Diplomirani učitelji nakon sedam godina borbe izjednačeni s magistrima primarnog obrazovanja
Profesori učiteljskih fakulteta u Hrvatskoj, kao i diplomirani učitelji pobjedom su okončali sedmogodišnju borbu za izjednačavanjem diplomiranih učitelja s magistrima primarnog obrazovanja. Kad je bolonjski sustav stupio na visokoobrazovnu scenu, diplome dvogodišnjih, trogodišnjih i četverogodišnjih stručnih učiteljskih studija bile su jednake stručnom nazivu prvostupnika sve do 23. prosinca 2013. godine. Dekan Učiteljskog fakulteta u Zagrebu Ivan Prskalo uputio nas je u kronologiju višegodišnjeg ustrajanja koje je napokon urodilo plodom.
Učiteljski studiji prije stupanja na snagu Zakona o akademskim i stručnim nazivima i akademskom stupnju bili su ustrojeni kao stručni studiji u trajanju od dvije, tri i četiri godine, stoga su se isti sukladno Zakonu izjednačili s odgovarajućim stručnim nazivom stručni prvostupnik. Takva odredba izazvala je sveopće nezadovoljstvo diplomiranih studenata i profesora, stoga su krenuli u borbu dugu sedam godina kako bi ‘ispravili nepravdu’. Ista je okončana 23. prosinca 2013. godine kada je Nacionalno vijeću za visoko obrazovanje donijelo Zaključak kojim su izjednačili diplomirane učitelje s magistrima primarnog obrazovanja.
Učiteljski fakulteti nakon sedam godina pobijedili
U borbi su sudjelovali diplomirani studenti, kao i svi učiteljski fakulteti u državi. Inicijative za izjednačavanjem s magistrima primarnog obrazovanja su postojale još od 2008., no problem je riješen tek krajem prošle 2013. godine
– Svi učiteljski fakulteti pozvani su da podnesu zahtjev za takvo izjednačavanje i mi smo otvorili proces, ali on nije odmah nastavljen i završen. U koordinaciji učiteljskih učilišta imali smo aktivnu ulogu, a u svim javnim istupima podržavali smo naše studente i sretni smo da su te aktivnosti urodile plodom. Naime u prvoj varijanti oni s četverogodišnjim učiteljskim studijem imali su status stručnog prvostupnika kao i oni s dvogodišnjim studijem predškolskog odgoja, napisao nam je dekan zagrebačkog Učiteljskog fakulteta Ivan Prskalo.
Nastavio je kako su tadašnjem ministru znanosti, obrazovanja i sporta Draganu Primorcu 22. srpnja 2008. godine uputili zajednički prijedlog za izmjenu i dopunu Zakona o akademskim i stručnim nazivima i akademskom stupnju, te da je isti prijedlog ponovljen i 12. siječnja 2009. godine.
Zašto se toliko čekalo na izjednačavanje s magistrima
Nacionalno vijeće za visoko obrazovanje tek je 23. prosinca 2013. usvojio Prijedlog Pravilnika o izjednačavanju stručnih s akademskim nazivom Učiteljskog fakulteta u Zagrebu kojeg su podnijeli 20-ak dana ranije.
– Sedam godina prošlo je najprije u uvjeravanju Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta da se izjednačavanje treba provesti (pisma Sveučilištu i Ministarstvu, javljanje u medijima), potom u proceduri donošenja Zakona o izjednačavanju učiteljskih diploma s četverogodišnjim studijem s bolonjskima, a potom i u pisanju zahtjeva učiteljskih fakulteta (s pravilnicima i obrazloženjima) Nacionalnom vijeću da donese odluku koju je nedavno donijelo, obrazložio je dekan Prskalo dugogodišnje trajanje oko usvajanja njihova prijedloga.
NISAM PRVOSTUPNIK - VRATITE NAM NAŠA PRAVA!
Odbijali su bilo kakva doškolavanja
Osnovni problem je, kako dekan zagrebačkog Učiteljskog fakulteta govori, bio u tome što su učiteljski studiji prvobitno pogrešno ustrojeni kao stručni. Ističe da se najveći iskorak koji se dogodio bolonjskim procesom upravo podizanje razine učiteljskog, a poslije i odgojiteljskog studija, na sveučilišnu razinu i mogućnost vertikalnog napredovanja k doktoratu znanosti.
Učiteljska učilišta su doživjela značajnu kvalitativnu preobrazbu, možda i najveću u hrvatskom visokoobrazovnom prostoru, no Prskalo tvrdi da je prvotna loša odluka u kojoj učiteljska učilišta nisu mogla sudjelovati slijedila iz stručnog statusa studija.
– Trebalo je mnogo argumenata da se dokaže sveučilišna razina tadašnjeg četverogodišnjeg učiteljskog studija. Učiteljski fakultet je cijelo vrijeme vjerovao u vrsnoću našeg studija do te mjere da su odbijane sve mogućnosti doškolovanja naših studenata stručnog studija u cilju stjecanja zvanja magistar primarnog obrazovanja, zaključio je dekan Prskalo.