Osnovnoškolci smislili održivu društvenu igru: ‘Možemo vam sastaviti pitanja iz bilo kojeg područja za zaštitu okoliša’
Pobjednička osnovna škola ovogodišnjeg natječaja ekoLucija je Osnovna škola Turnić iz Rijeke. Osvojili su robot Hexapod koji poklanja tvrtka Stemi zbog svojeg projekta ‘Pick it Up!‘. Riječ je o edukativnoj društvenoj igri koja ima za cilj proširiti svijest o odvajanju otpada na zabavan i interaktivan način. Igra vas potiče da smanjujete količinu otpada u svom kućanstvu i mijenja vaše kupovne navike te vas motivira na zeleno razmišljanje pri kupnji.
Na Dan planeta Zemlje, 22. travnja, održali smo online konferenciju ekoLucija 101: Uvod u ekološku revoluciju 2024 i otvorili natječaj za najbolje eko-projekte osnovnih i srednjih škola u prošloj godini. Od ukupno 67 prijava, odabrali smo pet škola pobjednica u isto toliko različitih kategorija, a proglasili smo i ukupne pobjednice u kategoriji osnovnih i srednjih škola. Osnovna škola Turnić iz Rijeke tako je dobila prvu nagradu u kategoriji osnovnih škola s projektom ‘Pick it up!‘, koji je zapravo edukativna društvena igra.
– Za izradu igre koristili smo čak tri tehnologije: microbit, appInventor i 3D printer te digitalni alat Canva za dizajn igrače ploče. Naš komplet igre sadrži ploču za igru, brošuru s pravilima, microbit kockicu, četiri pijuna za igru, četiri eko otoka svaki sa po šest raznobojnih spremnika za otpad, QR kod za preuzimanje željene kategorije pitanja u mobilnoj aplikaciji, ecoMaxe i žetone, opisali su iz škole.
Ako se pitate čemu služe ekootoci i spremnici, oni služe za sakupljanje bodova, odnosno žetona koje možete dobiti jedino ako točno odgovorite na pitanje iz mobilne aplikacije kada stanete na određeno polje. Uz žetone, igra sadrži i ecoMaxe koje možete dobiti isključivo recikliranjem spremnika.
‘Pick it Up!’ ima za cilj proširiti svijest o odvajanju otpada na zabavan i interaktivan način. Zapravo vas potiče da smanjujete količinu otpada u svom kućanstvu i mijenja vaše kupovne navike, te vas motivira na zeleno razmišljanje pri kupnji.
– Uči vas da ono što kupujete svaki dan ima izravan utjecaj na to koliko bacate te tako i izravan utjecaj na okoliš, rekli su iz škole.
Poručili su i kako je njihova igra održiva jer se sve može mijenjati.
– Ako naučite jedno područje, idete na drugu skupinu pitanja. Možete od nas tražiti da vam sastavimo set pitanja iz bilo kojeg područja za zaštitu okoliša i održivog razvoja, pozvali su.
Učenicima nude ekološku pismenost
Edukacija o ekologiji je u njihovoj je školi uveliko zastupljena, rekli su.
– U skladu s 17 ciljeva održivog razvoja UN-a stavljamo naglasak na međupredmetnu temu Održivi razvoj te je integriramo u nastavu svih predmeta. U školi imamo niz aktivnosti poput Eko grupe kreativaca i grupe Građanskog odgoja te učeničku zadrugu kroz koje provodimo i dodatne aktivnosti i ostvarujemo ishode Održivog razvoja općenito. Ono najvažnije je da ove mlade ljude pripremamo za budućnost i život u skladu s prirodom, a ne protiv nje. Nudimo im jako važnu ekološku pismenost, rekli su iz škole.
Nastavnica informatike i mentorica projekta, Josipa Andrušić, rekla je kako ovakve teme često integrira u nastavu na svom predmetu.
– Učenici jako dobro reagiraju na ekološke teme, kao učitelj informatike rado upravo takve teme integriram u nastavu informatike pa često izrađujemo plakate, prezentacije i video tutorijale na eko teme koje su bliske i zabavne učenicima. Ove godine smo također izradili niz tutorijala s temom recikliranja stare odjeće koje ćemo uskoro objaviti na zasebnoj web stranici. Naravno da svakoj digitalizaciji ili kreativnom radu prethodi i grupni istraživački rad kojim se uvodimo u temu. Učenici kroz ovakav projektni pristup nauče puno više od klasične nastave i puno brže ostvaruju ishode predmeta jer uče na svom iskustvu. Projektna nastava nudi niz edukativnih, informativnih, praktičnih i kreativnih aktivnosti koje podižu razinu znanja i vještina učenika, rekla je Andrušić.
Upravo je njihova društvena igra „Pick it up“ odličan primjer integracije eko sadržaja u nastavu informatike.
– Nakon istraživanja teme nastale su kartice s pitanjima iz područja selekcije otpada – međutim razmišljajući o održivom razvoju naša grupa pod nazivom programeri GameRI nadogradila je igru koristeći čak tri tehnologije kako bi igra bila održiva i promjenjiva. Koristili smo App inventor za izradu mobilne aplikacije, 3D tehnologiju za izradu pijuna i ekospremnika i žetona za igru te microbit za izradu digitalne kockice za igru, dok smo ploču za igru i brošuru izdizajnirali u digitalnom alatu Canva. Tako je naša igra spoj naše ekološke i digitalne pismenosti, rekla je.
Poručili su i da su mišljenja da svi učitelji imaju jednu poduzetničku crtu u sebi jer ih je na to natjerala situacija u kojoj su današnje škole, a to je manjak financijskih sredstava za ostvarivanje svih planiranih ideja iz školskih kurikuluma.
– Ideja je na tisuće, ali njih ne prati financijska podrška, stoga se u svakoj školi nađe nekolicina učitelja koja udruži snage te zajedno s učenicima postaju mali poduzetnici i pišu projekte i pisma namjere te ih prijavljuju na razna natjecanja kako bi ostvarili priznanja, ali i prikupili sredstva za rad ili dobili proizvode poput hexapoda koji opet obogaćuju njihov svakodnevni nastavni rad, zaključili su i osvrnuli se na dobivenu nagradu.
Projekt ekoLucija 101 provodi portal srednja.hr. Partneri projekta su Regionalna energetska agencija Sjeverozapadne Hrvatske (REGEA), Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) iz Zagreba i Stemi. Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.