Studenti TTF-a osnovali prvu studentsku zadrugu Fabric8 co-op u Hrvatskoj
Fabric8 co-op, prva zadruga studenata u Hrvatskoj, nastala inicijativom studenata Tekstilno-tehnološkog fakulteta, koji omogućava sadašnjim i bivšim studentima TTF‐a legalnu prodaju proizvoda na hrvatskom i europskom tržištu. Zadruga je registrirana na Trgovačkom sudu sa zaštićenim autorskim pravima, a potiče društvene, znanstvene, kulturne i umjetničke djelatnosti studenata TTF-a.
Studenti TTF-a osnovali su prvu studentsku zadrugu u Hrvatskoj i omogućili sadašnjim i bivšim studentima legalnu prodaju proizvoda na hrvatskom i europskom tržištu. Fabric8 co-op je kooperativa registrirana na Trgovačkom sudu sa zaštićenim autorskim pravima, a potiče društvene, znanstvene, kulturne i umjetničke djelatnosti studenata TTF-a.
‘Birokratska kalvarija’
Ideja o osnivanju zadruge nastala je zasićenjem studiranja i paralelnog rada u trgovinama u velikim modnim lancima s odjećom, u kojima studenti rade kao trgovci. Umjesto pasivnog čekanja kod kuće da se otvori neki natječaj, studenti su se sami odlučili organizirati. Nakon istraživanja poslovnih modela, zaključili su da je zadruga kao oblik povezivanja najbolja opcija i pomoć su zatražili od profesora Tratnika s TTF-a, koji je aktivno sudjelovao u pisanju zakona o zadrugama. Po uzoru na studentske modele zadruge Francuske i Finske, odlučili su i samo započeti s radom. Osam entuzijasta zaslužni su za veći dio procesa, a ime su osmisli kako bi što bolje asociralo na njihovu djelatnost.
– Pošto smo studenti Tekstilno-tehnološkog fakulteta išli smo na industrijsku proizvodnju i tekstilne materijale, a fabric na latinskom znači tkanina te dodatno brojem osam, kao osam inicijatora, dobili smo Fabric8 kao fabricate, što na latinskom i engleskom znači proizvodnja. Nastavak je co-op, što je međunarodna kratica za cooperative, kooperative ili zadruge, radi prepoznavanja u daljnjem umrežavanju s drugim studentskim zadrugama u Europi, no i u svijetu. Mogli bismo reći da je jedna od naših parola: Umrežimo se, zajedno smo jači!, kaže Josipa Vurnek, jedna od osnivačica.
Problem je u konceptu i programu Fakulteta, smatraju, jer nema spone, ili inkubatora između školovanja i početka rada anonimnih pojedinaca do njihove samostalne poduzetničke aktivnosti. TTF je usmjeren na praktičnu nastavu, no ona se odvija u idealnim uvjetima, pa studentima ne daje pravu sliku ili radno iskustvo. Da bi ideju proveli u djelo bilo im je potrebno ‘šest mjeseci legislativne kalvarije‘, ali su postavili temelj svim studentima u Hrvatskoj koji imaju slične ideje. Ovaj se zadružni model, smatraju, može primjenjivati na svim fakultetima koji naglasak stavljaju na praktični dio nastave.
Razvijanje zadružnog branda
Zadruga aktivno radi na razvijanju zadružnog branda, koji bi mogao biti presedan za pokretanje drugih studentskih kooperativa u Hrvatskoj. Ovaj istovremeno novi i stari oblik poduzetništva je za studentsku populaciju važna prilika. Fabric8 je start-up platforma, ili kako ga sami nazivaju, ‘poduzetničko vježbalište’, oblik samozapošljavanja, u kojem studenti dobivaju informacije o brandiranju, marketingu i mogućnost da se u zadruzi formiraju, a kasnije samostalno otvore tvrtku ili obrt. Jedan od motiva za pokretanje bio je i bunt protiv ‘Fast Fashiona‘ koji obilježava situaciju u tekstilnoj industriji danas, odnosno izrabljivanja jeftine radničke snage zemalja trećeg svijeta, te nemogućnosti da konkuriraju tim proizvodima.
– Naš cilj je ‘Slow fashion‘, želimo djelovati glokalno i njegovati unikatnu ručnu izradu, oživljavati i očuvati skoro izumrle vještine i zanate te načine proizvodnje koji su hrvatske narodne baštine. Želimo suradnju s muzejima, galerijama i drugim kulturno-umjetničkim ustanovama, kao i s već afirmiranim i renomiranim pojedincima, stručnjacima i umjetnicima, kaže Josipa.
Rad u zadruzi nije rezerviran samo za studente TTF-a, već za sve studente koji imaju ideju i koji mogu pridonijeti razvoju novih projekata. Osim razvijanja zadružnog branda, studenti sada intenzivno rade na otvaranju internetske trgovine, koja bi im olakšala izlazak na inozemno tržište.