Kaos oko nathodnika kod kampusa Borongaj: HEP kaže da ga HŽ može izgraditi bez nove trafostanice
Iako su nam iz Hrvatskih željeznica rekli da je izgradnja nove trafostanice preduvjet za izgradnju stajališta i nathodnika kod kampusa Borongaj, iz HEP-a koji radi na trafostanici tvrde drukčije. Naveli su nam da je izgradnja zamjenske transformatorske stanice zasebna cjelina u odnosu na izgradnju nathodnika te da ne utječe na tijek njegove izgradnje. Iz HŽ-a sada pojašnjavaju da se u ovoj fazi projektiranja aktivnosti odvijaju paralelno. Naime, njima struja od trafostanice za budući nathodnik i stajalište treba, ali tek kada ga izgrade.
Rektor zagrebačkog Sveučilišta Stjepan Lakušić u studenom je najavio da bi izgradnja nathodnika preko pruge kod kampusa Borongaj mogla biti realizirana u prosincu ove godine projektom HŽ Infrastrukture. No, već ranije doznali smo od HŽ-a da je dobivanje građevinske dozvole predviđeno za siječanj 2025. godine te da je preduvjet za izgradnju stajališta i nathodnika Borongaj izgradnja nove trafostanice.
Iz HEP-a kažu da trafostanica nema veze s nathodnikom, rješavaju imovinske odnose za nju
Tu je etapu, tvrdili su iz HŽ-a, preuzeo HEP. Njih smo zato pitali jesu li radovi na trafostanici krenuli, u kojoj su fazi, što točno obuhvaćaju i kada se predviđa njihov završetak. Iz HEP-Operatora distribucijskog sustava kazali su nam da je izgradnja zamjenske transformatorske stanice s pripadajućim srednjenaponskim i niskonaponskim raspletom zasebna cjelina u odnosu na izgradnju nathodnika.
– Izgradnja ne utječe na tijek njegove izgradnje. Za izgradnju spomenute transformatorske stanice s raspletom u tijeku su izrada investicijsko-tehničke dokumentacije i rješavanje imovinskopravnih odnosa, objasnili su nam iz HEP-a.
HŽ sada tvrdi: ‘U ovoj fazi projekta, odnosno projektiranju, aktivnosti se odvijaju paralelno’
HŽ Infrastrukturu smo nakon tog odgovora tražili očitovanje i odgovore na pitanja jesu li bili u konkretnom dogovoru s HEP-om te mogu li to potkrijepiti dokazima. Iz HŽ-a su nam kazali da njihov odgovor od siječnja i dalje stoji, jedino što se promijenilo je da su u veljači dobili lokacijsku dozvolu za stajalište i nathodnik.
Kao što su nam tada rekli, projekt izgradnje nathodnika provode u dvije faze – prva je izgradnja trafostanice, a druga izgradnja samog stajališta i nathodnika. Iz HŽ-a tvrde da je HEP prvu etapu preuzeo temeljem Ugovora o priključenju koji su s njim sklopili. Sve kako bi, pojasnili su iz HŽ-a, zadovoljili njihove posebne uvjete priključenja u postupku dobivanja lokacijske dozvole.
– Nakon izgrađene trafostanice (prva etapa) stvorit će se uvjeti za priključenje na elektroenergetsku mrežu objekata izgrađenih u drugoj etapi, odnosno stajališta i nathodnika. U ovoj fazi projekta, odnosno projektiranju, aktivnosti se odvijaju paralelno, a što se tiče druge etape u tijeku je izrada glavnih projekata nakon koje slijedi podnošenje zahtjeva za izdavanje građevinske dozvole, objasnili su iz HŽ Infrastrukture.
Podsjetimo, novo željezničko stajalište Borongaj i nathodnik do njega trebao bi riješiti problem divljeg prijelaza pruge do željezničkog stajališta Trnava na kojem su u 2022. poginula dvojica studenata od strujnog udara. Sveučilište u Zagrebu otkako je na čelo stigao rektor Stjepan Lakušić intenzivno priča o projektu Kampusa Borongaj. Prvo je potrebno, naveo je nekoliko puta, prometno povezati Borongaj s gradom, a nakon toga slijedit će gradnja studentskog doma, sportske dvorane i drugih sadržaja. Oko svih radova sami studenti na kampusu nisu optimistični. Kada smo u studenom razgovarali s njima, kazali su nam da će biti sretni ako dobiju kakvu pekaru.
KAMPUS BORONGAJ 2007.-2024.
2007. svečano otvorenje; nastavu počelo slušati 4.500 studenata i 200 profesora s Edukacijsko-rehabilitacijskog, Fakulteta prometnih znanosti i Hrvatskih studija; priprema podloga za buduće arhitektonske natječaje; najava da će kampus po završetku izgradnje koristiti 35.000 studenata
2011. pokrenuta inicijativa za izgradnju sređenog pješačkog prijelaza između Kampusa Borongaj i željezničke stanice Trnava
2013. najava da će kampus biti gotov za četiri godine; trošak 500 milijuna eura; najava produžetka tramvajske linije; najava studentskog doma za 5.000 studenata, za izgradnju će se zaposliti 3.000 ljudi; fakulteti koji će biti na kampusu: Prehrambeno-biotehnološki, Fakultet kemijskog inženjerstva i tehnologije, Fakultet prometnih znanosti, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Hrvatski studij, Grafički fakultet te Fakultet političkih znanosti
2014. početak mandata rektora Damira Borasa; radi se na uređenju međusobnih odnosa razvrgnućem suvlasničke zajednice nekretnina, u svrhu izgradnje Kampusa Borongaj
2015. rješenje o diobi vlasništva, ukupna površina bivše vojarne Borongaj raspodijeljena je i upisana kao: samovlasništvo Sveučilišta 666.387 m2, samovlasništvo RH 102.558 m2, suvlasništvo Sveučilišta i RH 53.178 m2; utvrđen status legalnosti i izgrađeni objekti evidentirani u katastru i zemljišnoj knjizi
2016. nastavlja se legalizacija objekata na Kampusu
2017. nužna izmjena Urbanističkog plana uređenja (UPU) kako bi se mogla napraviti rekonstrukcija postojećih zgrada, prilagodba prostora za bolje uvjete znanstveno-nastavnog rada
2019. donesene izmjene UPU-a kojima je omogućeno što se tražilo dvije godine ranije; kako je malo toga izrađeno iz prvotnog prostornog plana, zbog neprovedivosti unutar vremenskih i drugih okvira, upućen je prema Gradu Zagrebu zahtjev za drugim izmjenama i dopunama UPU-a
2023. u mandatu rektora Stjepana Lakušića kreću sastanci Sveučilišta i Grada Zagreba; predstavljen strateški plan; najavljen pješački most koji će povezati Mandlovu i Kampus do prosinca 2024.; najava produljenja tramvajske linije koja će voditi do srca Borongaja; Tomašević najavio obodnu cestu oko Kampusa što će biti investicija Grada od oko 20 milijuna eura
2024. HŽ Infrastruktura otkriva da je predviđeno dobivanje građevinske dozvole za nathodnik u siječnju 2025. godine, ne mogu predvidjeti kraj radova; HEP naglašava da HŽ ne treba čekati njihovu izgradnju nove trafostanice da krenu s izgradnjom nathodnika