Intervju s dekanicom TTF-a: Kako pratimo trendove u modi, tako trebamo pratiti i trendove u modnoj i tekstilnoj industriji
Modna industrija jedna je od najvećih na svijetu. Zbog svoje veličine, razgranata je na mnoštvo manjih dijelova, od proizvodnje boja za tekstil, samog tekstila, do izrade kreacija visoke mode. Nove tehnologije, koje se svakodnevno sve brže razvijaju, i u ovoj sektor su unijele brojne potrebe, a sam posao se prilično promijenio unazad nekoliko godina. Kako se nositi s tim promjenama te kako obrazovati nove stručnjake za sve veću industriju, porazgovarali smo s dekanicom Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Gordanom Pavlović.
Tekstilno-tehnološki fakultet jedan je od najvećih fakulteta te vrste u ovom dijelu Europe. Sa svojim studijima Modnog dizajna i Tekstilne tehnologije i inženjerstva, sudjeluju u obrazovanju stručnjaka za svakodnevno sve veće industrije, modnu i tekstilnu.
Diplome ovog fakulteta značajne su i svijetu te su priznate od Asocijacije tekstilnih fakulteta Europe (AUTEX) i Tekstilnog Instituta iz Manchestera za područje Commonwealtha i SAD. Za to su zaslužni profesori i znanstvenici ovog interdisciplinarnog fakulteta, koji se svakodnevnim izučavanjem novih tehnologija prilagođavaju novom vremenu i studente pripremaju za suvremeno okruženje u ovoj kreativnoj i tehničkoj industriji.
O svemu smo porazgovarali s dekanicom Tekstilno-tehnološkog fakulteta, prof. dr. sc. Gordanom Pavlović.
Učenicima kojih škola bi Tekstilno-tehnološki fakultet mogao biti ‘prirodan slijed obrazovanja’ nakon srednje škole?
To su svakako srednjoškolska gimnazijska obrazovanja te četverogodišnje strukovne škole poput naših “susjeda” Škole za modu i dizajn u Zagrebu, Škole primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, Škole za grafiku, dizajn i medijsku produkciju u Zagrebu, Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću u Zaboku, kao i Prirodoslovne škole Vladimira Preloga, I. tehničke škole Tesla, Tehničke škola Ruđera Boškovića u Zagrebu… Ukratko, svi učenici spremni za usvajanje novih znanja iz studijskih programa koje izvodimo. Dobrodošli su nam učenici srednjih škola iz cijele Hrvatske, zemalja bliže regije i inozemstva.
Prva asocijacija na spomen TTF-a je modni dizajn, no to nije jedino što se tamo izučava. Možete li nam malo predstaviti svaki od studija na preddiplomskoj razini?
Tekstilno-tehnološki fakultet javno je visoko učilište koje ustrojava i izvodi sveučilišne i stručni studij u znanstvenom području tehničkih znanosti te ima specifičnu poziciju u okviru Sveučilišta u Zagrebu i u cjelokupnoj akademskoj zajednici u Republici Hrvatskoj jer je jedino visoko učilište koje obavlja nastavnu i istraživačku djelatnost u tehničkom području, u polju tekstilne tehnologije i u umjetničkom području, u poljima modnog dizajna, likovne i primijenjene umjetnosti. Jedna smo od rijetkih sveučilišnih sastavnica koja izvodi stručnu djelatnost i nastavu u okviru trogodišnjeg preddiplomskog stručnog studija Tekstilna, odjevna i obućarska tehnologija u okviru dislociranog studija u Varaždinu. Osim stručnog studija u Varaždinu, izvodimo dva preddiplomska sveučilišna studija Tekstilna tehnologija i inženjerstvo te studija Tekstilni i modni dizajn. Na diplomskoj razini nastavljaju se sveučilišni studiji Tekstilna tehnologija i inženjerstvo te Tekstilni i modni dizajn. Također, održavamo i poslijediplomski sveučilišni doktorski studij Tekstilna znanost i tehnologija. Svi studijski programi završavaju diplomom u području tehničkih znanosti.
Koja je razlika između smjerova Dizajn tekstila i Modni dizajn na preddiplomskom studiju Tekstilni i modni dizajn?
Studenti koji upišu Tekstilni i modni dizajn na prvoj godini slušaju iste kolegije, a onda se dijele na smjerove Dizajn tekstila i Modni dizajn. Studenti Dizajna tekstila onda slušaju kolegije poput Kreiranje tekstila, Tehnike pletenja ili Tehnike tkanja, dok studenti Modnog dizajna slušaju kolegije poput Elementi projektiranja odjeće, Konstrukcija odjeće i Izrada odjeće. Na smjeru Dizajn tekstila veći naglasak se stavlja na razvoj plošnog kreativnog mišljenja i znanja za realizaciju tekstilnih proizvoda, dok se na smjeru Modni dizajn naglasak stavlja na znanja i vještine kreiranja 3D odjevnih oblika. Na oba smjera trudimo se imati individualni pristup svakom studentu jer mislimo da je to temelj za poticanje i razvoj kreativnosti. Oba smjera pružaju studentima i bogato iskustvo kroz organiziranje izložbi, modnih revija i suradnju s gospodarstvom kroz natječaje, a uskoro i kroz stručnu praksu u okviru upravo uspostavljenog Centra za karijere i stručnu praksu.
