Pretraga

Za diplomski napravila aplikaciju koja će spašavati živote najmlađima

A- A+

Zahvaljujući diplomskom radu Davorke Tonković, djeca će se sigurnije osjećati u prometu. Novopečena stručna specijalistica poslovnih informatičkih sustava do diplome je došla uz edukativnu aplikaciju Upoznaj prometna pravila, koju možete besplatno preuzeti i koja se već koristi u vrtićima.

Davorka Tonković | foto: Privatni album

Da diplomski radovi mogu biti korisni za zajednicu, dokazala je Davorka Tonković.

Dojučerašnja studentica, sada diplomantica Veleučilišta u Rijeci, za diplomski je rad izradila aplikaciju ‘Upoznaj prometna pravila’ namijenjenu djeci predškolskog uzrasta.

Pitali smo je kako je došla na ideju da predškolce upozna s rizicima i pravilima ponašanja u prometu te koji su joj daljni planovi.

Kako ste došli na ideju?

Do same ideje za izradu aplikacije za predškolce došla sam kroz razgovor s mentoricom, profesoricom Marinom Rauker Koch. S obzirom na to da Veleučilište u Rijeci već ima potpisanu suradnju s dječjim vrtićima s ciljem povećanja sigurnosti djece u prometu, u suradnju su već uključeni studenti Prometnog odjela koji su izrađivali prometne poligone te promotivne i edukativne materijale iz područja sigurnosti djece u prometu, pa je ideja bila i uključiti studente Informatike.

Sama tema mi se učinila jako zanimljivom i svaki trenutak prilikom izrade me posebno veselio. Činjenica da radim nešto što će imati stvarne korisnike bila mi je dodatni izazov i motivacija.
Razvoj računalnih igara je vrlo izazovan posao koji općenito zahtjeva i obuhvaća znanja iz različitih područja, od psihologije i osmišljavanja priče, pa sve do animacije, dizajna i programiranja. Međutim, kada je prisutna znatiželja, entuzijazam i dobra volja lako se može naučiti i isprobati nešto novo i nikad isprobano.

Zašto baš djeca i zašto baš promet?

U novije se doba igre smatraju važnim oblikom učenja te se ulažu snage u razvijanje i primjenu računalnih didaktičkih igara. Uviđa se njihov potencijal jer potiču motivaciju učenika tako što dopuštaju zabavu tijekom stjecanja znanja. Njihov cilj nije isključivo zabava, već sadrže i edukacijsku komponentu.

Igraća komponenta ovakvog načina rada, zaokupljuje djecu, te ona uče efektivnije od tradicionalnog načina učenja. Kod današnjih generacija djece, tzv. Alpha ili iGeneracije, tehnologija je od rođenja spontano integrirana u život.

Primjećuje se da se fizičke igračke sve više zamjenjuju uređajima (računalima, tabletima, mobitelima…) s raznim multimedijskim sadržajima. Ideja za razvoj ove aplikacije dolazi iz potrebe današnje mlade populacije za razvojem kvalitetnih edukativnih multimedijskih materijala (aplikacija) koji će im već od rane dobi omogućiti da na adekvatan način rastu i razvijaju se s ovim tehnologijama te lakše i brže stječu nova znanja, dobre motoričke sposobnosti i zapažanja.

Davorka Tonković brani diplomski rad | foto: Privatni album

Djeca lakše vizualno pamte i uče nove stvari, a prednost sve tehnologije kojom su okruženi je upravo ta da je učenje uz tehnologiju korak prema naprijed. Izradom kvalitetnih i edukativnih igara, vrijeme koje djeca provode pred ekranom može se iskoristiti za učenje.

S obzirom na loše statistike o stradavanju djece i tinejdžera u prometu, važno je raditi na povećanju svijesti o rizicima na cestama. U tu svrhu kreirana je aplikacija namijenjena predškolskom uzrastu koja bi se koristila u sklopu edukacije upoznavanja djece sa značenjem i važnošću pravila te prometnih znakova za sigurno sudjelovanje u prometu.

Jeste li na fakultetu imali dosta praktičnog rada?

Da, jako puno. Studiranje na Veleučilištu u Rijeci dalo širok spektar teoretskog znanja, ali i uvid u praktične aspekte poslovanja. Također, pomoglo mi je da primijenim stečeno teoretsko znanje na praktične projekte kroz koje sam stekla vještine i kompetencije za budući rad.

