Zagrebački studenti uz hibridni bicikl žele razviti i mrežu punionica diljem Zagreba
Bicikli s električnim motorima postaju sve popularnije prijevozno sredstvo u svijetu, a posebno Europi. Ovo zanimljivo vozilo korisnicima pruža sve prednosti bicikla, a električni motor odlična je pomoć u vožnji po gradu. I dok razne tvrtke diljem svijeta pokušavaju razviti bolje modele, ekipa zagrebačkih studenata krenula je u razvoj Grunnera. Cilj im je u Zagrebu stvoriti mrežu ‘parkin-punionica’ za svoj hibridni bicikl, s kojim bi kvalitetnije povezali menze, fakultete, ali i ostale najvažnije punktove pa bi njihovo inovativno rješenje približilo studentima, građanima i turistima najvažnije dijelove grada.
Ivan Golubić svoj je Gmobile, autonomno električno vozilo s inovativnim sustavom za nadzor i upravljanje parametrima, počeo razvijati prije dvije godine, a put ovog ambicioznog studenta i razvoj njegovog vozila pratimo gotovo od samog početka.
Nakon pobjede na sajmu Inventum u Iloku predstavio ga je i na zagrebačkoj međunarodnoj izložbi inovacija ARCA, gdje je također osvojio zlato, ali i nastup na međunarodnom sajmu u Nürnbergu.
Iz Njemačke se vratio s broncom te ponudom njemačkog poduzetnika koji je prepoznao njegov ‘sustav za nadzor’. Tijekom boravka u Nürnbergu upoznao je i učenika Zlatka Dražića iz Tehničke škole Požega, koji je nastup u Njemačkoj preko izložbe ARCA osigurao sa svojom kosilicom na daljinsko upravljanje. S obzirom na to kako su shvatili da rade na sličnim rješenjima, odlučili su zajednički nastaviti s razvojem svojih ideja.
Kupac iz Njemačke želi ugraditi sustav za nadzor u svoje proizvode
Nastupe na međunarodnim izložbama osiguravaju osvajanjem medalja
Po povratku u Hrvatsku krenuli su sa stvaranjem Grunnera, atraktivnog električnog bicikla. Ivan je u taj novi projekt ubacio svu elektroniku i ostalo što je razvio kroz stvaranje svog autonomnog vozila, dok je Zlatko krenuo rješavati mehanički dio novog bicikla, a zaslužan je i za vrlo dojmljiv izgled ovog hibridnog vozila.
– Prva javna prezentacija Grunnera bila je sada u Iloku, a nastup smo uspjeli realizirati uz pomoć Tehničke škole Požega. Štand na izložbi u Zagrebu košta osam i pol tisuća kuna i mi si to ne možemo priuštiti, ali s obzirom na to da smo osvojili glavnu nagradu na Inventumu, dobili smo i mjesto na zagrebačkoj izložbi inovacija ARCA. Tamo bi trebali predstaviti finalnu verziju. Sad imamo cijelo ljeto da sve usavršimo i pripremimo kako bi imali gotov proizvod pa da direktno nakon zagrebačke izložbe možemo na tržište, kaže nam Ivan Golubić te ističe kako su očekivali zlato u Iloku, a nadaju se da će kroz Zagreb ponovno doći i do Njemačke.
U razvoj ovog zanimljivog projekta uključili su se i Ivan Puljko s Tehničkog veleučilišta Zagreb te Karlo Siladi s Fakulteta elektrotehnike i računarstva.
Ivan je izradio dizajn web stranice i aplikacije. Jako su zadovoljni kako im sada izgleda vizualni identitet aplikacije, koja preko tableta prikazuje sve parametre vozila, kao što su baterija, brzina kretanja, prijeđeni kilometri i slično. Osim toga, preko tog sustava za nadzor, koji izgleda kao kontrolna ploča za aute iz budućnosti, vozilo se može spojiti i na internet pa korisnik i preko weba može pristupiti svom biciklu.
Za razvoj poslovnog plana koristit će im znanje s kolegija na FER-u
Osim na vizualima za web i aplikaciju, Puljko je zadužen i za promociju na društvenim mrežama. Upravo su krenuli u potragu za ljudima koji će pratiti njihov rad preko online platformi. U tu svrhu napravili su i video koji možete pogledati na dnu članka, a svi zainteresirani mogu pratiti i njihovu Facebook stranicu.
Kolega Karlo s FER-a razvija pak poslovni plan s kojim će kompletno opisati svoju inovaciju te se lakše predstaviti potencijalnim investitorima.
– Bez poslovnog plana vas nitko ne shvaća ozbiljno, a to je dosta komplicirano za napisati kvalitetno. Ali dobro je što na fakultetu imam kolegij Inženjerska ekonomika, koji će mi sigurno pomoći, tako da sada pokušavam to sve zajedno ukomponirati, kaže Karlo Siladi i objašnjava kako će za taj kolegij morati napisati seminarski rad pa se dogovorio s profesorom da kroz fakultetske obaveze razvija projekt na kojem radi s kolegama sa zagrebačkog veleučilišta.
