Studenti otkrili kako se motiviraju za učenje u online uvjetima: ‘To je uvijek bio problem, ima dana kada se osjećam bespomoćno’
Nastava na fakultetima ponovno se većinski odvija online putem i mnogima je toga već sada dosta. Sjedenje pred ekranima po cijele dane i slušanje predavanja ili čitanje zna biti vrlo zamorno. Osim što su mnogi u nekom čudnom, umornom stanju gdje nemaju više živaca ni za što, sasvim sigurno je veći problem izostanak motivacije za učenje.
Obrazovanje se definitivno nalazi među onima područjima koja su teško pogođena epidemijom. Na stranu problema online predavanja, što je s online vježbama? I teorijsko znanje je teško prenijeti u online obliku, a kamoli ono praktično. Naravno da se onda stvara problem manjka motivacije – zašto učiti?
Ipak, i učenici i studenti svjesni su da s učenjem ne smiju stati. Ne samo zato što dolaze ispiti, već zato što se u većini slučajeva zaista radi o gradivu koje će im nekad trebati. Svima je poznato koliko je teško krpati rupe koje se nekad kasnije pojave i koliko je zapravo jednostavnije odmah rješavati probleme u hodu, kako dolaze. Sve to znaju, no i dalje je teško pronaći neku istinsku motivaciju. Ona dolazi iznutra, a ne iz onoga što vam netko govori. I dok ste u potrazi za tom motivacijom, donosimo nekoliko ispovijesti studenata.
Naša prva sugovornica ima nastavu u hibridnom obliku – naizmjenično se održava dva tjedna uživo, dva tjedna online. Rekla nam je kako je upravo to ono što joj najbolje odgovara jer si može sama zadati vrijeme i okruženje u kojem će učiti.
Samostalno učenje
– Budući da sam još negdje na prvoj godini lagano prestala dolaziti na predavanja i počela prolaziti materijale samostalno, kod mene nema neke veće razlike u učenju prije pandemije i sada za vrijeme pandemije. Motivacija je uvijek problem – uvijek bude dana (tjedana) kad se osjećam bezvoljno ili bespomoćno jer sam dopustila materijalima da se nagomilaju, a vremena je sve manje. Trudim se biti blaža prema sebi u takvim trenutcima, prošećem se, nađem se s prijateljima ili si napravim palačinke… U trenutku mi se to uvijek čini kao užasna ideja jer ono “Oh ne! Sad trošim vrijeme na gluposti kad bih zapravo trebala ne micati se iz sobe i učiti do neiznemoglosti.” No kad napravim đir i malo se smirim, osjećam se fokusiranije i prisebnije, razradim neki plan u glavi i krenem polako. Dosta mi pomaže i učenje kroz rješavanje starih kolokvija s prijateljicom. Čak i kad ni jedna nema motivacije, natjeramo se da prođemo koji od dostupnih prijašnjih ispita i ako ništa, popijemo kavu i nasmijemo se vlastitom neznanju. A i općenito, puno je lakše kad mogu razmišljati na glas i usporediti s nekim vlastite odgovore, rekla nam je Tina (21) s PMF-a.
Pitali smo ju imali neki konkretan plan kojeg se pridržava i kako točno ostvaruje svoje ciljeve.
– Sve u svemu, nemam baš neki plan. Trudim se postaviti razumne ciljeve tako da izbjegnem razočaranost do koje dođe kad ne uspijem, ali opet dovoljno visoke ciljeve koji će me motivirati i za koje ću sigurno biti vrlo zadovoljna ako ih postignem. Pokušavam ograničiti svoje vrijeme na društvenim medijima, i umjesto njih naći neke zanimljivije hobije, tipa čitanje knjiga ili heklanje (još nisam počela ali hoću do kraja semestra!) ili razmišljanje o značenju života i slično… Nadalje, ove godine iz nekih predmeta imamo obavezne zadaće tijekom semestra, koje su mi osobno dosta pomogle u održavanju tempa, priznala nam je Tina (21).
