S jedne strane ‘rupe’ nalazi se obrazovanje, koje se zbog nefleksibilnosti loše prilagođava promjenljivim potrebama društva, a s druge gospodarstvo, koje je često previše inertno u edukaciji mladih. Stoga se u Hrvatskoj nakon mature ili diplome predugo traži prvi posao, a kada ih napokon zaposle poslodavci pak nisu zadovoljni kako im novi zaposlenici naučenu teoriju koriste u praksi. Tako je i nastala potreba za ‘stručnim osposobljavanjem’, popularni SOR, kroz koje se nadoknađuje nedostatak prakse tijekom obrazovanja. Međutim, na hrvatskim fakultetima javio se novi pristup s kojim će se smanjiti ta praznina. Kroz centre karijera studenti će se već tijekom studija povezivati s poslodavcima pa će neki biti osposobljeni za rad odmah nakon 17 godina školovanja.F
Na većini fakulteta suradnja poslodavaca i studenata svodi se na individualne angažmane profesora, prodekana, studenata i tvrtki. Kako bi poboljšali taj proces, na Fakultetu organizacije i informatike Varaždin još su u svibnju 2012. pokrenuli Centar za podršku studentima i razvoj karijera (CPSRK FOI). Svoja iskustva u povezivanju obrazovanja i tržišta prenijeli su i na druge zainteresirane sastavnice hrvatskih visokih učilišta pa se diljem Hrvatske otvaraju centri kroz koje studenti mogu pronaći tvrtke u kojima bi htjeli raditi, a poslodavci mlade koje žele zaposliti.
Svojim studentima žele omogućiti lakše zapošljavanje kroz proaktivan način studiranja
– Kroz djelovanje Centra za podršku studentima i razvoj karijera želimo za studente razviti, pružiti i prikazati razne načine na koji si mogu dodatno obogatiti studentski život (i svoje životopise) tako da se uključe u razna natjecanja, studentske udruge, projekte i aktivnosti te start-up inicijative, da se aktiviraju po pitanju razvoja vlastitih ideja spajajući ih sa stručnjacima iz poslovnog, akademskog i znanstvenog svijeta. Jednostavno, da postanu svjesni svih prilika koje su sada pred njima i koje mogu iskoristiti dok su u najboljim godinama života, rekli su nam iz Centra FOI-a.
Iako prvenstveno potiču studente da u roku rješavaju sve svoje obaveze povezane s nastavom, kroz Centar karijera žele potaknuti što veći broj studenata na proaktivan način studiranja, sve sa svrhom kvalitetnog korištenja vlastitih potencijala i što lakšeg zaposlenja po završetku, ali već i tijekom studija.
U 2014. godini pokrenuli su i web portal na kojem su do sada objavili više od 700 članaka kroz koje studentima pružaju informacije o aktualnim natječajima za posao, brojnim natjecanjima, radionicama, predavanjima te drugim zanimljivim aktivnostima koje im omogućuju stjecanje iskustva pomoću kojih će se u budućnosti isticati na tržištu rada.
‘Dvadesetak studenata mjesečno zatraži individualnu savjetodavnu pomoć djelatnika Centra’
– U začecima našeg djelovanja, moramo priznati, imali smo izazova s aktiviranjem studenata i njihovim motiviranjem za uključivanje u razne izvannastavne aktivnosti. Sada dvadesetak studenata mjesečno zatraži individualnu savjetodavnu (akademsku i karijernu) pomoć djelatnika Centra, a u naše aktivnosti uključeno je više od 30 studenata (pišu objave za web portal, izrađuju promotivne materijale i vizuale, uključuju se u projekte, sudjeluju u organiziranju događaja i slično), objasnili su s FOI-a.
U sustavu za stručne praske danas je registrirano 513 studenata i 400 poduzeća, a do sada je ukupno 1020 studenata preko Centra već obavilo svoju stručnu praksu. Baza alumnija redovito se ažurira i trenutno broji 693 člana, stranice portala pregledane više od 170.000 puta, dok im Facebook stranica broji više od 1600 pratitelja.
