Nagrađujemo najbolje eko-projekte škola: Pogledajte prijašnje pobjednike natjecanja
Učenici koji dizajniraju pametne kuće, iz mora izranjaju otpad, izrađuju stroj koji otpadnoj plastici udiše novi život. Tako bi se ukratko mogli opisati neki od najboljih eko-projekata škola u Hrvatskoj. U proteklim izdanjima ekoLucije proglasili smo devet najboljih projekata, a natječaj smo otvorili i ove godine. Na njega se možete prijaviti do 13. svibnja u 23:59 sati.
Škole rade genijalne stvari po pitanju obrazovanja svojih učenika o važnosti brige o okolišu. Kako bismo najbolje nagradili, a ostale inspirirali, treći put smo pokrenuli natječaj ekoLucija 101. Tražimo najbolje eko-projekte osnovnih i srednjih škola iz cijele Hrvatske, a pripremili smo i vrijedne nagrade.
Škole svoje projekte mogu prijaviti u pet kategorija: školski vrtovi, recikliranje i odvajanje otpada, edukacije učenika, ekologija i promet te zdrava prehrana. Najbolje ćemo proglasiti u svakoj od kategorija. Uz plaketu za pobjednike, dobit će i poklon pakete partnera natječaja.
Uz to, najbolje projekte osnovne i srednje škole u ukupnom poretku proglasit ćemo najboljim i nagraditi Hexapod edukativnim robotima kojeg je omogućila tvrtka Stemi. Uz robote, dobit ćete i sav potreban hardware i software, kao i pristup edukacijskoj platformi Stemi Lab na kojoj se nalaze svi nastavni materijali za izvođenje robotike, ali i dodatni besplatni STEM materijali.
Na natječaj se prijavite ispunjavanjem obrasca koji je dostupan ovdje. Potrebno je kratko opisati projekt i priložiti nekoliko fotografija, a možete nam poslati i videa ili dokumente kojima nam dajete više informacija o vašim aktivnostima. Rok za prijavu je 13. svibanj u 23:59 sati, a pobjednike ćemo objaviti na portalu srednja.hr. Više o natječaju pročitajte u ovom tekstu.
Pobjednici prvog izdanja ekoLucije
Kako bi potaknuli što više svojih kolega iz škole na recikliranje, učenici Industrijske strojarske škole iz Zagreba zasukali su rukave i došli do genijalnog rješenja. Pod mentorstvom nastavnika izradili su drobilicu za plastiku, uređaj koji omogućava da se otpadnoj plastici udahne novi život, a potom organizirali akciju prikupljanja plastike iz okoliša u koju su uključili i druge škole.
Drobilicu su učenici izradili od dijelova nekorištenih strojeva iz Školske radionice, a neki dijelovi su im bili i donirani. U svemu su imali su pomoć svojih nastavnika i mentora, Kristinke Lemaić i Josipa Filića. Za drobilicu su osvojili i brončanu medalju na izložbi inovacija I³G u Ivanić-Gradu, a izložili su je i na sajmu Maker Faire u Zagrebu.
Njihov projekt izrade drobilice i provođenja akcija čišćenja te izrade novih predmeta od plastike odnio je pobjedu na ekoLuciji u kategoriji srednjih škola za projekte provedene 2022. godine.
U kategoriji osnovnih škola iste godine, žiri je svojom cjelovitošću i kreativnim pristupom najviše oduševio projekt učenika Osnovne škole Braća Radić iz Koprivnice. Kad su primijetili da u učionici Likovne kulture nedostaje biblioteka, učenici su je odlučili izraditi sami. U tome ih je vodila uz nastavnica Sanja Pakasin.
Da je izrade su koristili samo reciklirane predmete, pa su cijeli projekt su povezali s učenjem o ciljevima održivog razvoja. Osim elementa s policama, na taj način su nastali i božićni ukrasi u hodniku škole, kao i video projekt kojim su povezali likovni, geografiju i učenje o ekologiji.
Za svaki projekt trebalo im je nekoliko tjedana rada, a najvažnije što su njima učili je kako doprinijeti školskoj zajednici na održiv način, a pri tome biti kreativan i inspirirati druge.
Pobjednici drugog izdanja natjecanja
Status škole ekoLucionara u kategoriji osnovnih škola za projekt proveden 2022. godine odnijela je Prva osnovna škola iz Ogulina. Učenici ove škole sudjelovali su u projektu koji je spojio različita STEM područja – matematiku, kemiju, biologiju i informatiku. Njihov zadatak bio je osmisliti i dizajnirati održivi dom budućnosti.
Projekt su koordinirale četiri nastavnice iz STEM područja. Projektni zadatak učenika bio je izrada vanjske ovojnice objekta za stanovanje. Učenici su, pri tome, odgovarali na jedno ključno pitanje: u kakvoj kući bi voljeli živjeti jednog dana?
Kako bi pronašli odgovor, učenici su najprije proučili teoriju. Istražili su najbolji oblik kuće ovisno o oplošju i volumenu te pronašli vrste obloga i izolacije koje će smanjiti njihov ekološki otisak. Nakon toga, bacili su se na praktični dio zadatka. Složili su maketu održivog doma izrađujući sve svojim rukama.
U kategoriji srednjih škola, nagradu za najbolji projekt osvojila je Pomorska škola iz Splita za projekt i eko-grupu učenika ‘Zdravo more’. Ova grupa učenika provodi akcije čišćenja mora.