Na preddiplomskom stručnom studiju Telematika i specijalističkom diplomskom stručnom studiju Informacijske tehnologije u poslovnim sustavima, projekti su bili zastupljeni na svim kolegijima u većoj ili manjoj mjeri, obuhvaćali su korištenje različitih tehnologija, a doticali su se izgradnje objektno orijentiranih aplikacija (web, mobilnih aplikacija…), razvoja i automatizacije poslovnih i procesnih sustava, razvoja softvera, upravljanja projektima, projektiranja sustava i telematičkih postrojenja, geografskih informacijskih sustava, itd.

Davorka Tonković nakon obrane | foto: Privatni album

Čime se bavite u slobodno vrijeme?

U slobodno vrijeme osim druženja s obitelji i prijateljima, izlazaka, planinarenja i biciklizma, radim na kontinuiranom usavršavanju već stečenih znanja i vještina. Pohađam online tečajeve, za prijatelje i poznanike izrađujem neke projekte (web stranice, vizitke, logotipe…), a kada ne radim to onda izrađujem neke vlastite projekte.

Što planirate dalje?

Planovi se još razrađuju, ali za sada je prioritet pronaći posao. Htjela bih se nastaviti baviti područjem razvoja i izgradnje web i mobilnih aplikacija, a zanima me i područje programskog inženjerstva i razvoj softvera.

O aplikaciji

Zamolili smo Davorku da nam pobliže opiše svoju aplikaciju.

– Edukativna aplikacija „Upoznaj prometna pravila“ služi kao pomoć pri učenju koja korisnika kroz različite aktivnosti u igri upoznaje s prometnim znakovima i priprema ga, kao pješaka, za kretanje prometom. Kroz edukativnu slikovnicu korisnik se upoznaje s pravilima i uči razvijati vizualno zapažanje.

Osnovni ciljevi koji se protežu kroz igru su educiranje i postavljanje ciljeva za korisnike, postavljanje više igri različite težine i namjere.

S obzirom da je namijenjena i čitačima i nečitačima, igricu prati tekstualni i audio zapis popraćen animacijama i ilustracijama.

Područje primjene

Može se igrati kod kuće, s obitelji, u učionici ili kao dio drugih obrazovnih programa koji se odnose na sličnu sigurnost i održivost teme.

Što je potrebo za korištenje aplikacije?

Za korištenje aplikacije putem web preglednika potrebno je osigurati minimalne tehničke uvjete, uključujući internetsku vezu s osobnog stolnog ili prijenosnog računala, tableta ili drugog uređaja/kanala koji se koristi za pristup usluzi.

Igra je namijenjena web platformi. Moguće ju je igrati putem internetskog preglednika ili preuzeti te pokrenuti kao odvojenu .exe aplikaciju s početnog zaslona korisnikova uređaja.

DOHVATI APLIKACIJU

Edukativnoj aplikaciji Upoznaj prometna pravila možete pristupiti skeniranjem QR koda ili klikom na poveznicu.

Opis igara

Aplikacija sadrži jednostavno i intuitivno korisničko sučelje u kojem korisnik (u daljnjem tekstu: igrač) može odabrati jednu od tri igre (Pravila, Kviz i Igre) koje odgovaraju zadacima slušanja, prepoznavanja, otkrivanja, razvrstavanja i slaganja.

Izdvojeni članak

Finalist Ideje godine osmislio zamjenu za igraću kockicu: Igre u budućnosti zamišljam kao sintezu analognog i digitalnog

Dio aplikacije nazvan Pravila osmišljen je u formatu slikovnice koji omogućava opisivanje različitih prometnih situacija putem grafičkih simbola ili ilustracija popraćenih tekstom, zagonetkama i zvučnim zapisima.

Kroz razinu Kviz interakcija se ostvaruje na način da igrač napreduje kroz igru odabirom i dodirom simbola koji predstavlja točan odgovor između ponuđenih. Kviz je realiziran kroz deset jednostavnih pitanja kroz koja se provjerava osnovno znanje vezano uz poznavanje prometnih pravila i prometnih znakova.

U trećoj razini, Igre, ponuđene su četiri različite igre (Slova, Parovi, Labirint, Puzzle) kojima je cilj na zabavan način olakšati učenje, prepoznavanje i razlikovanje znakova, povezivanje između vizualnih oznaka slova i riječi te kretanje i orijentaciju po prostoru.

Interakcija u igrama zahtijeva od igrača da simbol koji predstavlja točan odgovor dodirom i povlačenjem postavi na odgovarajuće mjesto. Točan i netočan odabir pogrešnog simbola popraćeni su reprodukcijom odgovarajućeg zvučnog zapisa i grafičkog simbola.

– Sve kreirane igre dizajnirane su tako da potiču razvijanje logičkog i kritičkog razmišljanja koje je potrebno kod svladavanja određenih pravila ponašanja u prometu, pojašnjava Tonković.