Pričali smo sa zabrinutim studentima – zašto se moramo samostalno pripremati za ispite iz kolegija za koje nastava nije održana?
Na većini fakulteta se trenutno odvija posljednji tjedan nastave, što znači da sljedeći tjedan i službeno počinje ljetni ispitni rok. Dok će dio fakulteta ispite održati u svojim dvoranama, dio ipak ostaje u online svijetu. Ono što je upitno jest hoće li se svi ispiti moći održati?
Online nastava je ovaj u potpunosti obilježila ovaj semestar i nažalost, nisu se svi dobro snašli. Naravno, postoje oni koji su se maksimalno potrudili da studentima prenesu znanje koje je potrebno, no postoje i oni koji su ovo shvatili kao priliku za godišnji.
Teško je procijeniti radi li se o većini ili manjini, no razgovarali smo s dovoljnim brojem studenata da shvatimo da je u svakom slučaju o prevelikom broju. Hoće li oni biti kažnjeni ili ne za svoje ponašanje je također veliko pitanje, no jedno je sigurno – sve se lomi na leđima studenata.
U najvećem su problemu studenti koji nemaju materijale iz kojih bi mogli samostalno učiti, a i otežavajuća okolnost je činjenica da je većina studenata doma, što znači da nemaju pristup školskim knjižnicama i potrebnoj literaturi za samostalno učenje.
Vrlo komplicirana situacija koju su se profesori potrudili još dodatno zakomplicirati svojim nesurađivanjem. Posebno mjesto u našim srcima imaju oni koji se ne trude ni odgovarati na mailove ili dati bilo kakve obavijesti i objašnjenja o samom kolegiju te nadolazećim ispitima.
Iako su nešto bolji oni koji su se potrudili barem podijeliti sa studentima svoje materijale (prezentacije), i dalje se radi o nedovoljno truda od strane profesora. Kada bi se kolegiji mogli tako održavati, onda bi se valjda i inače tako održavali… Osjećaju li se studenti spremnima za ispite?
Kako učiti bez smjernica profesora?
– Online nastava protekla je sa stavljanjem prezentacija na Merlin svaki tjedan u vrijeme redovitog predavanja na većini kolegija. Dva predmeta su izuzetno bitna i oba kolegija nose po 6 ECTS-a.…Podosta su opširna te je i gradivo dosta teško i zahtijeva puno vremena da bi se savladalo. Profesori su pristupačni i odgovaraju na mailove redovito, sve je okej s njima, ali što vrijedi i to kada mi sami moramo citati te prezentacije i učiti bez njihovih smjernica, što je bitno u svemu tome, a što nije. Po mom mišljenju online nastava nas je zakinula sve, ne samo na mom faksu. Smatram da nijedan oblik online nastave, na kakav god način da se odrađuje, ne može biti kao kontaktni. Online načinom smo primorani uložiti puno više truda da bi mogli savladati određeno gradivo, rekla nam je Nikolina (22) sa Šumarskog fakulteta.
Iako ne bi bilo fer prema ostalim studentima koji su proteklih godina morali prolaziti kroz zahtjevne ispite, bi li možda bila najbolja opcija jednostavno popustiti studentima? Ili su se profesori ipak trebali više potruditi i kvalitetnije odraditi svoj posao?
Većina je dobro odrađena, no ima iznimaka
– S nekim profesorima sam jako zadovoljna, s nekima nimalo; neki su se stvarno potrudili da se svo gradivo obradi i da ne budemo zakinuti, a od nekih nismo čuli niti riječi donedavno (par tjedana prije ispitnih rokova). Radi se o kolegiju koji je nekima više, a nekima manje važan; studiram Edukacijsku rehabilitaciju gdje se na diplomskom dijelimo po modulima i mislim da je ovaj kolegij osnova za jedan od ponuđena tri. Stručni je kolegij i prvi se put susrećemo s tim gradivom. Mislim da neću izabrati taj modul pa možda nisam toliko ‘oštećena’ loše obrađenim gradivom, ali onima koji će ga izabrati sigurno nije baš svejedno. Nosi 3 ECTS-a. Po meni je zahtjevniji kolegij jer je gradivo opsežno. Predavanje smo imali samo triput prije ovog kaosa s koronom, ali po tome što sam vidjela, profesor je smiren i simpatičan, atmosfera je bila skroz opuštena i ugodna. Profesor je na dobrom glasu, nisam čula da je itko imao problema s njim ili s njegovim kolegijem. Dogodilo se to da nam je tek nedavno poslao devet opsežnih prezentacija koje, naravno, ne mogu zamijeniti pravo predavanje. Najgora je stvar u svemu ovome što nam je na zadnji dan prijave/odjave ispita javio da će ispit biti usmeni, a ne pismeni kako je bilo dogovoreno. Naravno, to nam se nije svidjelo jer se usmeni i pismeni ispit uopće ne mogu usporediti, pogotovo ne u ovoj situaciji. Obične prezentacije sa šturim natuknicama ne mogu zamijeniti redovno predavanje gdje profesor opisuje i povezuje natuknice jedne s drugima i odgovara na pitanja i nejasnoće. Mnogi su nam profesori maksimalno olakšali u ovoj situaciji pa je većina pitanja u online kolokvijima bila zatvorenog tipa, tj. točno/netočno, odabir jednog ili više točnih odgovora i slično. Smatram da su svi profesori trebali isto postupiti jer je ovo ipak izvanredna i za nas studente jako stresna situacija, ali to očito nije slučaj s ovim kolegijem. Iskreno, ne osjećam se spremno za ispit. Količina gradiva je velika, ima puno stručne terminologije, a najgore je od svega to što je ispit usmeni. Kod pismenog ispita ipak imam vremena promisliti o nečemu, preskočiti nešto za što nisam sigurna pa se kasnije vratiti i slično dok je na usmenom ogroman pritisak jer profesor odmah očekuje odgovor. Mislim da nas online nastava iz većine kolegija nije jako zakinula jer smo ipak koliko-toliko uspjeli obraditi gradivo koje je planirano. Naravno, ima kolegija koji su iznimka, ali sam s ovom dobro odrađenom većinom pozitivno iznenađena, rekla nam je Barbara (20) s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Zaista je nevjerojatno da profesori očekuju da slanje prezentacija tek nekoliko dana prije početka ispita bude jednako tome da su normalno održavali predavanja tijekom semestra. Istina je da studenti najviše uče prije samog ispita, ali rijetko kad se radi o zaista prvom susretu s tim gradivom, gdje nitko ne zna ništa, a to zasigurno nije recept za uspješno polaganje ispita.
Stvar osobne odluke pojedinog profesora
– Iz pojedinih predmeta su profesori redovno održavali predavanja i vježbe uz dogovor sa studentima, što osobno jako cijenim! A iz pojedinih ne, neki su smatrali da je dovoljno poslati materijale za učenje, međutim nije. Uglavnom nisu predmeti teški za polaganje, ali su to korisne informacije za našu budućnost i za naše znanje koje ipak treba prokomentirati na glas i objasniti neke stvari. Ipak je naše područje biotehničko i značajnu ulogu u tome ima vizualizacija promatranog predmeta i problematike.. Neki od kolega su se znali žaliti voditeljima smjerova u par navrata, no stvar se nije popravljala. Dobila sam informaciju od jednog kolege kako je navodno izbor i način održavanja online nastave stvar osobne odluke pojedinog profesora. Također, reakcije studenata su zbilja raznolike, jer postoji kategorija studenata kojima je važno usvojiti neko znanje i vidjeti nešto, a druga kategorija je određeni broj studenata kojima je važno samo položiti predmet da što prije završe faks jer im treba papir. I jednu i drugu stranu smatram apsolutno legitimnom jer svatko zna svoj put i odlučuje kako će koračati kroz život, rekla nam je Roberta (26) s Agronomskog fakulteta.
Manjak suradnje i razumijevanja sa strane profesora je vjerojatno ono što je bilo najpogubnije u cijeloj ovoj priči online nastave. Komunikacija je ključna za bilo kakav uspješan odnos, pa tako i onaj između profesora i studenata!
Profesori nemaju razumijevanja
– Nas fakultet se vrlo brzo organizirao u vidu online nastave, preko Big Blue Buttona smo imali nastavu u online učionicama, sto su neki profesori iskoristili, a neki ne pa su nam slali audio snimke predavanja. Manje više je nastava bila uredu organizirana osim Tvorbe riječi koji nije na glasu baš kao pretjerano težak predmet i nosi 3 ECTS-a tako da se da i ovako naučiti. Profesorica je u vrijeme predavanja pod izlikom da nema mikrofon tipkala što bi nam inače predavala i to tako cijeli semestar. Na kraju je ipak za zadnje predavanje uspjela nabaviti i mikrofon i kameru. Da budem fer, ispit će se također održati online tako da polaganje ne bi trebalo biti pretjerano teško. Predmet za koji je isto loše organizirana online nastava su Jezične vježbe koje su inače najteži predmet i ispit iz njega kolege polažu jako dugo, ima čak i ljudi koji su tek iz 17. pokušaja položili. Inače su vježbe u 3 grupe po 10 osoba, ali nas je profesorica stavila sve u jednu grupu i zadavala nam sve zadatke za zadaću da onda na “nastavi” pročitamo rješenja. Isto tako smo dobili dodatnu tekući zadaću, koji bi svaki tjedan trebali predati, koja se trebala ocjenjivati i utjecati nam na ocjenu, sto nijedna generacija prije nije imala, ali nakon sto smo je predali 2. tjedna nikada nismo dobili ocjenu ni odgovor jer je profesorici bilo previše ispravljati toliko zadaća, iako si je trostruko umanjila posao time sto nas je sve stavila u jednu skupinu (što ne znam bi li uopće smjela napraviti). Ispit će se održati uživo, isto kao i prethodnim generacijama koje ni uz normalna predavanja i vježbe ne uspijevaju položiti ga. Mogla bih napisati litanije o profesorici, općenito je na glasu kao strašno stroga i nekada dosta subjektivna, tako da ovo nije bila neočekivana situacija. U svakom slučaju je semestar kaotičan, većina profesora nam je doduše izašla u susret i osmislila način da odradimo ove rokove na obostrano zadovoljstvo, no neki profesori stvarno nemaju nimalo razumijevanja i u interesu im je samo da sebi olakšaju posao, rekla nam je anonimna studentica s Filozofskog fakulteta u Osijeku.
Profesori si maksimalno olakšavaju posao, očekujući da studenti imaju razumijevanja za njih koji se ne snalaze na online nastavi, ali zato oni nemaju razumijevanja za studente kojima je zaista teško učiti u svim okolnostima koje su nas snašle ovaj semestar…
Obavijest o kolokviju putem screenshota
– Od online nastave smo imali 2 kolegija recimo to “uživo” znači preko Teamsa i Hangoutsa (sad zadnji put preko Zooma). Kad je donesena odluka da nema nastave, oni su odmah taj tjedan držali predavanje i vježbe. Profesori su izuzetno ljubazni i susretljivi. Imali smo rok za jedan program u ponedjeljak nakon potresa, međutim kad se potres dogodio, rekli su da nitko nije obavezan držati se toga. Sve ostale programe, predavanja i kolokvije smo uredno odradili preko Teamsa i nemam nikakav prigovor. A što se tiče ostalih kolegija….. Urbanizam 1, profesor nam nije stavio nikakva predavanja niti ništa, nego je nazvao ime mape: “Studenti mogu sadržaj predavanja pratiti u sveučilišnom udžbeniku Uvod u urbanizam u kojem poglavlja prate teme predavanja”. Znači nikakva obavijest ni ništa. Prvi kolokvij je odgodio, a drugi je trebao biti sad 4.6. i to smo dobili obavijest 2.6. Screenshot od neke treće osobe koja ga je pitala što će biti s tim (napisao je samo da je planiran 4.6.). Nakon toga smo se žalili studentskom zboru i predstavniku godine, pa je profesor odustao od toga, i rekao da će biti ispit na kraju. Sve i dalje bez materijala nego samo spominje taj udžbenik koji nigdje nismo mogli nabaviti dok je bila korona, a sada imamo pdf. Također na kolegiju projektiranje. Profesorica uopće ne odgovara na mailove, ja sam joj svaki tjedan slala, molila ju da mi odgovori zato što ne možemo dalje raditi, ako ne znamo što nam je uopće dobro. Samo da bi ona napisala par rečenica, ja bih joj opet postavila pitanje i opet čekala dugo na odgovor. Taj kolegij nosi 5 ECTS bodova. Od profesorice sam očekivala slično ponašanje, ali ne baš ovakvo zanemarivanje. Na kraju mi i dalje moramo predati svoje programe i nacrte, no jesu li oni dobri ili loši, ne znamo. Još uvijek nisam dobila povratnu informaciju od 2 završna programa što sam poslala ( jedan još u 3.mj, a drugi u 5.), tako da vjerojatno ćemo dobiti ocjene kao da je sve bilo normalno, požalila nam se anonimna studentica prve godine Arhitektonskog fakulteta.
