Pretraga

Kultura kritičkog mišljenja: Studenti iz Rijeke uče nas što je argument i od čega se sastoji

A- A+

Studenti Sveučilišta u Rijeci već nekoliko mjeseci svu zainteresiranu javnost educiraju o važnosti kritičkog mišljenja. Rade to preko projekta ‘Kultura kritičkog mišljenja’, a kroz svoj YouTube kanal prenose videa u kojima strukturiraju osnovne pojmove i vještine koje trebamo imati kako bismo razvili kritičko mišljenje. Ovoga puta prikazuju jednostavnu raspravu te ju potom strukturno prikazuju i definiraju njezine glavne dijelove.

Screenshot 2. epizode Kulture kritičkog mišljenja | izvor: YouTube

Studenti Sveučilišta u Rijeci već nekoliko mjeseci educiraju zainteresiranu javnost o važnosti kritičkog mišljenja. Rade to kroz niz edukativnih video priloga naziva ‘Kultura kritičkog mišljenja’, a objavljuju ih na svojem YouTube kanalu. Njihova mentorica i voditeljica je Majda Trobok, profesorica formalne i neformalne logike, kao i kolegija vezanih uz kritičko mišljenje na Filozofskom fakultetu u Rijeci.

U svojim videima studenti ukratko definiraju temeljne pojmove neformalne logike kao vještine koja dovodi do razvijanja kritičkog mišljenja, a u najnovijoj ‘epizodi’ uče nas što je to argument i od čega se sastoji. Cijeli video možete pogledati ispod.

U svakoj raspravi postoje premise i konkluzija, a zajedno čine argument

Na samom početku zakuhtava se rasprava između troje ljudi o tome je li cijepljenje korisno ili ne. Svatko od njih zastupa neko svoje mišljenje, odnosno određenu tezu i svatko od njih navodi neke razloge zbog kojih tu tezu smatraju opravdanom, odnosno istinitom. Tu dolazimo do termina premise i konkluzija, a nju nam u videu objašnjavaju vrijedni studenti.

– Svaka rasprava  sadrži barem jednu tvrdnju koju se zastupa te razloge zbog kojih se ona smatra istinitom. Tvrdnja koja se zastupa naziva se konkluzija, dok se razlozi za njeno prihvaćanje nazivaju premise. Premise i konkluzija zajedno čine argument, kažu studenti u videu.

U sljedećoj ‘epizodi’, obradit će tehniku grafičke obrade, odnosno zapisivanja argumenta koji se zove dijagramiranje.

Projekt su osmislili mladi filozofi iz Rijeke

Na svojem kanalu ističu kako su Projekt pokrenuli studenti Odsjeka za filozofiju Sveučilišta u Rijeci, a sadržaji su namijenjeni široj publici.

– Ideja je projekta prikazati putem video uradaka na jasan, precizan, razumljiv ali i zanimljiv način osnovne pojmove kritičkog mišljenja, koji čine jezgru i osnovu za samu kulturu, navode na svom YouTube kanalu.

Postavljaju i neka pitanja te na njih pokušavaju dati odgovore u duhu razvijanja kulture kritičkog mišljenja.

– Svi mi znamo kritizirati, no znamo li kritički misliti? Što to zapravo znači? Kritički misliti znači propitkivati tvrdnje i argumente koje čujemo ili pročitamo. No, ponajprije to je otvorenost za raspravu odnosno spremnost da se jasno iznesu razlozi za vlastite stavove i uzmu u obzir druga, suprotstavljena mišljenja, zaključuju.