Plan im je po cijelom gradu stvoriti mrežu ‘parking punionica’
Plan im je ostvariti suradnju sa Sveučilištem, fakultetima te gradom pa postaviti i ‘parking punionice’ za svoje hibridne bicikle koje bi onda iznajmljivali svojim korisnicima. Cilj im je kroz mrežu punionica bolje povezati studentske domove, fakultete i menze, a smatraju da bi ovakav način prijevoza općenito rasteretio gradski promet, a mogao bi biti koristan i za turiste.
– To je slično kao i ovi parkinzi za bicikle koji već postoje po Zagrebu. Cilj nam je omogućiti studentima da ne moraju ‘pedalirati’ po gradu već da pomoću svojih X-ica, bilo kojih drugih kartica ili aplikacije na mobitelu mogu otključati i koristiti naš električni bicikl te se odvesti na željenu lokaciju, najavljuje Golubić zanimljiv smjer u kojem se planiraju razvijati.
FER-ovac Karlo naglasio je kako njihov Grunner nije samo električan nego i običan bicikl pa tko želi tjelovježbu može koristiti pedale. Tvrde kako zbog dobro namještenih lančanika nije teško pedalirati, unatoč tome što im vozilo sa svom dodatnom opremom teži između 30 i 40 kilograma. A nakon što se korisnik umori ili ako mu se žuri, lako može uključiti električni motor koji bi se na specijaliziranom parkiralištu punio pomoću solarne energije.
Studenti nam pojašnjavaju da njihova baterija nakon 60 minuta punjenja postiže svoj maksimalni kapaciteta od 60 kilometara po ravnom terenu, a pomoću trenja od kočenja vijek jednog punjenja može se produljiti za 10 do 20 posto.
Veliki problem su financije
Dok su razvijali svoju inovaciju pazili su na to da njihov model električnog bicikla cijenom ostane pristupačan za obične bicikliste i građane, koji bi izlaskom Grunnera na cestu to tek mogli postati. Osim toga, svoj sustav s električnim motorom i kontrolnom pločom jednostavno mogu ugraditi i na obične bicikle pa bi ta opcija dodatno pojeftinila elektriziranje ovih popularnih prijevoznih sredstva.
– Lako možemo i preraditi obične bicikle. Od početka tu elektroniku razvijamo tako da se ona sastoji od više modula koji svaki može funkcionirati zasebno. Stoga će korisnik moći sam birati što si točno želi ugraditi na svoj bicikl i tako si kontrolirati troškove. Za sve te naše dodatke mogli bi dati i dosta veliku garanciju, jer cijeli taj sustav stvaram već godinama i kroz razvoj svog autonomnog električnog vozila Gmobile, kaže nam Ivan Golubić te dodaje kako on sve to i sam isprobava svaki dan.
Tvrdi kako je cijeli taj sustav sada već odlično razrađen pa će pri izlasku na tržište imati sve već riješeno i napravljeno kako treba. Njihovo hibridno vozilo težilo bi između 30 i 40 kilograma, a zbog gradskih propisa brzinu bi ograničili na 20 km po satu.
Međutim, pri razvoju projekta veliki problem su im financije, a i sama izrada dijelova je skuplja jer sve što proizvode rade u Hrvatskoj. Teško im je i pronaći zainteresirane investitore, a svi koji bi nešto uložili traže puno za uzvrat.
Uz razvoj projekta osnovali i Udrugu Innovus
Procjenjuju da im za cijeli Zagreb treba dvadesetak punionica
– Vjerujem da ne radimo ništa krivo, već ti ljudi koji bi nam mogli pomoći očekuju puno za uzvrat a mi im kao studenti ne možemo za sada još toliko dati. Tako da bi se trebalo sve to malo više pogurnuti, rekao nam je Golubić, a kolega Ivan Puljko požalio se kako mu se čini da ljudi često ne shvaćaju dovoljno ozbiljno cijeli taj projekt jer misle da razvijaju nešto što konkurencija već ima.
Ističe kako je njihovo rješenje puno jeftinije od već razglašenih električnih bicikala, a imaju dovoljno ideja i znanja za daljnji razvoj. Smatra kako će tek nakon skorašnje izrade poslovnog plana znati koliko im točno treba za realizaciju svih ideja.
Trenutno im je posebno teško reći koliko će ih točno koštati sama izgradnja punionica, s obzirom na veličinu Zagreba procjenjuju da im je za stvaranje kvalitetne mreže potrebno jedno dvadesetak parkirališta sa solarnim pločama, na kojima bi bilo smješteno deset do petnaest vozila.