Još jedno naše sveučilište dobilo tri godine da popravi svoj rad, ovo su problematični dijelovi
Sveučilište Sjever u sljedeće tri godine mora popraviti svoj rad, inače im prijeti uskrata dopusnice za obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja. U postupku ocjenjivanja utvrđeno je da dva studija nemaju dovoljan broj vlastitih nastavnika na znanstvenim i nastavnim radnim mjestima. Problem je i što najveći broj nastavnika nema dovoljno citata, a broj studenata koji sudjeluje u razmjenama je vrlo nizak.
Sveučilište Sjever dobilo je u postupku reakreditacije Agencije za znanost i visoko obrazovanje (AZVO) tri godine da poprave svoj rad za obavljanje djelatnosti visokog obrazovanja i znanstvene djelatnosti. U javno objavljenim dokumentima ministar obrazovanja Radovan Fuchs Sveučilištu Sjever je, na temelju analiza AZVO-a, izdao pismo očekivanja. Ovo sveučilište tako mora u narednim mjesecima donijeti akcijski plan u cilju otklanjanja nedostataka te redovito izvještavati AZVO o napretku. Podsjetimo, isti rok za otklanjanje nedostataka nedavno je dobilo i Sveučilište u Dubrovniku.
Na dva studija nema dovoljno nastavnika sa znanstvenim i nastavnim radnim mjestom na Sveučilištu
U akreditacijskoj preporuci stoji da je stručno povjerenstvo Sveučilište Sjever posjetilo u studenom 2023. Sve teme dobile su zadovoljavajuću razinu kvalitete po sudu stručnog povjerenstva, što je najviša ocjena nakon visoke razine kvalitete, no neki pojedini standardi dobili su minimalnu razinu kvalitete. Upravo zbog njih je Akreditacijski savjet AZVO-a Sveučilištu Sjever dao rok od tri godine da poprave svoj rad. Kod nastavničkih i institucijskih kapaciteta u analizi su utvrđeni nedostatci. Naime, kod dva stručna studija nije zadovoljen minimalni uvjet pokrivenosti nastave vlastitim znanstveno-nastavnim i nastavnim kadrom od najmanje 33 posto od ukupnog broja norma sati. Pokrivenost stručnog prijediplomskog studija sestrinstvo iznosi 23 posto, a stručnog prijediplomskog studija Fizioterapija 16 posto. Akreditacijski savjet kaže da nepoštivanje tog pravila dovodi do slabljenja kvalitete izvođenja studijskih programa.
– S obzirom na broj studenata i broj studijskih programa, upitna je dostupnost nastavnika za studente, posebno onih koji su zaposleni u kumulativnom radnom vremenu i onih koji su angažirani kao vanjski suradnici. Nastavnici koji su zaposleni na 8,5 posto radnog vremena angažirani su na više kolegija što predstavlja veću opterećenost nastavnika u odnosu na onu za koju su zaposleni. Nastavnici koji su zaposleni u kumulativnom radnom vremenu i rade kao vanjski suradnici teško mogu u predviđenom radnom vremenu u kojem su zaposleni na Sveučilištu Sjever aktivno sudjelovati u znanstvenim aktivnostima sveučilišta, što dugoročno nije dobro za razvoj sveučilišta i može se odraziti na smanjenje kvalitete izvođenja nastave i studijskih programa, piše u preporukama.
Uočeno je i da neki nastavnici imaju veći broj mentorstva nego što je uobičajeno i da na mrežnim stranicama nedostaju podatci o nastavnicima Sveučilišta Sjever. Uvidom u kompetencije pojedinih nastavnika na sveučilišnom diplomskom studiju Ambalaža, recikliranje i zaštita okoliša i sveučilišnom prijediplomskom studiju Zaštita okoliša, recikliranje i ambalaža, stoji u analizama, primijećeno je da neki nastavnici nemaju dostatne kompetencije za pojedine kolegije.
Problem i malobrojnost citata koju imaju profesori
Minimalnu razinu kvalitete dobio je i standard kvaliteta i kvantiteta znanstvenog istraživanje unutar teme znanstvene djelatnosti. Navodi se da najveći broj nastavnika zaposlenih na neodređeno puno radno vrijeme nema citata ili ih ima ispod 100 te da su nastavnici koji imaju preko 500 citata redom zaposlenici drugih visokih učilišta. Na Sjeveru su oni, stoji, zaposleni samo u kumulativnom radnom odnosu i uglavnom sudjeluju na jednom kolegiju.
– Velik broj publikacija (663 baza Web of science, 664 u bazi Scopus) ukazuje na aktivnu znanstvenu produkciju, međutim, ona se najvećim dijelom odnosi na nastavnike koji rade tek dijelom radnog vremena na sveučilištu. Trebalo bi povećati broj radova u kvalitetnim časopisima s visokim faktorom odjeka, Q1 ili Q1. Velik broj časopisa u kojima nastavnici objavljuju su u otvorenom pristupu što je pozitivno za povećanje vidljivosti i povećanje broja citata, no trebalo bi promovirati kvalitetu i poticati nastavnike da objavljuju svoje rezultate u časopisima s visokim faktorom odjeka i rigoroznim recenzentskim protokolom koji promiče znanstvenu izvrsnost, stoji u izvješću Akreditacijskog savjeta.