Kako se od gore navedenih studija razlikuje smjer Industrijski dizajn tekstila i odjeće preddiplomskog sveučilišnog studija Tekstilna tehnologija i inženjerstvo?
Kao što i samo ime smjera govori, Industrijski dizajn tekstila više je usmjeren na dizajn tekstila i odjeće u industriji, ali i za znanstveno istraživanje procesa izrade tekstila i odjeće. Tehnologija se danas razvija brže nego ikad prije, što posljedično dovodi i do brže, kvalitetnije i jeftinije proizvodnje tekstila i odjeće. Ali zbog toga su sve traženiji stručnjaci koji dobro poznaju nove tehnologije i nove materijale te razumiju složene procese životnog ciklusa tekstilnog i odjevnog proizvoda stvorenog u uvjetima serijske proizvodnje. Po završetku diplomskog studija Tekstilna tehnologija i inženjerstvo, naši studenti postaju stručnjaci s inženjerskim znanjima o tekstilnoj tehnologiji koje mogu primjenjivati u kreiranju tekstila i odjeće, procjenjivati likovno-dizajnersku vrijednost proizvoda, ali i potaknuti napredak u tom aspektu proizvodnje.
Tekstilstvo i modna industrija općenito jedna je od najvećih industrija u svijetu. Za koje sve dijelove unutar ove industrije su studenti pripremljeni s diplomom TTF-a?
Završetkom diplomskog sveučilišnog studija Tekstilne tehnologije i inženjerstva studenti su osposobljeni za obavljanje najsloženijih inženjerskih zadaća. Značajni udjel prirodoslovnih, općenitih inženjerskih i tekstilno-tehnoloških predmeta u studijskom programu omogućava magistru struke da se brzo uklopi u bilo koju fazu proizvodnje u poduzeću, kao i da stekne cjelokupnu sliku proizvodnog procesa u većem poduzeću, organizira i rukovodi bilo kojim dijelom procesa ili cijelim procesom proizvodnje te da pruži svoj prilog racionalizaciji i unapređenju proizvodnje. Također je osposobljen za projektiranje, organiziranje i vođenje procesa u tekstilnim poduzećima, u svim dijelovima tekstilne tehnologije, a posebice u području smjera svog studija. Osposobljen je za kreativni rad na razvoju i brzom transferu suvremenih tehnologija u konkretnim proizvodnim procesima. Može se zaposliti u trgovačkim kućama, ispitnim laboratorijima, različitim državnim tijelima i agencijama i sl. te u srednjim školama kao nastavnik stručnih predmeta. Kroz mogućnost znanstvenog i stručnog poslijediplomskog usavršavanja, otvara se i mogućnost zapošljavanja u znanstveno-nastavnim i znanstveno-istraživačkim institucijama.
Završetkom diplomskog sveučilišnog studija Tekstilni i modni dizajn studenti su osposobljeni za samostalni dizajnerski rad u području struke, ali i za rad u dizajnerskim studijima i to ne samo tekstilnih i odjevnih tvrtki, već i u modnim studijima, u kazalištima, u filmskoj industriji, na televiziji, u novinama, u muzejima i srednjim školama te na brojnim drugim mjestima gdje je potrebno temeljito poznavanje i razumijevanje modnih kretanja, likovna senzibilnost i širina humanističkog obrazovanja. Širinom svog likovnog obrazovanja student je osposobljen za kreativno izražavanje i procjenu likovno-estetske-dizajnerske vrijednosti proizvoda. Dizajnersko stručno obrazovanje omogućava mu da uoči i prati svjetske trendove u modi i tekstilnom stvaralaštvu, a predmeti iz humanističkih i ekonomskih disciplina osposobljavaju ga za rad prvenstveno vezan uz promidžbu mode u sredstvima javnog informiranja. Studij daje znanja i razvija sposobnosti studenta kako bi se približio i znanstvenoj razini te nakon diplomskog studija studenti mogu upisati poslijediplomski studij za stjecanje naslova doktorata znanosti i to ne samo na našem fakultetu.
Zbog samog karaktera faksa čini se da morate imati puno dobro opremljenih laboratorija. Gdje sve studenti imaju nastavu osim u predavaonicama?
