Pretraga

Osnovnoškolci smislili održivu društvenu igru: ‘Možemo vam sastaviti pitanja iz bilo kojeg područja za zaštitu okoliša’

A- A+

Pobjednička osnovna škola ovogodišnjeg natječaja ekoLucija je Osnovna škola Turnić iz Rijeke. Osvojili su robot Hexapod koji poklanja tvrtka Stemi zbog svojeg projekta ‘Pick it Up!‘. Riječ je o edukativnoj društvenoj igri koja ima za cilj proširiti svijest o odvajanju otpada na zabavan i interaktivan način. Igra vas potiče da smanjujete količinu otpada u svom kućanstvu i mijenja vaše kupovne navike te vas motivira na zeleno razmišljanje pri kupnji.

Foto: OŠ Turnić

Na Dan planeta Zemlje, 22. travnja, održali smo online konferenciju ekoLucija 101: Uvod u ekološku revoluciju 2024 i otvorili natječaj za najbolje eko-projekte osnovnih i srednjih škola u prošloj godini. Od ukupno 67 prijava, odabrali smo pet škola pobjednica u isto toliko različitih kategorija, a proglasili smo i ukupne pobjednice u kategoriji osnovnih i srednjih škola. Osnovna škola Turnić iz Rijeke tako je dobila prvu nagradu u kategoriji osnovnih škola s projektom ‘Pick it up!‘, koji je zapravo edukativna društvena igra.

– Za izradu igre koristili smo čak tri tehnologije: microbit, appInventor i 3D printer te digitalni alat Canva za dizajn igrače ploče. Naš komplet igre sadrži ploču za igru, brošuru s pravilima, microbit kockicu, četiri pijuna za igru, četiri eko otoka svaki sa po šest raznobojnih spremnika za otpad, QR kod za preuzimanje željene kategorije pitanja u mobilnoj aplikaciji, ecoMaxe i žetone, opisali su iz škole.

Foto: OŠ Turnić

Ako se pitate čemu služe ekootoci i spremnici, oni služe za sakupljanje bodova, odnosno žetona koje možete dobiti jedino ako točno odgovorite na pitanje iz mobilne aplikacije kada stanete na određeno polje. Uz žetone, igra sadrži i ecoMaxe koje možete dobiti isključivo recikliranjem spremnika.

‘Pick it Up!’ ima za cilj proširiti svijest o odvajanju otpada na zabavan i interaktivan način. Zapravo vas potiče da smanjujete količinu otpada u svom kućanstvu i mijenja vaše kupovne navike, te vas motivira na zeleno razmišljanje pri kupnji.

– Uči vas da ono što kupujete svaki dan ima izravan utjecaj na to koliko bacate te tako i izravan utjecaj na okoliš, rekli su iz škole.

Poručili su i kako je njihova igra održiva jer se sve može mijenjati.

– Ako naučite jedno područje, idete na drugu skupinu pitanja. Možete od nas tražiti da vam sastavimo set pitanja iz bilo kojeg područja za zaštitu okoliša i održivog razvoja, pozvali su.

Foto: OŠ Turnić

Učenicima nude ekološku pismenost

Edukacija o ekologiji je u njihovoj je školi uveliko zastupljena, rekli su.

– U skladu s 17 ciljeva održivog razvoja UN-a stavljamo naglasak na međupredmetnu temu Održivi razvoj te je integriramo u nastavu svih predmeta. U školi imamo niz aktivnosti poput Eko grupe kreativaca i grupe Građanskog odgoja te učeničku zadrugu kroz koje provodimo i dodatne aktivnosti i ostvarujemo ishode Održivog razvoja općenito. Ono najvažnije je da ove mlade ljude pripremamo za budućnost i život u skladu s prirodom, a ne protiv nje. Nudimo im jako važnu ekološku pismenost, rekli su iz škole.

Nastavnica informatike i mentorica projekta, Josipa Andrušić, rekla je kako ovakve teme često integrira u nastavu na svom predmetu.

– Učenici jako dobro reagiraju na ekološke teme, kao učitelj informatike rado upravo takve teme integriram u nastavu informatike pa često izrađujemo plakate, prezentacije i video tutorijale na eko teme koje su bliske i zabavne učenicima. Ove godine smo također izradili niz tutorijala s temom recikliranja stare odjeće koje ćemo uskoro objaviti na zasebnoj web stranici. Naravno da svakoj digitalizaciji ili kreativnom radu prethodi i grupni istraživački rad kojim se uvodimo u temu. Učenici kroz ovakav projektni pristup nauče puno više od klasične nastave i puno brže ostvaruju ishode predmeta jer uče na svom iskustvu. Projektna nastava nudi niz edukativnih, informativnih, praktičnih i kreativnih aktivnosti koje podižu razinu znanja i vještina učenika, rekla je Andrušić.

Foto: OŠ Turnić

Upravo je njihova društvena igra „Pick it up“ odličan primjer integracije eko sadržaja u nastavu informatike.

– Nakon istraživanja teme nastale su kartice s pitanjima iz područja selekcije otpada – međutim razmišljajući o održivom razvoju naša grupa pod nazivom programeri GameRI nadogradila je igru koristeći čak tri tehnologije kako bi igra bila održiva i promjenjiva. Koristili smo App inventor za izradu mobilne aplikacije, 3D tehnologiju za izradu pijuna i ekospremnika i žetona za igru te microbit za izradu digitalne kockice za igru, dok smo ploču za igru i brošuru izdizajnirali u digitalnom alatu Canva. Tako je naša igra spoj naše ekološke i digitalne pismenosti, rekla je.

Poručili su i da su mišljenja da svi učitelji imaju jednu poduzetničku crtu u sebi jer ih je na to natjerala situacija u kojoj su današnje škole, a to je manjak financijskih sredstava za ostvarivanje svih planiranih ideja iz školskih kurikuluma.

– Ideja je na tisuće, ali njih ne prati  financijska podrška, stoga se u svakoj školi nađe nekolicina učitelja koja udruži snage te zajedno s učenicima postaju mali poduzetnici i pišu projekte i pisma namjere te ih prijavljuju na razna natjecanja kako bi ostvarili priznanja, ali i prikupili sredstva za rad ili dobili proizvode poput hexapoda koji opet obogaćuju njihov svakodnevni nastavni rad, zaključili su i osvrnuli se na dobivenu nagradu.


Projekt ekoLucija 101 provodi portal srednja.hr. Partneri projekta su Regionalna energetska agencija Sjeverozapadne Hrvatske (REGEA),  Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER) iz Zagreba i Stemi. Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti. 

EU emblem