Revolucija u obrazovanje ulazi na mala vrata: E- učenje je sve češća praksa
U budućnosti možemo očekivati da djeca više neće nositi školske torbe u školu, već fleksibilne tablete. Moderna tehnologija uzima svoj zamah, a toga je svjesna i akademska zajednica. Zbog toga se e – učenje intenzivno provodi na nekim kolegijima Sveučilišta u Zagrebu. Primjer u koji bi se svi trebali ugledati je Fakultet organizacije i informatike iz Varaždina, gdje se već nekoliko godina uspješno podučava preko interneta. Studenti su opušteniji, predavanja imaju svoj kreativni element, a komunikacija s profesorima nikad nije bila bolja.
Na Fakuletu organizacije i informatike u Varaždinu profesori i studenti su uhodani u novom pristupu učenja, e- learninga. Elektroničko učenje je noviji način podučavanja koji je podržan novim tehnologijama, a studenti su ga odlično prihvatili. Iako postoje neki nedostaci, komunikacija između profesora i studenta je preko e-učenja znatno djelotvornija i studentima su predavanja mnogo zanimljivija.
Varaždinci odlično prihvatili moderne tehnologije
Elektroničko učenje može se provoditi kao klasičan oblik učenja face-to-face, to jest kroz nastavu u učionici podržanu PowerPoint prezentacijama. Međutim e-učenje može biti i potpuno online učenje, gdje se nastavnici i učenici ne sreću fizički na istom mjestu, već se nastava odvija preko posebnog sustava za elektroničko učenje LMS, eng. learning management system.
Preko LMS-a učenici komuniciraju s nastavnicima, prate predavanja ali i polažu ispite. Međutim u Varaždinu na kolegiju ‘Poslovno odlučivanje’ primjenjuje se hibridni model učenja, odnosno kombinacija potpunog učenja preko interneta i face-to-face predavanja.
– Naši studenti dolaze na nastavu u predavaonice, no svi materijali za učenje i natavu dostupni su im na sustavu za upravljanje elektroničkim učenjem, objasnio nam je profesor Tihomir Hunjak.
On dodaje kako je bitno voditi računa da se e-učenjem studenti ne preopterete prevelikom potrebom za tehničkim znanjima, kako ne bi stekli odbojnost prema ovom novom sistemu učenja.
Kolegij osvojio i drugo mjesto najboljeg e-kolegija
Livestream predavanja, kreativnost i odlična komunikacija
Osim predavanja preko interneta, studenti često puta imaju priliku slušati pozvane predavače kroz livestream predavanja. Tako je u jednoj prilici održano i predavanje od strane profesora sa Sveučilišta u Carlowu iz SAD-a. Kroz korištenje konferencijske platforme Webex studentima je održano predavanje o AHP metodi i primjeni te metode na njihovom projektu.
Osim toga međunarodni karakter kolegija dodatno je došao do izražaja kroz gostovanje troje stranih studenata iz Litve koji su dobili svoj kutak na sustavu za e-učenje kolegija izveden na engleskom jeziku.
Uz zanimljiva predavanja, e-učenje dodatno potiče studente na rad i veću motivaciju jer svaka cjelina iz literature ima i svoj kreativni element poput videa, logičkih igara te raznih zadataka. Predavanja su zbog toga živopisna i studenti imaju više volje da ih prate.
– Ovim sustavom učenja je poboljšana komunikacija između nastavnika i studenata, jer student ima manji rizik osobnog izlaganja u slučaju kad želi progovoriti o problemima i zamjerkama. Negativne reakcije studenata važna su povratna informacija za sve nastavnike, pa je e-učenje izrazito pomoglo kreiranju odnosa nastavnik-student, ističe profesor Hunjak.
Fleksibilno je, ali zahtijeva autodisciplinu
Upitali smo profesora koliko je dobro da proces učenja prijeđe na internet, no on smatra kako je u zrelijoj životnoj dobi to odlično zbog ostalih obveza studenata. Osim toga miješanjem klasičnih predavanja s video materijalama nastava dobiva na dinamici, studenti postaju motiviraniji, a profesori imaju više vremena za obavljanje administrativnog dijela posla. Svejedno, ovakav način učenja nije pogodan za svaku životnu dob.
– U ranijoj životnoj dobi bitno je da se nastava održava u razredu u grupi u kojoj se učenici socijaliziraju i tad je uloga nastavnika strahovito važna, no napredni oblici e-učenja su odlični za kasniju životnu dob, objašnjava Hunjak.
Kroz učenje preko interneta svi sudionici u nastavnom procesu ne moraju biti na istom mjestu u isto vrijeme, što znači da se nastavne obveze mogu planirati fleksibilno i usklađivati sa svim drugim obvezama.
Svejedno i učenje preko interneta zahtijeva visoku razinu autodiscipline, a osim toga za razvoj e-učenja potrebno je uložiti znatna financijska sredstva i osposobiti nastavnike posebnim znanjima.