Ocijeni profesora: Strogog i pravednog Sumpora učenici smatraju ‘dušom od nastavnika’
Zahvaljujući projektu ‘Ocijeni profesora’ koji je pokrenuo portal Srednja.hr dobili smo uvid u to prema kojim profesorima najveći broj učenika gaji simpatije. Jedan od najbolje dosada ocijenjenih profesora je Dalibor Sumpor koji predaje biologiju u Srednjoj školi Tina Ujevića u Kutini. Budući da su komenatri na račun rada ovog 42-godišnjeg profesora samo pozitivni, odlučili smo doznati iz prve ruke zašto je jedan od omiljenih srednjoškolskih profesora.
U Srednjoj školi Tina Ujevića u Kutini svoje radno mjesto našao je jedan od omiljenih profesora, Dalibor Sumpor. Prije skoro dva mjeseca pokrenuli smo projekt ‘Ocijeni profesora‘ te dali mogućnost učenicima, studentima i suradnicima da vrednuju rad sveučilišnih i srednjoškolskih profesora. Cilj projekta je da nastavnici uvide što učenici kod njih cijene, a što ih smeta. Skoro 50 glasova koliko je skupio spomenuti profesor biologije, tog 42-godišnjaka je smjestilo na mjesto najbolje ocijenog srednjoškolskog nastavnika. Stoga smo odlučili doznati od omiljenog profesora zašto je zaslužio tako visoku ocjenu, epitet ‘duše od nastavnika’ i izuzetno pozitivne komentare na svoj rad.
Učenik o omiljenom profesoru
Strog i oštar, ali pravedan prema svim učenicima
Dalibor Sumpor prvi puta nakon diplomiranja se kao profesor okušao upravo u Srednjoj školi Tina Ujevića 1998. godine. Zatim ga je sudbina ponovno prije osam godina dovela do mjesta profesora biologije u spomenutoj školi.
Odgovor na pitanje zbog čega je ovaj 42-godišnji profesor među omiljenima pronašli smo u brojnim pozitivnim komentarima koje su ostavljali isti korisnici koji su ga ocjenjivali. – Učenici svih generacija kojima sam predavao mi znaju mnogo puta reći, da unatoč tome što znam biti strog i postupiti ponekad i oštrije, cijene to što kod mene mogu naići na razumijevanje za njihove potrebe kao učenika, da osjećaju kako ih se poštuje kao učenika i osobu te da mi se mogu obratiti po bilo kojem pitanju ili pomoći, objašnjava profesor Supmor.
Izuzevši pravednosti i stručnosti, učenici kod Sumpora iznimno cijene i njegovu opuštenost te šaljivi pristup tijekom sata, pa čak i na svoj račun. – Kada vam iskreno stisnu ruku zadnji dan u školi, zagrle ili pozdrave i poslije 10 godina, to je ono zbog čega srce zatitra te znaš da si postupio dobro, zaključuje najbolje ocijenjeni profesor.
Učenici traže savjete jer vjeruju u diskreciju svog profesora
Često čuje od roditelja ili učenika da su zavoljeli neki predmet zbog načina na koji ga nastavnika predaje ili njegovog stava u odnosu na prošlog nastavnika ili školu, no svejedno ne misli kako je predmet koji profesor predaje razlog zbog kojega ga učenici vole.
– Za sebe mogu reći da nisam čovjek koji ne poštuje autoritet, ali ne volim ni ‘kalupe’. U školstvu je to vrlo osjetljivo područje. Autoritet osoba mora stjecati svojim dosljednim i objektivno procijenjenim stavovima, iskrenošću, otvorenošću, empatijom te razumijevanjem situacije u kojoj se nalazi osoba koja je možemo reći u podređenom položaju, tvrdi pofesor.
Dodaje kako je ne može glumiti na satu kao i van sata niti autoritativnog nastavnika, ali ni njihovog prijatelja. Ne srami im reći svoje negativno iskustvo vezano uz vlastite pogreške. Prema njegovim riječima u svojih 13 godina radnog staža kao nastavnik, još uvijek misli da može bolje jer je jako samokritičan.
– Po savjet učenici često znaju doći jer mogu vjerovati da će to ostati u četiri zida. Susretao sam se s onima koji su imali problemima kod roditelja, s nekim od nastavnika, problemom odnosa dečka ili djevojke pa sve do onih jesam li mogla zatrudniti, a ponekad i pokojih intimnijih pitanja muških učenika o odnosu, ističe Sumpor.
Pokoja anegdota koje se rado sjeti
‘Nemojte samo imati cilj postati kapetan broda – treba vam i sretna posada’
Među brojnim komentarima koje su uputili sadašnji i bivši učenici našala se i jedna mala zamjerka na Sumporov rad. Naime, netko smatra kako je pravedan i strog, ali da ne treba popuštati onima koji nisu zaslužili, jer se drugi učenici isto trude.
– Uvijek su mi u mislima riječi jedne pedogoške čitanke: ‘Nastavniče, imate veliku moć nad životima svojih učenika. Isto dijete možete pretvoriti u uspješnog učenika ili učiniti ga promašenim slučajem.’, izjavio je profesor.
Dodao je kako nisu svi jednakih mogućnosti, bez obzira koje se dimenzije uzimaju u obzir. Smatra da neuspješni učenici, oni kojima teže ide u školi, teže se uklapaju, koje volimo nazvati učenicima na rubu, ipak ovise o nastavnicima za ostanak u školi. Tvrdi da im treba pomoći stvoriti naviku ostvarenja barem određenog malog cilja, kako bi oni na tome obrascu gradili svoj uspjeh, a njihov uspjeh ipak pruža puno zadovoljstva.
– Nemojte samo imati cilj postati kapetan broda – treba vam i sretna posada. Komunicirajte uz dobru volju i poštovanje, savjet je koji je za kraj dao 42-godišnji profesor svojim kolegama. Ovim riječima zapravo ih motivira na odnos prema učenicima koji se ne gradi isključivo na autoritetu, nego na međusobnom zbližavanju.