Na Tekstilno-tehnološkom fakultetu djeluje ukupno osam zavoda i 39 laboratorija. Osim toga, imamo i tri centra te tri ureda, kao i TTF Galeriju. Što to znači studentima? Pa zapravo mnogo toga, jer se upravo u sve njih studenti mogu uključiti i aktivno djelovati. Brojni naši studenti koriste laboratorije, centre i urede kako bi izradili seminarske, završne i diplomske radove, istraživanja koja prijavljuju za Rektorovu nagradu. Naravno, organiziraju i izložbe studentskih radova u galeriji, ali i različite radionice, modne revije i slično. Studenti imaju puno prostora na samom fakultetu koje mogu koristiti za izražavanje i pokazivanje svoje kreativnosti i znanja.
Kojim se sve aktivnostima studenti mogu baviti tijekom studija? Sudjeluju li na nekim projektima s profesorima?
Svakako. Upravo težimo imati naglasak na tome. Suvremena sveučilišna nastava, gotovo slično kao i srednjoškolska, više nije samo faktografska, ex catedra nastava, koja središnje mjesto daje nastavniku, a ne studentu. Ona je usmjerena studentu koji postaje subjekt nastave, a glavni cilj je prijenos funkcionalnog znanja temeljenog na najnovijim znanstvenim spoznajama. To može osigurati samo problemska, istraživačka nastava s dovoljno individualnog laboratorijskog, istraživačkog i eksperimentalnog rada studenta, bilo da se radi o znanstveno-istraživačkom ili umjetničko-istraživačkom području koje uključuje izložbe, radionice, modne revije i slično. Samo kompetentan mladi stručnjak može biti spreman na gospodarske i druge izazove i promjene u društvu. Osim rada s našim profesorima, imamo vrlo dobro razvijenu suradnju s ostalim sastavnicama sveučilišta, ali i s institucijama izvan Hrvatske te organiziramo gostujuća predavanja, radionice, tribine, ali i razmjenu studenata i slično. Smatramo kako kod studenata treba od ranih godina studiranja njegovati znanstveno i umjetničko istraživanje i poticati umjetničku ekspresiju.
TTF je vrlo interdisciplinarni faks koji spaja tri različita područja – umjetničko, prirodoslovno i društveno. Kako se studentima pružaju znanja iz ova tri vrlo različita područja?
Multidisciplinarnost istraživačkih područja jedna je od značajnih komparativnih prednosti TTF-a kao sastavnice Sveučilišta u Zagrebu. U našim programima se ipak ističe tehničko područje, polje tekstilna tehnologija s granama tekstilno-mehaničko inženjerstvo, tekstilna kemija, odjevna tehnologija i dizajn tekstila. Činjenica je da se visoko obrazovanje zasniva na nedjeljivosti sveučilišnoga nastavnog rada i znanstvenog i umjetničkog istraživanja te umjetničkog stvaralaštva. Promjene u svijetu oko nas su izuzetno brze, što se posebno odnosi na znanost i tehniku koja ostvaruje iznimno značajni i brzi razvoj primjenom novih spoznaja i na njima temeljenih novih tehnologija. Ta brzina promjena i znanja koja se pri tome generiraju svakim danom je sve veća. Danas su sva postignuća temeljena na multidisciplinarnim i interdisciplinarnim znanjima te se i suvremeni profili zanimanja tako oblikuju. To je jedan od značajnih problema suvremenog institucionalnog, odnosno, formalnog obrazovanja. Uz klasična temeljna i neophodna znanja potrebna su nova koja se svakodnevno generiraju.
Gdje su danas bivši studenti TTF-a?
Ima ih mnoštvo koji rade u hrvatskim, ali i u respektabilnim inozemnim, prije svega modnim kućama. Naši bivši studenti uključeni su u izuzetno širok raspon najrazličitijih poslova: od kazališta do forenzike, od sveučilišta do industrije, u medijima, djeluju kao uspješni poduzetnici i tako dalje. Smatramo kako je naša zadaća potaknuti energiju, kreativnost i sposobnost učenja kod mladih ljudi i od njih stvoriti obrazovane stručnjake koji imaju kompetencije, mogu doprinijeti tržištu rada i razvoju društva. Osobno, vjerujem da samo zajedničkim djelovanjem i radom možemo postići ovakve ciljeve. Stoga, pozivam potencijalne studente da iskazani interes za TTF usmjerimo k postizanju ovakvih ciljeva jer znanost kao i umjetnost su snaga, smisao i pokretač svake promjene u društvu. Pozivam ih da zajedno krenemo na ovo putovanje, postanemo bolji i uspješniji, da budemo inovativni u obrazovanju, istraživanju i umjetnosti. Samo tako možemo preuzeti odgovornost i unaprijediti naše društvo.
__________________________________________________________________________________
Tekst je nastao kao dio native studija portala srednja.hr i Tekstilno-tehnološkog fakulteta.