Eko-sekciju čine ‘dronaši’ koji upravljaju bespilotnom ronilicom opremljenom robotskom rukom i učenici ronioci. U sklopu samo jednog projekta čišćenja podmorja, učenici su prošle godine uklonili više od 1.000 predmeta iz mora. Njihovi dronovi su opremljeni kamerama pa su od snimki nastalih tijekom čišćenja kreirali dokumentarac i izložbu u Prirodoslovnom muzeju Split.
Učenike iz grupe Zdravo more i nastavnicu koja vodi grupu, Marijanu de Marchi, nedavno smo ugosili na konferenciji ekoLucija 101 koju možete pogledati ovdje.
Najbolji projekt u svakoj od kategorija
Na drugom natječaju ekoLucija 101 uveli smo novitet. Škole su svoje projekte mogle prijaviti u pet kategorija, a najbolje smo proglasili u svakoj.
Tako je najbolji projekt u kategoriji ‘zdrava prehrana‘ imala Osnovna škola Josip Pupačić iz Omiša. Učenici i nastavnici ove škole proveli su istraživanje o prehrambenim navikama učenika, a doznali su i što jedu kao školsku marendu. Na temelju rezultata su osmislili radionice na kojima su učenike učili kako poboljšati svoje prehrambene navike, a sve o čemu su učili objedinili su u digitalnu knjižicu recepata. Na kraju su ponovili istraživanje koje je pokazalo kako je edukacija pozitivno utjecala na učenike koji su se počeli zdravije hraniti.
Galerija 4 Fotografija
OtvoriNajbolji projekt u kategoriji ‘školski vrtovi‘ provela je Osnovna škola Sveti Matej, Viškovo. Projekt ‘O prirodi u prirodi osmislili su učenici petih razreda’ sa svojim mentoricama. Cilj projekta bio je urediti zapušteni školski vrt u mjesto za učenje i druženje. Kako bi doznali postoji li interes za tu ideju, proveli su istraživanje među učenicima, učiteljima, pedagozima, roditeljima i umirovljenicima iz zajednice. Financijska sredstva osigurali su provođenjem dva školska sajma, a nakon toga su krenuli u akciju uređenja u suradnji s lokalnom udrugom. Njihov vrt je danas mjesto gdje svatko može pronaći kutak za sebe.
Galerija 3 Fotografija
OtvoriNajbolji projekt u kategoriji ‘recikliranje i odvajanje otpada‘ provela je Gimnazija Josipa Slavenskog, Čakovec. Projekt ‘Staro za novo’ nastao je nakon što su učenici primijetili da u njihovoj školi plastične boce često završe u miješanom otpadu. Osigurali su kontejner za svakodnevno prikupljanje povratne ambalaže i postavili ga u prostorima škole. Nakon što su prikupljenu ambalažu zamijenili, novac su donirali školi, a potom su organizirali i SWAP PARTY u holu škole. Riječ je o zabavi zamjene odjeće na kojoj su svi mogli odabrati nove krpice te im tako udahnuti novi život.
Galerija 4 Fotografija
OtvoriNajbolji projekt u kategoriji ‘ekologija i promet‘ provela je Prva gimnazija Zagreb. Riječ je o projektu BUŠ – biciklom u školu koji je autorski projekt ove škole. BUŠ promiče dolazak učenika u školu biciklom te ostvaruje niz ciljeva poput osvještavanja da biciklizam doprinosi očuvanju okoliša i doprinosi zdravlju. Broj sudionika i broj prijeđenih kilometara govore da se projekt od svojih početaka povećao za više od 80%. Traje kroz čitavu školsku godinu i realizira se kroz nekoliko faza koje završavaju dodjelom nagrada za najuspješnije sudionike projekta. Grupa učenika poduzetnika bavi se menadžmentom projekta, a grupa Medijska kultura objavljuje sve o projektu na društvenim mrežama. Animacija se vrši putem letaka, prezentacijama na satovima razrednika te putem društvenih mreža. U školi postoji Bike Corner na kojem se nalaze sve relevantne informacije o projektu, edukativni letci, rezultati, biciklpopravljaonica (nužni alat za popravak). Projekt su prepoznali brojni akteri iz zajednice škole.
Galerija 5 Fotografija
OtvoriNajbolji projekt u kategoriji ‘edukacije učenika‘ provela je Gimnazija Vukovar. Učenici ove škole sudjelovali su u projektu ‘IoT rješenja za pametnu poljoprivredu’. Izradili su sustav za praćenje polja usjeva uz pomoć senzora za svjetlo, temperaturu i vlažnost tla i zraka. Na projekt ih je motivirao utjecaj klimatskih promjena koji su primijetili u Slavoniji, a to su sve češće suše. Pametni sustav kojeg su izradili mogu smanjiti količinu vode koja se troši u poljoprivredi, a u isto vrijeme i poboljšati rast biljaka.
Galerija 3 Fotografija
OtvoriProjekt ekoLucija 101 provodi portal srednja.hr. Partneri projekta su Regionalna energetska agencija Sjeverozapadne Hrvatske (REGEA), Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) iz Zagreba i Stemi. Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.
U sklopu projekta smo otvorili natječaj kojim nagrađujemo najbolje eko-projekte škola u Hrvatskoj. Odgovore na često postavljana pitanja o natječaju pročitajte ovdje, a prijavite se ispunjavanjem ovog obrasca.
Pravilnik natječaja ‘ekoLucija 101’ pročitajte ispod.