Stručnjaci

Stres i ispitni rokovi: U slučaju nužde, razbijte staklo!

Objavljeno 12.09.2016 17:39 piše Ivana Mrgan

Znojenje dlanova ili lupanje srca tijekom ispita, teškoće sa spavanjem, mentalna blokada ili panično ponavljanje prije usmenog, osjećaj mučnine ili pritiska u prsima… Zvuči li vam nešto od ovoga poznato? Ako ste odgovorili potvrdno, znači da vas muči "ispitna groznica", česta nuspojava rokova.

Stres i ispitni rokovi: U slučaju nužde, razbijte staklo!

Često čujemo kako je studentsko doba najsretnije razdoblje života i vjerojatno se pitamo jesu li osobe koje šire ovu romantičnu ideju ikada imale ispitne rokove. Naime, podatci istraživanja provedenog 2012. godine na uzorku studenata Sveučilištu u Zagrebu ukazuju na zaključak kako čak 42% studenata izjavljuje ih ispitna tjeskoba ponekad do izrazito ometa u studiranju. Sasvim opravdano vjeruje se kako u vrijeme rokova taj udio kao i opća razina stresa, barem privremeno, poraste. Na sreću, takva stanja i ispitnu anksioznost moguće je umanjiti te optimizirati učinak na ispitima, uz pretpostavku, naravno, da je student stvarno učio.

Čak i sama definicija stresa kao seta emocionalnih, tjelesnih i ponašajnih reakcija koje se javljaju kad osoba procjeni da je neki događaj opasan ili uznemiravajući nosi u sebi potencijalno rješenje. Dakle, izraženost stresa i tjeskobe barem djelomično ovisi o našoj percepciji situacije. Ono što možemo jest unaprijediti pripremu za ispitne rokove te utjecati na naš način razmišljanja i reagiranja na ispitne situacije.

Kako najbolje pripremiti ispite:

  • dobra organizacija vremena i postavljanje prioriteta u učenju olakšavaju planiranje obaveza i umanjuju intenzitet stresa
  • pri planiranju i organizaciji računati na dane prije ispita koje treba posvetiti ponavljanju i provjeravanju znanja
  • razmijeniti iskustva s kolegama koji su već polagali taj ispit/ispite - razjasniti nejasnoće i problematična područja
  • početi s najvažnijim zadatkom/zadatcima i razdijeliti ga u savladive korake
  • prilagoditi tehniku ili metodu učenja tipu gradiva - imati na umu kako ponavljanje nije jedina tehnika
  • učiti aktivno, tj. tako da razumijemo, pojašnjavamo, pamtimo i povezujemo na svoj vlastiti način
  • ne oslanjati se previše na informacije o prosječnom vremenu potrebnom za pripremu pojedinog ispita - ne učimo svi jednako brzo niti koristimo iste tehnike učenja pa je dobro ostaviti si više vremena
  • osvijestiti navike i misli koje nas vode u odlaganje/prokrastinaciju - smisliti strategije za njihovu prevenciju

Kako najbolje pripremiti sebe za ispite:

  • narušeno fizičko zdravlje pojačava učinke stresa - važno je redovito vježbati te održavati uredne navike spavanja i hranjenja
  • obratiti pažnju na tjelesne znakove tjeskobe i iscrpljenosti te "slušati" ono što nam tijelo govori - relaksirati se kroz ugodne i opuštajuće aktivnosti
  • uspostaviti dobru ravnotežu između obaveza i slobodnog vremena - tako se ublažavaju učinci stresa
  • napraviti popis tehnika i metoda koje su vam ranije pomagale pri učenju ili suočavanju s ispitnom tjeskobom - držite se prokušanih strategija
  • ponavljati za ispite u društvu kolega kroz uzajamno propitkivanje i kritički osvrt na gradivo - nastojati stvoriti atmosferu što sličniju ispitnoj situaciji, navedeno smanjuje razinu tjeskobe u ispitnoj situaciji
  • pokušati kroz dnevne aktivnosti obratiti pozornost na svaku od njih na poseban način - namjerno, svjesno, u sadašnjem trenutku, otvorenog uma - ne očajavati zbog propuštenog niti brinuti o budućem
  • pronaći ohrabrujuće rečenice ili citate koji pomažu u nošenju sa stresom, imati ih uz sebe ili na radnom stolu
  • potražiti pomoć stručnjaka u slučaju da znakovi ispitne tjeskobe postanu vrlo intenzivni i ometajući
Stres i ispitni rokovi: U slučaju nužde, razbijte staklo!
Centra za osobni razvoj Apsiha j.d.o.o.

Ivana Mrgan profesorica psihologije i kognitivno-bihevioralna terapeutkinja suosnivačica Centra za osobni razvoj Apsiha j.d.o.o.

www.apsiha.hr

Samo prijavljeni korisnici mogu ostavljati komentare.

Prijava | Registracija
Nema događaja za prikaz.