Da biste uopće počeli učiti, vrlo je važno zadovoljiti neke preduvjete, poput utažiti glad, provjetriti prostoriju u kojoj svladavate gradivo te naći udobno mjesto za druženje s knjigom. Kada ste sve to pripremili, možete početi s učenjem, koje najčešće otvaramo čitanjem literature s namjerom da što više toga zapamtimo. U tom pogledu dosta može pridonijeti tehnika čitanja ‘SQ3R’, koju je davne 1946. razvio američki psiholog Francis Robinson.
Najčešće učenje, osobito opsežnijeg i zahtjevnijeg gradiva počinjemo prvim čitanjem, kojim nastojimo što više toga zapamtiti. No taj se proces da i revidirati, a u tom pogledu značajno može doprinjeti tehnika čitanja ‘SQ3R’, koju je razvio američki psiholog Francis Robinson, a evo o čemu se tu radi.
Dobro razvijene vještine čitanja i tehnike rada na tekstu siguran su put prema uspješnom učenju. Puko ‘bubanje’ činjenica dok se sve ne zapamti sigurno nisu metoda koja obećava uspjeh, a o zadovoljstvu proizašlom iz takvog principa se uopće ne može govoriti.
Tehnika čitanja SQ3R
Kako biste unaprijedili, loše navike učenja, profil.hr predstavlja tehniku čitanja SQ3R, koju je američki pedagog Francis Robinson razvio davne 1946., a koja čini čuda. Naime, efikasna je i pomaže umu da pročitano što duže pamtimo.
Kratica SQ3R označava engleske riječi Survey (pregledati), Question (pitati), Read (čitati), Recite (sažeti), Review (ponoviti).
Na koji je način primijenjivati?
-
U prvom koraku (Survey) čitajte da biste stekli neka osnovna znanja o knjizi – pročitajte naslove poglavlja, potpise pod slikama i sadržaj knjige.
-
U drugom koraku (Question) pokušajte pretpostaviti o čemu bi se u tekstu moglo raditi. Pritom zapisujte crtice i pitanja na koja ćete dobiti odgovor nakon čitanja. Tako aktivirate svoje predznanje i razvijate zanimanje za čitanje.
-
U trećem koraku (Read) tekst pročitajte polako i temeljito. Pokušajte svjesno slijediti autorove misli i način na koji iznosi argumente (činjenice i dokaze). Poslužite se markerom u boji i označite što je potrebno istaknuti.
-
U četvrtom koraku (Recite) napišite sažetak svakog odlomka, odlomak po odlomak, i što je najvažnije – napišite ga svojim riječima. Odgovorite pritom na pitanja iz drugog koraka. Korisno je da drugoj osobi (studentu, prijatelju, roditelju) objasnite odlomak po odlomak o čemu se radi u tekstu.
-
U petom koraku (Review) provjerite bilješke iz četvrtog koraka i pokušajte ponoviti sadržaj cijeloga teksta. Pritom možete nacrtati i mentalnu mapu.