Profesor KIF-a: Petominutno vježbanje tijekom nastave poboljšava koncentraciju učenika

U istraživanju profesora KIF-a Hrvoja Podnara korišten je program američke organizacije HopSports, koja je osmislila petominutnu tjelovježbu utemeljenu na multimedijalnom pristupu. Cilj tog projekta je omogućiti učiteljima diljem svijeta da na jednostavan i zabavan način tjelesno angažiraju đake tijekom nastave.

foto: Hrvoje Podnar|KIF

Istraživanje ‘Učinci pet-minutne tjelovježbene aktivnosti tijekom nastave u učionici na usredotočenost na zadatak i volumen tjelesne aktivnosti’ provedeno je u suradnji s đacima Osnovne škole Ive Andrića Zagreb.

Konačni rezultati ukazuju da su uvođenjem tjelovježbene aktivnosti tijekom školskog sata učenici više usredotočeni na nastavi. Istraživanje je pokazalo kako se razina koncentracije podiže nakon vježbanja pa je veći fokus bio u drugom dijelu sata, ali đaci uključeni u eksperiment i u prosjeku su bili fokusiraniji tijekom cijelog predavanja.

Fizička aktivnost poboljšava kognitivne funkcije učenika

Porast tjelesne neaktivnosti učenika u cijelom svijetu

– Na istraživanje utjecaja tjelovježbene aktivnosti u učionici na odgojno-obrazovna postignuća učenika potaknuo me zabrinjavajući trend porasta tjelesne neaktivnosti učenika i smanjenje mogućnosti učenika za sudjelovanja u tjelesnim aktivnostima tijekom školskog dana. Istovremeno, učenici su izloženi sve zahtjevnijim školskim programima, velikoj količini domaćih zadaća i programskih sadržaja za učenje te pritisku ostvarivanja što boljeg školskog uspjeha, rekao nam je Hrvoje Podnar s Kineziološkog fakulteta u Zagrebu.

Učenici bi dnevno trebali sudjelovati u minimalno 60 minuta tjelesne aktivnosti umjerenog do visokog intenziteta. Prema posljednjim podacima Svjetske zdravstvene organizacije, u Hrvatskoj je vrlo visok udio nedovoljno aktivne djece i adolescenata, a to je posebno izraženo kod srednjoškolaca, ali i djevojaka u svim dobnim skupinama.

Kod nas se u javnosti često percipira kako su djeca aktivnija od svojih vršnjaka u ostatku svijeta, a čak 81 posto djevojaka s 11 godina je nedovoljno fizički aktivno, dok se manje od sat vremena dnevno tjelovježbom bavi 69 % dječaka.

Velika većina petnaestogodišnjakinja nema dovoljno dnevne tjelesne aktivnosti

Tinejdžerice su još manje zainteresirane za vježbanje i sport. U 13. godini 85 posto djevojaka nema dovoljno dnevne tjelovježbe, dok su dječaci u toj dobi jednako aktivni kao i mlađe kolege. Međutim, najveća promjena događa se tijekom prelaska iz osnovne u srednju školu pa s 15 godina više od 90 posto učenica te 78 % učenika trenira ili vježba manje od 60 minuta dnevno.

– Posebno zabrinjava trend prema kojem se udio nedovoljno aktivne djece i adolescenata u zadnjih 10 godina povećao za 12,5 %, što navodi na zaključak da tjelesna neaktivnost uistinu predstavlja jedan od najvećih javnozdravstvstvenih problema današnjice, rekao nam je Podnar.

S Kineziološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ističu kako ulažu velike napore i provode brojne aktivnosti s ciljem promocije važnosti bavljenja tjelesnom aktivnosti i njenih dobrobiti na cjelokupni razvoj čovjeka, a posebno djece i mladih.

Kratko petominutno vježbanje može poboljšati i opći uspjeh u školi

Jedan od projekata ostvaren je u suradnji s američkom organizacijom HopSports, koja je razvila inovativni program vježbanja za škole Brain Breaks® Physical Activity Solutions. Taj program nastavnicima pruža alat za poticanje učenja i aktivnog sudjelovanja đaka u nastavi kroz nadopunu regularnog školskog sata s petominutnim vježbanjem.

Dovedite se u kondiciju bez teretane i sprava

– Brain Breaks® Physical Activity Solutions omogućuje učiteljima da na jednostavan i zabavan način tijekom nastavnog dana potaknu učenike na dinamičnu tjelovježbenu aktivnost te time unaprijede zdravlje učenika, njihovu motivaciju i usredotočenost na zadatak, pamćenje i koncentraciju na satu, te ukupni uspjeh u školi, objasnili su nam s KIF-a. 

Vježbanje tijekom nastave kratkotrajno je. Iako prekida školsko gradivo i na trenutak odmiče pažnju, đaci nakon te vrlo kratke fizičke aktivnosti pokazuju bolju koncentraciju, a to pozitivno utječe na njihovo pamćenje i disciplinu na satu.

Školsko okruženje idealno za poticanje tjelovježbe

S Kineziološkog naglašavaju da svakako treba mijenjati trend neaktivnosti djece. S obzirom na to da učenici u školi provode veliki dio dana i obrazuju se većinu svog djetinjstva, s KIF-a smatraju da je školsko okruženje idealno za poticanje na tjelovježbu.

– Tjelesna neaktivnost je sveprisutnija, a mogućnosti za tjelovježbene aktivnosti učenika tijekom školskog dana su ograničene. Istovremeno, vrijeme posvećeno unaprjeđenju školskog uspjeha učenika se povećava. Stoga je nužno pronaći kako doprinijeti rješenju oba problema. Tjelovježbena aktivnost tijekom nastave u učionici obećavajući je način povećanja odgojno – obrazovnih postignuća uz istovremeno povećanje tjelesne aktivnosti učenika tijekom školskog dana, odgovorio nam je Hrvoje Podnar, u suradnji sa znanstvenim novakom Danijelom Jurakićem i dekanom Damirom Knjazom.

Evo kako ostati u formi tijekom zimskog perioda

Veća satnica tjelesnog poboljšava pažnju, pamćenje i kreativnost

Objašnjavaju kako su dosadašnja istraživanja utvrdila pozitivan utjecaj uvođenja tjelovježbene aktivnosti tijekom nastave ili odmora. Osim toga, i povećanje satnice tjelesnog odlično popravlja mnoge pokazatelje odgojno – obrazovnih postignuća.

Učenici u školama s više sati njihovog najdražeg predmeta pokazuju veću kreativnost, pamćenje, pažnju, razumijevanje i povezivanje informacija, motivaciju, samo-poimanje, zadovoljstvo, usredotočenost na zadatak i slično, a tjelovježba se pokazala i kao odlična prevencija pa đaci manje izostaju s nastave zbog bolesti.

– Bitno je napomenuti da svi učitelji/nastavnici, uz nezamjenjivu potporu i vodstvo kineziologa imaju vrlo važnu ulogu u promociji tjelesne aktivnosti učenika. Provođenje tjelovježbenih aktivnosti tijekom školskog dana bez potpore, ohrabrivanja i motiviranja učenika, te pozitivnog pristupa prema tjelesnom vježbanju neće dati željene rezultate. Jedino uz suradnju svih sudionika; učenika, nastavnika, roditelja i kineziologa možemo očekivati pozitivan utjecaj na odgojno – obrazovna postignuća i zdravlje učenika, rekli su za kraj s KIF-a.

Odgovori