Osim toga, dvije godine zaredom u ime Centra smo osvojili nagradu na Smotri Sveučilišta. Ponosno ističu i njihov glavni karijerni događaj, Dan karijera, koji je ove godine prerastao u Tjedan karijera te okupio stotinjak predstavnika poslodavaca i više do 1.000 studenata.
– Najveći novitet među našim aktivnostima je startup@foi sustav podrške namijenjen studentima koji se žele iskušati u poduzetništvu. Studentski projekti koji uđu u naš sustav podrške dobivaju financijsku, institucionalnu, pravnu i stručnu mentorsku pomoć (od strane Centra ali i poduzeća) pri razradi njihove poslovne ideje. Jednako kao i besplatni inkubacijski prostor, kako bi što bezbolnije sa svojim projektima izašli na tržište i ostvarili uspjeh. Trenutno su dva studentska tima u tom sustavu, a oni su Tourgent i MyBeeLine, istaknuli su s varaždinske sastavnice Sveučilišta u Zagrebu.
Varaždinski FOI mentorira i ostale hrvatske fakultete
Uz to što pomažu vlastitim studentima, mentoriraju i fakultete, a kao izrazito pozitivan primjer istaknuli su nam kolege s Agronomskog fakulteta u Zagrebu, koji su proveli i natječaj za izradu idejnog rješenja svog Centra za podršku studentima i karijerno savjetovanje Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
– Kako je glavni zadatak Centra da bude na raspolaganju studentima za sve njihove probleme i prijedloge željeli smo ih od početka uključiti u kreiranje takvog mjesta. Iz tog razloga raspisali smo natječaj. Zaprimili smo 22 studentska rada s raznih studijskih smjerova. Kreativnost i ideje studenata su nas oduševile tako da povjerenstvu nije bilo nimalo lako odabrati najbolji rad, a rješenja studenta studija Poljoprivredna tehnika koristili smo za vizualni identitet Dana karijera, kaže Aleksandra Hršak s ‘Agronomskog’.
Tri temeljne djelatnosti su podrška studentima prilikom upisa (Postani student), podrška za vrijeme studija (Studiranje i život na AFZ-u), a kako bi svojim bivšim studentima omogućili što kvalitetniji i brži pronalazak posla, centar nudi i podršku po završetku studija (Karijerno savjetovanje).
Na FER-u će kroz centar poticati najbolje projekte svojih studenata
Aktivnosti za studente preddiplomskog i diplomskog te sve koji završe FER, krajem prošle godine objedinili su i na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva.
– Mi sada već jedno pet godina provodimo program ljetnih praksi koji je funkcionirao bez Centra karijera, ali će sada to biti još dodatno pojačano, sada kada imamo profesionalnu osobu koja će se time moći malo više baviti. Taj program praksi do sada je prvenstveno bio orijentiran na studente četvrte godine, a u bližoj budućnosti to planiramo proširiti. Nismo još sigurni u kojem obliku, možda i na studente drugih godina, a možda i na šire vremensko razdoblje od samog ljeta, rekao nam je voditelj Centra karijera FER-a Hrvoje Džapo.
Od lipnja će otvoriti vrata poduzetničkog inkubatora, kojim žele pomoći brojnim projektima njihovih vrlo kreativnih studenata. U jesen planiraju pokrenuti projektno orijentiran program kroz koji žele napraviti strukturiranu interakciju među tvrtkama, profesorima i studentima kako bi povećali broj seminara, studentskih projekata i diplomskih radova koji bi se radili u suradnji s gospodarstvom. Time žele potaknuli tvrtke da se aktivnije uključe u suradnju s fakultetom, a nadaju se da je to i prvi korak prema zajedničkim projektima fakulteta i poslodavaca.
