Korak do posla

Iskustvo studentice koja se prijavila za posao kontolorke leta

Objavljeno 28.09.2015 15:30 piše Marina Šimunić

Hrvatska kontrola zračne plovidbe nedavno je raspisala natječaj za 20 novih kontrolora leta, natječaj koji uvijek izazove veliku pažnju i interes, prvenstveno zbog dobre plaće koju kontrolori leta dobivaju. Brojni zainteresirani za posao često zaboravljaju koliko je posao stresan i koliko ga je teško dobiti. Kontrolori rade u osmosatnim smjenama, ali ne dulje od dva sata u komadu. Radni im je staž povlašten, a tek svaki pedeseti čovjek na svijetu ima moć percepcije, toleranciju na stres i spoj brzog i točnog odlučivanja koji se traži za kontrolora leta. Tihana, studentica koja je prošla proces testiranja dva puta, savjetuje što možete očekivati i kako se možete što bolje pripremiti.

Iskustvo studentice koja se prijavila za posao kontolorke leta
Screenshot: HRT

Studentica Tihana, koja je dva puta prošla kroz proces testiranja za posao kontrolora leta, savjetuje kako se što bolje pripremiti i što očekivati na testovima za ovaj zahtjevni posao.

Kako je koncipiran postupak selekcije?

Natječaj se odvija u četiri do pet krugova, svaki krug traje po tri sata. Među njima su provjera orijentacije u vremenu i prostoru, brzine, snalažljivosti, engleskog jezika, test inteligencije, razgovori sa psiholozima te kao i na svakom razgovoru za posao, razgovor s komisijom. Razgovor s komisijom i psiholozima su zadnja dva kruga natječaja te je bitno zadovoljiti krugove prije. Nema bodovnog praga koji se treba zadovoljiti, već se gleda općeniti uspjeh svih prijavljenih kandidata te se uzima određeni postotak uspješno riješenih testova i ti ljudi se pozivaju u sljedeći krug selekcije. Dani u kojima se održavaju testovi nisu unaprijed određeni, već oni koji su prošli jedan krug pojedinačno zovu u drugi i tako dalje. Natječaj tako traje od dva do šest mjeseci. Ako se svi krugovi natječaja zadovolje, ne mora se nužno dogoditi da vas prime.

Koje osobine bi trebao imati kontrolor leta?

Osobine koje su vrlo bitne za ovaj posao su staloženost, odlučnost, smirenost, izrazito visoka koncentracija, multitasking, dobro pamćenje, brzina, sposobnost orijentacije i predviđanja, snalažljivost, velika odgovornost te organiziranost. U većini poslova moguće je zaposliti se iako nemate potrebne osobine, no u ovom poslu nije tako jer se one iščitavaju kroz sve testove koje rješavate, kroz sve razgovore, kroz to kako se odnosite prema svemu, od dolaska na testiranja, do predaje potrebnih dokumenata i slično.

Koliko traje edukacija za kandidate koji su prošli sve potrebne krugove?

Ako vas i prime, prvo prolazite školovanje u Zagrebu, koje isto ne morate nužno zadovoljiti, a tek onda odlazite na školovanje u inozemstvo gdje vas isto tako mogu 'izbaciti' zbog nedovoljne odgovornosti, ozbiljnosti, znanja i slično. Nakon završenog školovanja u inozemstvu, morate zadovoljiti i njihove ispite. Ako sve to prođete, dolazite natrag u Hrvatsku gdje opet učite pod mentorstvom. Rekla bih da je proces postupka selekcije zahtjevan i dugotrajan, a u svakom trenutku može se dogoditi da vas ne izaberu ili da, zbog težine i zahtjevnosti sami odustanete, zato su u posljednjih nekoliko godina natječaji sve češći.

Što biste savjetovali osobama koje se sada prijavljuju?

Ako smatrate da niste dovoljno psihički jaki ili ako vas ovaj posao ne zanima previše, pogotovo ako vam je jedina motivacija visoka plaća, savjetovala bih vam da se ne prijavljujete. Čak i prije samih prijava na natječaj potrebna je velika motivacija i određene predispozicije koje nemaju svi, što to ne znači da u drugim poslovima ne biste uspjeli. Za početak, potrebno je vrlo dobro znanje engleskog jezika, od gramatike do vokabulara. Nije potrebno imati vokabular koji se koristi u zrakoplovstu, to će se naučiti kasnije, no potrebno je odlično znanje u gramatici te brzina u rješavanju ispita na stranom jeziku.

Iskustvo studentice koja se prijavila za posao kontolorke leta
holykaw.alltop.com

Koja znanja stavljaju kandidate u prednost pred drugima?

Oni koji su nekada rješavali ispite kao što su na primjer TOEFL, CELA ili LCCI međunarodni ispiti sigurno su u prednosti. Osim gramatike važno je snalaženje u komunikaciji na engleskom, čitanje s razumijevanjem, dobra upotreba sinonima i antonima i slično. Osim engleskog jezika, jako je važno i osnovno znanje iz matematike i fizike te informatike. Nisu važne definicije ili teorije, no važno je to znanje primijeniti na zadatke koje dobijete. Matematika i fizika olakšavaju nam snalaženje i orijentaciju u prostoru i vremenu što je bitno kod rješavanja zadataka, ali i kod posla koji kontrolor zračnog prometa obavlja i inače. Jedna 'caka' koja se pojavljuje u natječaju je ta što kandidati ne moraju imati završenu prometnu srednju školu ili fakultet, već bilo koju četverogodišnju srednju školu. Zato se puno ljudi i prijavljuje, no ne uzimaju u obzir da to ne znači nužno da je natječaj lagan.

