Objavljena nova Šangajska lista najboljih sveučilišta na svijetu: Jedno naše ponovno na njoj
Sveučilište u Zagrebu nalazi se na novo objavljenoj Šangajskoj listi najboljih sveučilišta u svijetu. Rangirano je na poziciji od 401. do 500. mjesta. I ove godine zagrebačko sveučilište najbolji je plasman dobilo za područje Pomorskog i oceanskog inženjerstva. Iz regije na listi su još dva sveučilišta iz Srbije i jedno iz Slovenije.
Objavljena je nova Šangajska lista, popis tisuću najboljih svjetskih sveučilišta koji objavljuje Academic Ranking of World Universities (ARWU). Od hrvatskih sveučilišta na listi za 2024. godinu je ono zagrebačko, i to u kategoriji od 401. do 500. mjesta. I ove godine Sveučilište u Zagrebu najbolje je ocjene dobilo iz područja Pomorsko i oceansko inženjerstvo gdje su 44. u svijetu.
Sveučilište u Zagrebu pohvalilo se uspjehom, na listi i sveučilišta u Beogradu, Ljubljani i Novom Sadu
Na prvom mjestu ove rang liste jest Sveučilište Harvard, potom Sveučilište Stanford i Massachusetts Institute of Technology (MIT), svi iz Sjedinjenih Američkih Država (SAD). Najbolje rangirano europsko sveučilište je na 12. mjestu, to je francusko Sveučilište Paris-Saclay. Od sveučilišta u regiji u kategoriji od 401. do 500. mjesta je Sveučilište u Beogradu, Sveučilište u Ljubljani je u kategoriji od 501. do 600. mjesta, dok se Sveučilište u Novom Sadu našlo na mjestu od 901. do 1.000. Inače, u svijetu postoji 30.000 sveučilišta.
Šangajska lista objavljena je u četvrtak, a na sam blagdan Velike Gospe oglasili su se sa zagrebačkog sveučilišta na svojim internetskim stranicama. Istaknuli su da se treću godinu zaredom nalaze u kategoriji od 401. do 500. mjesta te da su jedino hrvatsko sveučilište koje je rangirano na ovoj ljestvici još od 2011. godine.
– Činjenica da Sveučilište u Zagrebu već više od desetljeća nalazi svoje mjesto na ovoj ljestvici 1.000 najboljih u svijetu govori sama za sebe te je veliko priznanje za najveću i najrelevantniju visokoškolsku instituciju u Republici Hrvatskoj, napisali su iz zagrebačkog sveučilišta.
Problemi u rangiranju sveučilišta
Prilikom jednog od niza izvještavanja o rangiranju sveučilišta Mariju Brajdić Vuković, sociologinju i stručnjakinju za metodologiju društvenih istraživanja zamolili smo i da pojasni relevantnost ovakvih rangiranja. Ona, navela je Brajdić Vuković, gotovo uvijek imaju neku svrhu, a ona je najčešće politička i ekonomska.
Kako je istaknula, gotovo svaka od ljestvica boluje od nekoliko problema. Prvi je taj što stvara hijerarhiju po nekom principu preko različitih domena, pri čemu ne uzima u obzir različitosti konteksta u kojemu su nastali inputi za njihove indikatore. Tako mjerenje zamišljeno i prezentirano kao ‘objektivno’ postaje u sebi subjektivno. Moglo bi se reći, kazala nam je, da je to ‘nametanje suviše jednostavnog okvira kompleksnoj stvarnosti’.
– Drugi problem je što mjereći nešto, a izostavljajući nešto drugo izrazito potiče ili ne potiče razvoj pojedinih tipova istraživačkih i objavljivačkih praksi koje postaju same sebi svrhom. Drugim riječima, mjerenje im postaje najvažnija svrha, obrazložila nam je Brajdić Vuković posljedice pretjeranog isticanja ovakvih ljestvica.