Pretraga

Diplomirani učitelji nakon sedam godina borbe izjednačeni s magistrima primarnog obrazovanja

A- A+

Profesori učiteljskih fakulteta u Hrvatskoj, kao i diplomirani učitelji pobjedom su okončali sedmogodišnju borbu za izjednačavanjem diplomiranih učitelja s magistrima primarnog obrazovanja. Kad je bolonjski sustav stupio na visokoobrazovnu scenu, diplome dvogodišnjih, trogodišnjih i četverogodišnjih stručnih učiteljskih studija bile su jednake stručnom nazivu prvostupnika sve do 23. prosinca 2013. godine. Dekan Učiteljskog fakulteta u Zagrebu Ivan Prskalo uputio nas je u kronologiju višegodišnjeg ustrajanja koje je napokon urodilo plodom.

Foto: privatna arhiva

Učiteljski studiji prije stupanja na snagu Zakona o akademskim i stručnim nazivima i akademskom stupnju bili su ustrojeni kao stručni studiji u trajanju od dvije, tri i četiri godine, stoga su se isti sukladno Zakonu izjednačili s odgovarajućim stručnim nazivom stručni prvostupnik. Takva odredba izazvala je sveopće nezadovoljstvo diplomiranih studenata i profesora, stoga su krenuli u borbu dugu sedam godina kako bi ‘ispravili nepravdu’. Ista je okončana 23. prosinca 2013. godine kada je Nacionalno vijeću za visoko obrazovanje donijelo Zaključak kojim su izjednačili diplomirane učitelje s magistrima primarnog obrazovanja.

Izdvojeni članak

Dekan Učiteljskog fakulteta otkrio zašto ustraju na 0+5 modelu i provode dodatna testiranja uz maturu

Učiteljski fakulteti nakon sedam godina pobijedili

U borbi su sudjelovali diplomirani studenti, kao i svi učiteljski fakulteti u državi. Inicijative za izjednačavanjem s magistrima primarnog obrazovanja su postojale još od 2008., no problem je riješen tek krajem prošle 2013. godine

– Svi učiteljski fakulteti pozvani su da podnesu zahtjev za takvo izjednačavanje i mi smo otvorili proces, ali on nije odmah nastavljen i završen. U koordinaciji učiteljskih učilišta imali smo aktivnu ulogu, a u svim javnim istupima podržavali smo naše studente i sretni smo da su te aktivnosti urodile plodom. Naime u prvoj varijanti oni s četverogodišnjim učiteljskim studijem imali su status stručnog prvostupnika kao i oni s dvogodišnjim studijem predškolskog odgoja, napisao nam je dekan zagrebačkog Učiteljskog fakulteta Ivan Prskalo.

Nastavio je kako su tadašnjem ministru znanosti, obrazovanja i sporta Draganu Primorcu 22. srpnja 2008. godine uputili zajednički prijedlog za izmjenu i dopunu Zakona o akademskim i stručnim nazivima i akademskom stupnju, te da je isti prijedlog ponovljen i 12. siječnja 2009. godine.

Izdvojeni članak

Zadivljujući uspjeh: Dekan Učiteljskog fakulteta postao peti vlasnik Thulinove nagrade u Europi

Zašto se toliko čekalo na izjednačavanje s magistrima

Nacionalno vijeće za visoko obrazovanje tek je 23. prosinca 2013. usvojio Prijedlog Pravilnika o izjednačavanju stručnih s akademskim nazivom Učiteljskog fakulteta u Zagrebu kojeg su podnijeli 20-ak dana ranije.

– Sedam godina prošlo je najprije u uvjeravanju Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta da se izjednačavanje treba provesti (pisma Sveučilištu i Ministarstvu, javljanje u medijima), potom u proceduri donošenja Zakona o izjednačavanju učiteljskih diploma s četverogodišnjim studijem s bolonjskima, a potom i u pisanju zahtjeva učiteljskih fakulteta (s pravilnicima i obrazloženjima) Nacionalnom vijeću da donese odluku koju je nedavno donijelo, obrazložio je dekan Prskalo dugogodišnje trajanje oko usvajanja njihova prijedloga.

Izdvojeni članak

Učiteljski fakultet napravio je najveći pomak u povijesti zagrebačkog Sveučilišta


NISAM PRVOSTUPNIK - VRATITE NAM NAŠA PRAVA!

Na Facebooku je osnovana grupa pod nazivom NISAM PRVOSTUPNIK – VRATITE NAM NAŠA PRAVA! koja je okupila preko 1 600 korisnika. Na istoj je objavljen Zaključak Nacionalnog vijeća od 23. prosinca koji je obradovao sve diplomirane učitelje, to jest prvostupnike bez mogućnosti nastavka školovanja.

Odbijali su bilo kakva doškolavanja

Osnovni problem je, kako dekan zagrebačkog Učiteljskog fakulteta govori, bio u tome što su učiteljski studiji prvobitno pogrešno ustrojeni kao stručni. Ističe da se najveći iskorak koji se dogodio bolonjskim procesom upravo podizanje razine učiteljskog, a poslije i odgojiteljskog studija, na sveučilišnu razinu i mogućnost vertikalnog napredovanja k doktoratu znanosti.

Učiteljska učilišta su doživjela značajnu kvalitativnu preobrazbu, možda i najveću u hrvatskom visokoobrazovnom prostoru, no Prskalo tvrdi da je prvotna loša odluka u kojoj učiteljska učilišta nisu mogla sudjelovati slijedila iz stručnog statusa studija.

– Trebalo je mnogo argumenata da se dokaže sveučilišna razina tadašnjeg četverogodišnjeg učiteljskog studija. Učiteljski fakultet je cijelo vrijeme vjerovao u vrsnoću našeg studija do te mjere da su odbijane sve mogućnosti doškolovanja naših studenata stručnog studija u cilju stjecanja zvanja magistar primarnog obrazovanja, zaključio je dekan Prskalo.

Zaključak Nacioalnog vijeće za visoko obrazovanje kojim prihvaćaju Prijedlog Učiteljskog fakulteta