Poslodavcima će omogućiti predlaganje novih predmeta
– Uz to, osim ovih klasičnih predmeta na FER-u, koji su uključeni u strukturu studija, postoji i treća kategorija koju mi nazivamo vještine. To su dodatni predmeti kroz koje nastojimo studentima pružiti sve što teško ulazi u akademski program ili kada se recimo radi o nekim novim tehnologijama, koje će se možda brzo i promijeniti, objasnio nam je profesor Džapo kako im je na fakultetu važnu ponuditi znanje koje se može lako ubacivati i izbacivati jer im to nudi bržu prilagodbu promjenama u gospodarstvu, a omogućuje im i da poslodavce lakše uključe u te predmete.
Dio vještina osmislili su profesori, popularno Natjecateljsko programiranje pokrenuli su sami studenti, a fakultet želi potaknuti i gospodarstvenike da im predlažu vještine i tehnologije za koje žele da se uče tijekom studija.
Ova treća kategorija predmeta manje je orijentirana na akademska znanja, a puno više na praktične vještine i organizirana je na manje formalan način kao izvannastavna aktivnost, što omogućava puno veću i bržu dinamiku prilagodbe ovog tipa nastave na stvarne potrebe tržišta rada i nove nadolazeće tehnologije. S druge strane, za novi FER 3 studijski program, koji pripremaju od 2012. godine, na odobrenje Sveučilišta i MZOS-a čekat će minimalno godinu i pol dana.
Centri karijera pokrenuti u Puli i Osijeku
Centri karijera otvoreni su i na drugim hrvatskim sveučilištima. Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku bolju sadašnjost i budućnost za svoje mlade kolege realizira kroz web portal Stup.
– Prije 1. svibnja sve se svodilo na sporadične upite i od strane poslodavaca i od strane studenata, pri čemu su se i jedni i drugi s pitanjima i inicijativama obraćali raznoraznim službama i osobama na Fakultetu, od Studentske službe, do prodekana za nastavu, pa prodekana za suradnju s gospodarstvom, pojedinačnim nastavnicima, itd. Ti su se upiti uglavnom odnosili na mogućnosti zapošljavanja, stručne prakse, sudjelovanja tvrtki u nastavi, tj. svega onoga što sada Stup nudi u sistematiziranom obliku, odgovorio je prodekan za nastavu i studente FERIT-a Kruno Miličević.
U želji da što više približe poslodavce i studente stvorili su platformu na kojem će partnerske tvrtke moći oglašavati otvorena mjesta za stručnu praksu, ponuditi teme za izradu završnih i diplomskih radova, stipendije, slobodna radna mjesta te slične sadržaje. Fakultet preko Stupa obavještava poslodavce o nastavnim i izvannastavnim aktivnosti u koje se mogu uključiti, a studenti mogu iskazivati interes za aktivnosti u željenoj tvrtki te se prijavljivati za mjesta stručne praske koja je obavezna u okviru nastave.
Pulski centar nastao po uzoru na praksu u SAD-u
– Centri za razvoj karijera uobičajene su sastavnice fakulteta i sveučilišta diljem razvijenog svijeta, koje svojim djelovanjem podržavaju studente, usmjeravaju ih, educiraju i umrežuju ih s poslodavcima. Naš Centar je osnovan krajem prošle godine, radi osposobljavanja naših studenata za nadolazeće poslovne izazove, te u konačnici i zapošljavanja.
Aktivnostima Centra želimo identificirati znanja, vještine i sposobnosti naših studenata, razvijati njihove vještine upravljanja karijerom te ih pravovremeno upoznati s mogućnostima na tržištu rada, istaknula je Mirena Tubić s Fakulteta ekonomije i turizma ‘Dr. Mijo Mirković’ s pulskog Sveučilišta Jurja Dobrile.
Voditelj Centra za razvoj karijera pri FET-u Dean Sinković je osobno radio u takvom centru na Sveučilištu Illinois u Chicagu tijekom svog studija na MBA-u pa je iz prve ruke uvidio sve benefite koje taj centar nudi studentima i poslodavcima. Još od dolaska na pulski fakultet bila mu je velika želja pokrenuti centar koji zatvara ili barem smanjuje jaz između obrazovanja i tržišta.