Pandemija je pokazala da se ipak može: Online studiji više se neće izvoditi samo za izvanredne studente?
U jeku pandemije koronavirusa dio se obrazovnog procesa na fakultetima prebacio u online sferu, ali online studiji u Hrvatskoj su postojali i prije toga. Takvi online studijski programi podliježu dodatnom vrednovanju od strane Agencije za znanost i visoko obrazovanje i to prema posebnim kriterijima. Prema trenutno važećima, studenti koji upisuju ovakve studijske za sada mogu imati samo status izvanrednih studenata. No, uskoro bi se to moglo promijeniti jer je Nacionalno vijeće za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj otvorilo javnu raspravu oko novog Nacrta prijedloga Kriterija za vrednovanje online studija, a prema kojemu bi se na njih mogli upisivati i studenti u redovitom statusu.
Do sredine rujna otvorena je javna rasprava oko novog dokumenta koji predlaže Nacionalno vijeće za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj. Riječ je o Nacrtu prijedloga Kriterija za vrednovanje online studija. Takvi studiji u Hrvatskoj postojali su i prije nego se redovno obrazovanje zbog epidemije prebacilo u online sferu, ali su oni koji su ih do sada upisivali prema Kriterijima donesenima 2016. godine mogli upisivati samo u statusu izvanrednih studenata.
Na online studijima bit će moguć status redovnog studenta?
Upravo je to ključni dio koji bi se promijenio – ako se usvoje kriteriji NVZVOTR-a, online studiranje bit će moguće i u statusu redovnog studenta.
– Težnja k stalnom osuvremenjivanju nastave prisutna u sustavu visokog obrazovanja, stalni napredak informacijske i komunikacijske tehnologije koji nudi sve novija rješenja, te okolnosti u kojima cijeli visokoobrazovni sustav djeluje u vremenu pandemije COVID 19, dodatni su motivi visokih učilišta za propitivanje mogućnosti izvođenja nastave online. Različiti oblici e-učenja, pa i online studiji, već su duže vrijeme dio strategije hrvatskih sveučilišta, veleučilišta i visokih škola i koriste se u nastavnom procesu. Kriterijima i postupcima koje se ovdje propisuje vrednovat će se samo one odrednice nekog studijskog programa koje se tiču i specifične su za izvođenje nastave u online okruženju, a mogućnost vrednovanja online studija proteže se i na studije koji se izvode kao redoviti, stoji u dokumentu u upućenom u javnu raspravu.
Online studijski programi mogu sve izvoditi na svim trima razinama studiranja, s time da je studij koji se izvodi online, bilo djelomično ili u potpunosti, ravnopravan je s ostalim oblicima nastave, navodi se u dokumentu. Iz Nacionalnog vijeća navode da se ovi kriteriji koje propisuju odnose se na studijske programe čijih se barem 50 % predmeta izvodi online.
– Predmet koji se izvodi online je onaj čijih se barem 50 % nastavnih sati u semestru izvodi online o čemu brine povjerenstvo visokoga učilišta za osiguravanje kvalitete a dodatno se provjerava prilikom vanjskih vrednovanja, sukladno zakonu koji regulira osiguravanje kvalitete u znanosti i visokom obrazovanju. Studijski programi s manje od 50 % predmeta koji se izvode online podliježu internim postupcima osiguravanja kvalitete na razini visokog učilišta i predmet su vanjskog vrednovanja, piše, među ostalim, u nacrtu Nacionalnog vijeća uz dodatak da će ovi studiji, kao i klasični, prolaziti vanjsku evaluaciju.
Rješenje za studije koji se izvode na više sastavnica
Dodatno navode i da potiču visokoškolske ustanove na modernizaciju obrazovnog procesa i njegovu prilagodbu digitalnom dobu te u skladu s time i korištenje digitalnih tehnologija u obrazovnom procesu i organizaciji nastave online.
– Tu ističemo programe koji se mogu izvoditi na više sastavnica jednog sveučilišta ili na nekoliko sveučilišta pa su takvi online studijski
programi poželjni, posebice zato da bi se brže, a jednako kvalitetno ili kvalitetnije, odgovorilo novim zahtjevima tržišta rada. Online studiji mogu potaknuti i virtualnu mobilnost studenata, to jest njihovo uključivanje u online nastavu na visokoškolskim ustanovama koje im nisu matične, stoji u dokumentu Nacionalnog vijeća na javnoj raspravi.
Ustanove moraju zadovoljiti detaljno propisane kriterije
Sve poviše istaknuto zapravo je samo uvod u Nacrt, a ostatak dokumenta detaljno i opširno propisuje kriterije koje visoka učilišta moraju zadovoljiti da bi izvodila online studije – od infastrukturnih, preko kadrovskih pa sve do onih vezanih uz osiguravanje podrške nastavnicima i profesorima.
Izdvojit ćemo samo neke od infrastrukturnih. Među ostalim fakulteti koji žele izvoditi online studije moraju imati osiguran stalan (24/7) pristup internetu u ustanovi i pristup poslužiteljima na ustanovi s udaljenih lokacija. Moraju osiguravati računalnu opremu i programsku potporu o zadovoljiti sigurnost i stabilnost računalne i komunikacijske infrastrukture. Visokoškolska ustanova moraju imati petogodišnji financijski plan koji uključuje izvore financiranja za izvođenje online studijskog programa kao i osiguravanje održavanja i nabave nove računalne opreme i programskih sustava za online učenje. U ključne elemente ulazi i onaj da je osigurano virtualno okruženje u kojem će se izvoditi online nastava, zatim i računalni servisi potrebni studentima i nastavnicima za izvođenje predviđenih aktivnosti.
Među ostalima, traži se i da visokoškolske ustanove osiguraju fleksibilnost vremena, mjesta i tijeka procesa studiranja, online pristup materijalima za učenje, online pretraživanje elektroničkog i fizičkog knjižničnog fonda ustanove i online komunikaciju među studentima i knjižničarima
te dostavu i povrat tiskanih primjeraka poštom.
Detaljno Nacrt prijedloga Kriterija za vrednovanje online studija Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj možete proučiti u dokumentu na kraju teksta. Mišljenja i primjedbe potrebno je dostaviti na adresu elektroničke pošte Nacionalnog vijeća: [email protected] u roku od 30 dana od dana otvaranja javne rasprave (16. kolovoza).
Napomena: ako vam dokument u nastavku nije vidljiv, potrebno je osvježiti stranicu.