Jesu li kandidati s prometnih fakulteta u prednosti pred ostalima?

Osoba koja je završila prometni fakultet, smjer zrakoplovstvo, može lošije proći na testovima nego netko tko ima završeno četiri godine gimnazije. Isto tako nije bitno koja škola i fakultet su završeni, već predispozicije koje ovaj posao zahtjeva, a većina njih se ne može naučiti. Mogu se steći praksom kroz život, ali isto tako nekima treba duže vremena nekima manje, neki to imaju urođeno neki ne. Ono što je prvo i glavno, osobe koje ne misle izdvojiti godinu, dvije za, prvo selekciju, zatim usavršavanje, savjetovala bih im da se niti ne prijavljuju. Morate biti sigurni da ćete podrediti sve druge stvari u životu kako biste se školovali za kontrolora, a opet imati u vidu da u svakom trenutku vaše školovanje može završiti. Oni kojima je prioritet završiti fakultet, trebaju znati da, ako prođu sve krugove natječaja, neće moći uskladiti fakultet i školovanje u inozemstvu. Naravno, uvijek postoje iznimke, ali jako je važno posložiti si prioritete prije samog prijavljivanja na natječaj.

Koji su se tipovi zadataka pojavili na testiranju?

Na testiranjima se pojavljuju zadatci koji ocjenjuju i provjeravaju vašu brzinu i sposobnost orijentacije, percepciju razmišljanja te imate li sve osobine gore navedene. To nisu zadatci koje možete naučiti iz knjiga ili drugih izvora, ali može se vježbati rješavajući razne testove inteligencije, zadatke koji pospješuju pamćenje i njima slične. Odnosno, sve zadatke koji 'uprežu moždane vijuge'. Naravno da nećete dobiti test inteligencije kao na primjer onaj u autoškoli, no potičući mozak na konstantno razmišljanje i rad, vježbom će vam zasigurno biti lakše riješiti zadatke na testiranju. U drugom krugu natječaja provjerava se kako se snalazite u onome što kontrolor leta zapravo radi. Ocjenjuje se vaš rad na simulatoru. Za taj tip zadataka najvažniji je multitasking, odnosno uskladiti 'ono što radi vaš mozak s onim što rade vaše ruke'. Ovdje nije toliko bitna brzina, ali do izražaja dolaze vaša percepcija, koncentracija i smirenost. Za ovaj tip zadataka možda bi vam pomoglo igrati kompjutorske igrice u kojima se traže slične sposobnosti, no ne mora nužno značiti. Isto tako teško je naučiti imati te osobine, one se usvajaju i jačaju kroz život.

Uspoređujući prvo i drugo testiranje, što je bilo različito? S obzirom na to da ste drugi put znali kakve zadatke očekujete, da li je to bilo od pomoći?

Pravilo natječaja da se drugi put može prijaviti tek nakon dvije godine otkako je završilo prvo testiranje i to samo ako se tada prošao prvi, odnosno drugi, krug natječaja. Zadaci su po principu isti, iako možda znate što vas očekuje ako se prijavljujete drugi put, teško se mogu naučiti. Nije isto kao kad padnemo predmet u školi pa cijelo ljeto sjedimo i učimo kako bi, drugi put, na sljedećem roku postigli isti rezultat.

Kome ne biste savjetovali prijavu za ovaj posao?

Ako mislite da biste zadovoljili testiranje i ako se vidite u ovom poslu, prijavite se, ništa vas ne košta. No, ako već u početku znate da ne biste imali dovoljno živaca za prolaziti sve ovo, ako vam se posao ne sviđa, nego vas privlači samo svota na računu koju biste jednom imali, savjetovala bih vam da ne gubite vrijeme ni svoje ni tuđe. Ima poslova kojima bi vaša osobnost više odgovarala, a isto tako u kojima bi mogli postići i veću plaću, jer koliko god ovaj posao bio primamljiv, uvijek imajte na pameti da s ovim poslom dolazi i ogromna odgovornost prema velikom broju ljudi, prema vašim kolegama i obitelji. Možda je najveći problem što su testiranja za ovaj posao sve češća jer kandidati ne bi trebali imati više od 26 godina, iako je dobna granica nedavno ukinuta, te se prijavljuju osobe koje još nisu postale dovoljno odgovorne i zrele. Naravno, većina ih je tek izašla iz svojih tinejdžerskih dana ili su u ranim dvadesetima te se od njih to ne zahtjeva, ali takav osobe nisu kandidati za takav posao, ali uspjet će jednom u nekom drugom.

Razlog zašto se traže tako mladi ljudi je taj što i testiranja i školovanja traju duže nego u drugim poslovima, proces koji nas čini dobrim kontrolorima leta, i prvenstveno odgovornima, je zaista dugotrajan i morate to uzeti u obzir. Većina zaposlenih koji trenutno rade nisu to postali samo zbog velike plaće, jer i da se to postigne mora proći određeno vrijeme, već zbog ljubavi prema tom poslu, pa neka i vama to bude jedna od motivacija kako biste s uspjehom prošli sve što vas čeka. Nemojte odustati i hrabro naprijed! Mirno nebo svima!

Samo prijavljeni korisnici mogu ostavljati komentare.

Prijava | Registracija
Nema događaja za prikaz.