za sve gimnazijske programe te modula koji omogućuju profiliranje gimnazijskog obrazovanja i povećanje izbornosti, navedeno je u Strategiji.
Drugim riječima, smanjit će se broj obveznih predmeta te će gimnazijalci imati više slobode pri odabiru predmeta. Nacionalne kurikulume će dobiti također i strukovne te umjetničke škole.
Osim kurikularne reforme, promjene se planiraju i u sustavu praćenja, vrednovanja te izvještavanja o razini usvojensti odgojno obrazovnih ishoda. Cilj je ispraviti nedostatke zbog čega bi se na svim razinama obrazovanja trebao naći različit model ocjenjivanja, a planira se izrada hibridnog modela vrednovanja i ocjenjivanja kojim bi se kombiniralo vanjsko i unutarnje vrednovanje.
Intervencije usmjerene na sve učenike
Svakako jedan od najdjelotvornijih načina unaprjeđivanja kvalitete obrazovanja predstavljaju intervencije na školskoj razini koje su usmjerene na sve učenike.
– Uspješni obrazovni sustavi, jednako kao i uspješne škole (na mikrorazini), osobitu pozornost posvećuju individualnoj podršci učenicima, i to ne samo učenicima s teškoćama i darovitima nego svima, naveli su autori Strategije. No da bi se spomenuto ostvarilo, planiraju se uvesti diversificirane i fleksibilne metode te oblici rada koji se daju prilagoditi darovitim učenicima.
Rekonceptualizirat će se pristup državnoj maturi
Prema Startegiji planira se uvođenje periodičnih ispita u osnovnim i u srednjim školama koji će se definirati u sklopu razvoja cjelovitog modela vanjskog vrednovanja ishoda učenja. S obzirom da će se mijenjati kurikulumi, u sklopu cjelovitog okvira za vanjsko vrednovanje ishoda učenja dogodit će se i rekonceptualizacija pristupa državnoj maturi u gimnazijskim programima.
Za kraj je navedena posebna razrada sustava završnih ispita u strukovnom obrazovanju koji mora služiti certificiranju. Drugim riječima, radit će se o potvrdi o uspješnom stjecanju kvalifikacija definiranih Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom.