[Rektorova 2015] Studenti predložili kako efikasnije pomoći siromašnima u Hrvatskoj
Studenti Ekonomskog fakulteta u Zagrebu napravili su izniman rad u kojem analiziraju poslovanje socijalnih samoposluga, mjesta na kojima osobe lošeg ekonomskog statusa mogu kupovati osnovne životne potrepštine te za njih platiti koliko imaju ili si mogu priuštiti. U svojem istraživanju analizirali su sve popularniju vrstu samoposluga u Hrvatskoj te na kraju i predložili kako se može unaprijediti njihovo poslovanje pa tako još kvalitetnije pomoći siromašnima.
Ekonomska kriza već godinama negativno utječe na standard građana, a kao posljedica visoke stope nezaposlenosti i niskog BDP-a, u Hrvatskoj je sve više siromaštva. Kao odgovor teškoj situaciji sve većeg broja ljudi, u Hrvatskoj je 2011. godine otvorena prva socijalna samoposluga, a danas one pomažu diljem države.
Kako bi analizirali njihov način rada, studentica Jelena Kovač i njezin kolega Dario Džambo proveli su istraživanje s ciljem definiranja menadžmenta socijalnih samoposluga kroz prizmu upravljanja neprofitnim organizacijama te kako bi utvrdili koliko su mladi upoznati s pojmom i aktivnostima funkcioniranja socijalnih samoposluga.
Socijalne samoposluge bore se za egzistenciju siromašnih
Studentski rad kao uvertira za buduća istraživanja
Osim što su studenti Ekonomskog fakulteta u Zagrebu proučavali temu o kojoj gotovo i nema znanstvene literature, pa će njihov rad biti svojevrsna uvertira u buduća istraživanja, Jelena i Dario ponudili su i kako unaprijediti poslovanje socijalnih samoposluga.
– Socijalne samoposluge u Hrvatskoj trebale bi izraditi nacrt koji bi obuhvaćao njihovo umrežavanje u Hrvatskoj kako bi se jačao identitet ovih neprofitnih organizacija, razvijati suradnju s drugim neprofitnim i profitnim organizacijama, proširivati usluge (u skladu sa svojim mogućnostima), pokretati projekte koji bi generirali profit i koji bi se, potom, ulagao u rad socijalnih samoposluga, težiti različitim izvorima financiranja i jačati suradnju s političkim krugovima, predložili su studenti u svom istraživanju Percepcija mladih o aktivnostima socijalnih samoposluga u Hrvatskoj, s kojim su osvojili Rektorovu nagradu za 2014./2015. godinu.
Nedovoljan broj volontera, a veliki interes studenata
Kao jedan od glavnih problema istaknuli su nedovoljan broj volontera koji bi radili u samoposlugama za osobe slabijeg imovinskog statusa. Međutim, njihovo istraživanje pokazalo je kako veliki broj studenata zapravo želi pomoći i uključiti se u ovaj novi oblik građanske solidarnosti, ali je problem u organizaciji.
– Problem vezan za volontere u socijalnim samoposlugama uglavnom se odnosi na upravljanje njihovim radom. Nažalost, često dolazi do pada broja ili smanjene aktivnosti volontera, a broj korisnika iz dana u dan raste. Upravo je upitna egzistencija pojedinih socijalnih samoposluga problem koji onemogućuje kvalitetno upravljanje radom volontera. Preporuka za rješenje je bolja organizacija tako da se planiraju njihove aktivnosti i u periodima kada se ne održavaju akcije prikupljanja potrepština. Isto tako, preporučuje se proširenje na usluge kao što su savjetovanje, obrazovanje i slični oblici pomoći, kao u Socijalnoj samoposluzi ‘Kruh sv. Antuna’ Varaždin, istaknuli su pozitivan primjer Jelena i Dario.
Trenutno ne postoji zajednička adresa na koju bi mogli uputiti zainteresirane volontere, ali svi zainteresirani mogu se javiti na Facebook profile socijalnih samoposluga, na kojima su redovito objavljene novosti i akcije koje se provode. Tako se zainteresirani mogu javiti i pomoći diljem Hrvatske, jer broj samoposluga raste i sve je veća potreba za ljudima koji su spremni nesebično pomoći svojim sugrađanima.