Sindikat pisao senatorima zagrebačkog sveučilišta: Autonomija ne može biti ničija samovolja
Nezavisni sindikat znanosti i visokog obrazovanja senatore Sveučilišta u Zagrebu, uoči sjednice na kojoj će se raspravljati o stanju na sveučilištu, podsjetio je što znači sveučilišna autonomija. Predsjednica Velikog vijeća izv. prof. dr. sc. Vesnica Garašić i glavni tajnik Sindikata Vilim Ribić članovima su Senata poručili kako autonomija ne može biti ničija samovolja.
– Autonomija sveučilišta je institucionalni okvir za ono što je njena jedina svrha, a to je zaštita akademskih prava i sloboda svakog nastavnika i svakog istraživača.
Poručili su to u svome otvorenom pismu članovima Senata Sveučilišta u Zagrebu predsjednica Velikog vijeća Nezavisnog sindikata znanosti i obrazovanja izv. prof. dr. sc. Vesnica Garašić te sindikalni glavni tajnik Vilim Ribić. Podsjetimo, Senat bi u petak trebao raspravljati o situaciji na zagrebačkom sveučilištu. Budući da se rektor Damir Boras često poziva na sveučilišnu autonomiju, iz Sindikata su podsjetili što bi autonomija trebala biti.
– Ona ne može biti ničija samovolja, ni pojedinih zaposlenika, niti upravljača sveučilištem. S obzirom na okolnosti i probleme s kojima se suočava Sveučilište u Zagrebu, smatramo potrebnim upoznati vas da je sadržaj pojma autonomije sveučilišta na međunarodnoj razini kodificiran na Konferenciji UNESCO-a u Parizu još 1997. godine, a obnovljen 2016. godine, poručili su sindikalisti.
Senatore su upoznali i s, kako kažu, najvažnijim dijelovima UNESCO-ve Preporuke o statusu nastavnika u visokom obrazovanju. Taj dio i mi prenosimo u cijelosti.
Institucionalna autonomija
- Autonomija predstavlja institucionalni oblik akademske slobode i nužan je preduvjet da bi se zajamčilo pravilno ispunjavanje funkcija povjerenih visokoobrazovnom nastavnom osoblju i institucijama.
- Države članice dužne su zaštititi visokoobrazovne ustanove od prijetnji njihovoj autonomiji iz bilo kojeg izvora.
- Visokoobrazovne ustanove ne bi smjele koristiti autonomiju kao izgovor za ograničavanje prava visokoobrazovnog nastavnog osoblja predviđenih ovom Preporukom ili drugim međunarodnim standardima utvrđenim u dodatku.
- Samouprava, kolegijalnost i odgovarajuće akademsko vodstvo suštinske su sastavnice smislene autonomije visokoobrazovnih ustanova.
Samouprava i kolegijalnost
- Visokoobrazovno nastavno osoblje moralo bi imati pravo i mogućnost, bez ikakve diskriminacije, u skladu sa svojim mogućnostima, sudjelovati u upravnim tijelima i kritizirati funkcioniranje visokoobrazovnih ustanova, uključujući i vlastitu, poštujući pravo ostalih dijelova akademske zajednice da sudjeluju, a također bi trebali imati pravo birati većinu predstavnika u akademska tijela u okviru visokoškolske ustanove.
- Načela kolegijalnosti uključuju akademsku slobodu, dijeljenu odgovornost, politiku sudjelovanja svih zainteresiranih u unutarnjim strukturama i praksi donošenja odluka i u razvoju savjetodavnih mehanizama. Zajedničko odlučivanje trebalo bi obuhvaćati odluke u vezi s upravljanjem i odabirom politika visokog obrazovanja, kurikuluma, istraživanja, obrazovanja za odrasle, raspodjele resursa i drugih srodnih aktivnosti, kako bi se poboljšala akademska izvrsnost i kvaliteta u korist cjelokupnog društva.