Profesori koji odbijaju na bilo koji način objasniti što se događa s njihovim kolegijem, a kamoli donekle izaći u susret studentima, zaista ne zaslužuju biti profesori na fakultetu. Ako ništa, ova kriza koja nas je pogodila je pokazala kome je zaista stalo do njihovog posla, a tko je tu samo zato što mora biti (a na kraju krajeva, ni ne mora).
Bez pohvala za profesore koji su redovito slali materijale
– Budući da su na faksu dva smjera i nemamo svi iste kolegije, mogu tvrditi samo za one koje imam. Organizacija nastave je varirala od kolegija do kolegija. Neki su se profesori zaista potrudili i maksimalno prilagodili situaciji, ali oni su u manjini što se tiče truda i tijekom redovnog izvođenja nastave. Prilično smo bili nezadovoljni Tiskom što je važan predmet za struku i posao i oba smjera ga slušaju. Nosi 5 ECTS-a, nije na glasu kao predmet koji je inače teško položiti, ali vježbe su važne te su nam asistenti na početku semestra sami rekli da ćemo teško položiti kolegij ne budemo li dolazili na njih. Slali su nam neke online materijale, ali je i dalje bilo puno nejasnoća što se tiče zadataka budući da je svatko od nas dobio individualni zadatak. U početku nam jako puno detalja nije bilo jasno, javljali smo se asistentu te ga nekoliko puta molili da snimi neko online predavanje, ali je bio uporan u odgovorima da bi to bilo prekomplicirano i da bi trajalo satima. Projekte je ocijenila druga asistentica te je jednima priznavala neke “greške” dok je drugima zbog tih istih smanjivala ocjene. Ocjene ćemo dobiti na temelju dva projektna zadatka koja smo odradili, što smo i pretpostavljali. Ne mislim da smo jako oštećeni lošim izvođenjem tog kolegija, ali znam da su svjesni koliko taj kolegij nije nevažan i da su loše odradili ono što su trebali. Naravno da ima profesora koji su održavali online predavanja uz redovito slanje materijala, ali to bi trebala biti normala, a ne nešto za pohvalu jer su za to i plaćeni, zaključila je Marina (20) s Grafičkog fakulteta.
Upravo je to ono što je glavni problem u cijeloj priči – profesori koji misle da samo zato što su ovaj semestar odradili svoju obavezu, sada zaslužuje sve pohvale ovoga svijeta. Nažalost i zaslužuju, s obzirom na to koliko ljudi nije ispunilo svoje obaveze, ali zaista ne bi trebalo biti tako.
Nadamo se da ćemo svi uspjeti preživjeti i ovaj ispitni rok. Kad je već cijeli semestar bio nikakav, da barem nešto bude po planu!
_________________________________
ako se pripremate za ispitne rokove, uključite se u našu platformu za provjeru znanja kvizovi.srednja.hr i krenite postavljati pitanja o vašem ispitu te provjerite koliko drugi znaju.