Samo online život
Našem sljedećem sugovorniku se nastava u potpunosti održava online, baš kao i provjere. U takvim slučajevima je sasvim sigurno teže pronaći motivaciju, a on nam je otkrio kako se snalazi u cijeloj situaciji.
– Snalazim se dosta dobro, teže malo je, ali može se! S jedne strane ne umaram se putovanjem do faksa i natrag, ali jednostavno nakon nekog vremena praćenje online nastave postane baš naporno i opet mi treba nekih sat vremena da se opustim i krenem nešto konkretno raditi odnosno učiti. Motivaciju i sada i prije pronalazim da jednostavno te predmete kako – tako moram svladati i da sam svakim prolazom bliže završetku faksa. Nemam sada neku konkretnu motivaciju osim da mi je cilj završiti faks. U početku mi je trebalo da se naviknem na online nastavu i online kolokvije i ispite, ali s vremenom to postane neka rutina: umjesto nekadašnjeg ‘Kasnim zbog gužve i prometa’, sada je ‘Imao sam tehničkih problema s računalom i/ili internetom’. Jednostavno na sve se navikne, nije online nastava nužno loša ako se adekvatno i smisleno predaje, mišljenje je Antonija (22) s Libertasa.
Upitali smo ga i ima li neki savjet za one koji se ne snalaze baš tako dobro u cijeloj online priči, te kada je njemu najlakše učiti?
– Najlakše učim kad znam da sam na vrijeme krenuo… Nema nekog pametnog savjeta: vrijedilo i vrijedit će – bitno je biti organiziran i pred ispite i kolokvije malo jače potegnuti. Nekada nije bitna količina uloženog vremena, već kakav je rezultat. Niti svaki predmet treba jednako učiti, niti je jednako zahtjevno gradivo, naglašava Antonio (22).
Kako se medicina snalazi u online svijetu?
O online nastavi na studiju gdje su posebno važne vježbe, kao što je na primjer medicina, nam je nešto više rekla naša sljedeća sugovornica. Također, ako ste upisali medicinu, nekako se očekuje da uvijek imate motivaciju, zato što je ipak riječ o zahtjevnom studiju. No, ispada da to ipak nije slučaj…
– Voljela bih imati neki mudar savjet za podijeliti vezano uz ovo, ali nemam. Kao i inače, motivacija mi je to da riješim ispite na vrijeme tako da imam slobodno ljeto, neki bolji savjet zasad nažalost nemam. Kako najlakše učim? Nikako… Sjednem i natjeram se da krenem, nekad to ide lakše, a nekad teže (kao u zadnje vrijeme). Nekad sam znala biti s prijateljicom na video pozivu dok učimo, pa me to discipliniralo da stvarno učim, a ne da visim na Instagramu ili YouTube-u. I obično si zapišem što bih trebala koji dan učiti, tako dobijem dojam da imam život pod kontrolom, priznaje nam Lea (24) s Medicine.
Zamolili smo ju i da se osvrne na to kako izgledaju online predavanja na studiju koji tome nije toliko prilagođen…
– Imam svu nastavu online osim vježbi iz jednog kolegija koje su uživo. Ovaj oblik nastave mi nije nešto posebno motivirajući, ali ionako je na meni da se natjeram na učenje. Isto tako mi je dosta teško skoncentrirati se i pratiti predavanja, to mi je lakše išlo dok su bila uživo predavanja, ali što je, tu je. Dobro mi je to što mogu duže spavati ujutro, to mi je pozitivna strana ovog oblika nastave. Online kolokviji i ispiti su mi okej, nemam neko posebno mišljenje o njima – jedino što me malo zna biti trta hoću li imati tehničkih problema pošto mi je laptop u top formi, objasnila nam je Lea (24).
Tehnički problemi su veliki problem s kojim se susreću studenti i učenici u online nastavi, a to je problem koji se teško rješava. Sada je vrijeme za uložiti u kvalitetne laptope, no nažalost – rijetki si to mogu dopustiti. No ionako to nije najbitnije, već kako pronaći motivaciju za učiti, usprkos svim mogućim poteškoćama koje ćete susresti. Bitno je ne odustati!