Ministar Mornar na konferenciji ‘eSkills for Job 2014’: ‘Ne želimo da djeca zamrze informatiku kao matematiku’
U sklopu projekta ‘eSkills for Jobs 2014’ danas je u Visokom učilištu Algebra u Zagrebu održana konferencija na temu digitalizacije obrazovanja kao i budućih potreba tržišta rada. Konferenciju su organizirali MZOS, Visoko učilište Algebra, Oracle i HUP ICT. Uz debatu o ključnim pitanjima u postupku digitalizacije hrvatskog školstva, predstavljen je i jedan od najvećih projekata digitalizacije školstva u svijetu – projekt ‘FATIH’ u Turskoj.
Unutar ovogodišnjeg projekta ‘eSkills for Jobs 2014’ danas je održana konferencija na temu budućeg obrazovanja te tržišnih potreba u nadolazećem razdoblju. Na Visokom učilištu Algebra okupili su se organizatori projekta te iznijeli svoje stavove po pitanju digitalizacije našeg školstva. Među njima su Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, Oracle, HUP ICT te Visoko učilište Algebra.
Uz komentiranje hrvatske Strategije razvoja osnovnog i srednjeg obrazovanja za digitalno doba, nužnih promjena kurikuluma i prezentacije upisanih na ITC fakultete u posljednjih pet godina, okupljenima je predstavljen i projekt digitalizacije obrazovanja koje provodi tursko Ministarstvo nacionalnog obrazovanja.
Kako ugraditi informatičke vještine u naše kurikulume
Na samom početku okupljene je pozdravio Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebre.
– Želimo otvoriti pitanje kako ugraditi informatičke vještine u naše kurikulume. Kad o tome govorite na generalnoj razini, svi se slažu kako je isto neophodno. No, kad krenete ozbiljno razgovarati o samoj provedbi, mnogi pomisle kako se nešto drugo treba izbaciti da bi se novo uvelo i na tome sve stane. Želja nam je u obrazovanje neizbježno ugraditi digitalne vještine, kako korisničke, tako i profesionalne, izjavio je Balković. Također je istaknuo kako se u posljednje vrijeme mnogo napravilo u strategiji obrazovanja u kojoj je STEM dobro zastupljen.
Nakon uvodnog govora dekana Visokog učilišta Algebre, riječ je dobio ministar obrazovanja Vedran Mornar koji je odmah na početku iskazao neslaganje s tim da je STEM dobro zastupljen u strategiji.
U školama se vode onom ‘brigo moja prijeđi na drugoga’
Vedran Mornar tvrdi kako mnogi žele da papir i dalje ostane u školama, dok je njegovo mišljenje da digitalizacijom iz školskih klupa treba u potpunosti izbaciti tiskane knjige i papirnate bilježnice. No najavio je kako će konačan rezultat nastati simbiozom tih mišljenja. Osvrnuo se i na promjene u kurikulumu.
– S FER-a zagovaraju uvođenje algoritama i programiranja u prve razrede. Ja se toga bojim jer sam vidio što su matematičari učinili s prevelikim forsiranjem visoke matematike. Ne želimo da djeca zamrze informatiku jer smo ju previše ili prerano forsirali. No, informatika bi morala biti obvezni predmet, kao i strani jezik, rekao je ministar Mornar te dodao kako da djeca iz škola izlaze s površnim znanjima te ne znaju samostalno razmišljati i rješavati probleme.
Dodao je kako bi promjena kurikuluma trebala promijeniti i način razmišljanja te rasteretiti učenike. Pritom je istaknuo kako u svakom od predmeta u školi možemo pronaći brojne nedostatke. – Biologija i kemija su pretrpane činjenicama, a povijest je predmet ‘zbrda-zdola’. Ni hrvatski jezik nije na zavidnoj razini, a od predmeta do predmeta možete naići na problematične stvari, tvrdi ministar.
Istaknuo je kako je u našem školstvu problematično i to što veliki broj učenika odlazi na instrukcije te da u pojedinim razredima takvi učenici prelaze i 60 posto. – Kod nas se u školama vode onom ‘brigo moja prijeđi na drugoga’ pa učenike šalju roditeljima da ih nauče što u školi nisu mogli, za kraj je istaknuo ministar obrazovanja.
Nema koristi ako profesorima date opremu koju ne žele
Turski projekt informatizacije obrazovanja pod nazivom ‘FATIH‘ prezentirao je Mustafa Hakan Bücük, direktor odjela istraživanja i razvoja turskog Ministarstva nacionalnog obrazovanja.
Istaknuo je kako od 80 milijuna stanovnika Turske, njih 36 milijuna, redovito koristi internet i društvene mreže. Pridoda li se tome i podatak da je više od 42 posto stanovnika mlađe od 24 godine, pojavljuje se potreba za promjenom pristupa obrazovanju.
Projekt ‘FATIH’ započeo je 2010. godine, i obuhvatio je više od 11 milijuna učenika i studenata te 800 tisuća učitelja. Svaki učenik i učitelj dobio je tablet računalo, uveden je širokopojasni internet u škole, kontinuirano se radi na stvaranju i upravljanju obrazovnog e-sadržaja, a najvredniji dio projekta je 350 tisuća ‘pametnih LCD ploča’ koje su osmišljene posebno za ovaj projekt.
– Moramo raditi i na obrazovanju učitelja, jer ako im date opremu koju oni ne žele koristiti, niste učinili ništa. Kroz interne treninge učimo ih kako koristiti novu tehnologiju i potičemo da se njome koriste u predavanjima, izjavio je Bücük.
Studenti i učenici moraju stjecati znanje iz područja ICT-a
Digitalne vještine (eSkills) imaju ključnu ulogu u razvoju društva jer se sve više e-usluga uvodi u javni i privatni sektor, a na tržištu rada kronično nedostaju novi ICT profesionalci koji će razvijati i implementirati tehnologiju. Pojedinci trebaju digitalne kompetencije i informacijsku pismenost kako bi mogli ravnopravno sudjelovati u svakodnevnom životu.
– Studenti i učenici tijekom školovanja moraju biti izloženi dovoljnoj količini znanja iz područja ICT-a, ne nužno u toj mjeri da budu gotovi IT profesionalci nakon srednje škole, ali svakako u dovoljnoj mjeri da već tijekom školovanja pravovremeno mogu prepoznati svoje interese i sklonosti za ICT tehnologije te se prema njima edukacijski i profesionalno usmjeravati, naglasila je Jane Richardson, direktorica programa Oracle Akademije.
Današnja konferencija zaključena je panelom na kojem su sudjelovali Vedran Mornar, ministar znanosti, obrazovanja i sporta, Mario Kovač, redovni profesor s FER-a, Zvonimir Stanić, ravnatelj CARNeta, Miroslav Končar, Oracle te Adrian Ježina, predsjednik HUP ICT udruge, a moderirao je Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra.
Fokus panela bio je na problematici kako transformirati obrazovanje učitelja i nastavnike da budu spremni na kvalitetan način podučavati i pripremati djecu za digitalna zanimanja te debati o kvotama za upis studenata na studije informatike i računarstva.