Nadalje, u temi nastavni proces i podrška studentima minimalnu razinu kvalitete dobio je standard koji se tiče toga omogućava li sveučilište studentima stjecanje međunarodnog iskustva te osigurava li povoljne uvjete za studiranje inozemnih studenata. Utvrdili su da broj studenata koji sudjeluje u dolaznoj i odlaznoj razmjeni je vrlo nizak te da treba pojačati informiranost studenata o prilikama za studijsku razmjenu i stručnu praksu u inozemstvu,.
– Sveučilište Sjever još uvijek nije spremno za prihvat inozemnih studenata. Nastava na engleskom jeziku nije sustavno organizirana i provodi se konzultativno. Vodiči za strane studente na poveznici University North – Guide for students trebali bi biti dostupni na engleskom jeziku, stoji u izvješćima.
Sveučilište se žalilo na odluku, prigovor nije prihvaćen
Sveučilište Sjever uputilo je prigovor na mišljenje Akreditacijskog savjeta, no povjerenstvo ga je ocijenilo kao neosnovanim. Sa Sveučilišta pozvali su se na Zakon o reguliranim profesijama te istaknuli da zdravstveni radnici mogu sudjelovati u nastavnom procesu u okviru kliničkog osposobljavanja. No, povjerenstvo je utvrdilo da to ne znači da se treba zanemariti Pravilnik o sadržaju propusnice koji govori o pokrivenosti nastave vlastitim kadrom. Što se tiče znanstvene produkcije, povjerenstvo za prigovor navodi kako sveučilište u biti nije osporilo tvrdnje Akreditacijskog savjeta već drukčije tumači dijelove izvješća stručnog povjerenstva.
Povjerenstvo za prigovor moralo je rastumačiti i pogrešno shvaćanje Sveučilišta Sjever oko ovlasti Akreditacijskog savjeta. Sveučilište je, stoji u akreditacijskoj preporuci, u prigovoru govorilo kako je Akreditacijski savjet vezan uz izvješće stručnog povjerenstva te da ako je stručno povjerenstvo utvrdilo zadovoljavajuću razinu kvalitete, Akreditacijski savjet nije ovlašten ocijeniti da određeni standard uopće nije zadovoljen. Akreditacijski savjet razjasnio je da oni ne mogu mijenjati ocjene stručnog povjerenstva te su napomenuli da ni u jednom slučaju nisu mijenjali zaključak stručnog povjerenstva. U postupku reakreditacije visokih učilišta, naime, stoji da makar sve načelne teme ostvare zadovoljavajuću razinu kvalitete ili visoku razinu, Akreditacijski savjet može izdati pismo očekivanja je ako jedan ili više ključnih standarda unutar tema dobilo minimalnu razinu. To se dogodilo u ovom slučaju. Rok od tri godine za popravak rada inače znači da je riječ o nedostatcima za čije je otklanjanje potreban dulji vremenski rok, a koji nisu toliko značajni da bi ozbiljnije ugrožavali kvalitetu izvođenja studijskih programa.
Spomenimo i da je reakreditacija pokazala kako je Sveučilište Sjever u protekloj akademskoj godini imalo 1.990 redovitih studenata i 2.414 izvanrednih studenata. Stručno povjerenstvo kao prednosti Sveučilišta istaknulo je kvalitetno pripremljenu dokumentaciju za postupak reakreditacije, kako aktivno doprinose razvoju gospodarstva, širok spektar studijskih programa i razvijenu infrastrukturu, napredne laboratorije te stipendije.
TKO JE BIO U STRUČNOM POVJERENSTVU ZA OCJENJIVANJE SVEUČILIŠTA SJEVER, A TKO JE U AKREDITACIJSKOM SAVJETU?
U stručnom povjerenstvu bili su Nikolina Živaljić (Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije Split), Aleksandra Anić Vučinić (Geotehnički fakultet Zagreb), Ivica Botički (Fakultet elektrotehnike i računarstva Zagreb), Branka Lozo (Grafički fakultet Zagreb), Marina Ivašić-Kos ( Fakultet informatike i digitalnih tehnologije Rijeka), Nataša Poklar Ulrih (Biotehniška fakulteta, Univerza u Ljubljani), Vito Bobek (The Institute of International Management and Entrepreneurship, FH Joanneum, Republika Austrija) i Luka Kaučić ( student, Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Osijek).
U akreditacijskom savjetu sjede Mirjana Hruškar, Ivanka Netinger Grubeša, Alen Host, Danijel Labaš, Irena Burić, Katija Vojvodić, Tajana Sekelj Ivančan, Nina Popović, Stjepan Lacković, Luka Jurčević, Katarina Podrug, Vedran Bajer i Tihomir Balog.
Odluku Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih te akreditacijsku preporuku pogledajte u dokumentima ispod. Napomena: ako vam nisu vidljivi, osvježite stranicu.