Studentice pedagogije u svojoj knjizi otkrivaju kako najefikasnije učiti
U vrijeme kada je vrtoglavo visoka nezaposlenost u Hrvatskoj uobičajena poput zimske prehlade, a ljudi bez posla prepuštaju se očaju, Jelena Sitar i Maja Jerčić, studentice pedagogije, odlučile su zasukati rukave i započeti naporan rad na pronalasku i razvoju najučinkovitijih metoda učenja. Nakon nebrojenih radnih sati provedenih s učenicima i njihovim roditeljima, Jelena i Maja svoja su iskustva, znanja i metode odlučile ukoričiti u knjigu koja će se već krajem ovoga mjeseca pojaviti na policama knjižara.
Jelena Sitar i Maja Jerčić studentice su pedagogije pred završetkom studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Iako se naizgled ni po čemu ne razlikuju od svojih kolega, Jelena i Maja već godinama rade u struci, a svoja znanja i iskustva odlučile su pretočiti i u – knjigu. – Zajedno smo razvile pristup učenju i poučavanju koji je usmjeren razvoju samostalnog i kvalitetnog učenja, rekla nam je Maja na početku razgovora te dodaje kako su im u tome uvelike pomogli njihovi učenici jer su im bili velika inspiracija i motivacija.
– S jedne smo strane željele i trebale vlastite prihode, a s druge strane, nismo se željele baviti uobičajenim studentskim poslovima, imale smo potrebu kreativno djelovati, osmišljavati i raditi nešto svrhovito – svrhovito u smislu našeg obrazovanja i budućeg zaposlenja, rekla nam je pak Jelena koja kaže da je sve izglednije za će to zaposlenje zapravo najvjerojatnije biti – samozaposlenje.
Sve je započelo s idejom koja se pretvorila u plan nakon čega su počele raditi i kroz rad razvijati vlastitu teoriju o učenju na kojoj i dalje naporno rade.
Borba s negativnim trendovima u obrazovanju
Maja kaže kako se svojim radom bore protiv dva vrlo negativna trenda, a to su nepostojanje osjećaja odgovornosti za vlastiti razvoj i školovanje te nedostatak vještine kvalitetnog učenja. Njihov je krajnji cilj osposobljavanje učenika za kvalitetno učenje. U tu svrhu, su razvile niz metoda koje su uspješne jer odgovaraju prirodnom učenju, a ne školskom bubetanju. Njih se pak lako usvaja jer odgovaraju samoj ljudskoj prirodi.
No, u pitanju nije tek metoda, već potpuni pristup učenju koji uključuje i rad na samorefleksiji, na stavovima prema učenju, vlastitoj ulozi u procesu učenja pa i rad na radnim navikama.
– Roditelji su nam jako važni partneri i to iz razloga što tijekom našeg rada s djecom koordiniramo djelovanja, razmjenjujemo informacije i upoznajemo roditelje s individualnim načinom na koji njihovo dijete uči, otkrila nam je Jelena koja je naglasila kako uz pomoć svojih metoda zapravo žele eliminirati potrebu za stalnim instrukcijama na koje danas odlazi zaista veliki broj učenika.
Loše stanje u hrvatskom školstvu
No kakvo je pak stanje u školama, uči li se učenike kako učiti ili su u tome prepušteni isključivo sebi i svojim roditeljima? Iskustvo skoro svih roditelja jest da se u školi minimalno radi na tome da se djecu nauči učiti, a očekuje se mnogo. Škola djeluje na način da vrlo slabo potiče razumijevanje, osjećaj kompetentnosti, samostalnost i odgovornost, više je usmjerena na usvajanje velike količine sadržaja bez razumijevanja, a takvo znanje brzo ishlapi i nema trajne vrijednosti, kaže nam Jelena i dodaje kako su stavovi, navike i metakognicija apsolutno su zapostavljeni pojmovi.
Metode učenja nisu nešto na što se učenike može uputiti, predati im u nekom gotovom obliku, ‘instalirati im u glavu’, kaže Maja – Ono što mi radimo jest da dajemo metodološke poticaje, sugestije, a učenici metode moraju aktivno izgrađivati, stvarati i prilagođavati ih svojoj individualnosti. Niti škola,a niti mi ne možemo nekome samo predati ”najbolji”, ”najnoviji”, „najlakši“ način učenja jer i metoda se na neki način mora razumjeti i stvara se individualno.
Knjiga ‘Učimo učiti’
Kao što smo napomenuli na početku teksta, Jelena i Maja svoja su znanja, iskustva i metode odlučile i ukoričiti u knjigu pod nazivom ‘Učimo učiti‘ koja će se na tržištu pojaviti u izdanju izdavačke kuće ‘Element’.
– Knjiga koju smo napisale sinteza je našeg teorijskog promišljanja i višegodišnjeg iskustva u radu s učenicima. Jednog dana nam je palo napamet da bi to bila dobra ideja i onda smo ponovo kao i na samom početku ideju pretvorile u plan, plan realizirale i onda krenule s procesom izdavanja. Sve se može kad se hoće, odlučna je Jelena.
Sastoji od dva dijela; u prvom dijelu koji je teorijski objašnjavaju se pojmovi usko povezani s vještinama učenja. U drugom, glavnom dijelu, iznose se i opisuju metode koje su osmislile Jelena i Maja. Konkretni primjeri korištenja metoda su rađeni na sadržajima hrvatskih udžbenika i nekih enciklopedija.
‘Učimo učiti’ na tržištu će se pojaviti krajem ožujka i biti će namijenjena prosvjetnim djelatnicima kao uvid u jedno drugačije viđenje učenja kojim mogu revidirati ili proširiti horizonte te kao pomoć pri oblikovanju nastave. Knjiga će također biti namijenjena i roditeljima kako bi im olakšala razumijevanje učenja i usmjeravanje svoje djece kvalitetnom učenju.
– Naš rad smo namijenili i svima koji žele raditi na sebi jer ova zbirka savjeta omogućava razumijevanje učenja kao procesa vlastitog samooblikovanja i, naravno, akterima neformalnog obrazovanja jer oni su sudionici sektora koji nastoji znanje učiniti što učinkovitijim (a koji je bolji put nego učiniti ga kvalitetnim?) i zato što žele intelektualni kadar učiniti što kompetentnijim, a opet, koja je kompetencija podatnija od sposobnosti samostalnog učenja, tvrdi Maja.
Planovi za budućnost
Djevojkama je glavni cilj za početak završiti studij i diplomirati ‘a onda nastaviti raditi ovo što radimo jer je to područje u kojem se stalno možemo razvijati, smišljati nešto novo, biti kreativne, slobodne, produktivne i na koncu želimo živjeti od tog rada’, istaknula je Jelena
– Isto tako htjele bismo proširiti svoje područje djelovanja te obuhvatiti, osim osnovnoškolaca i srednjoškolaca i studente te odrasle koji su svi, htjeli to oni ili ne, podvrgnuti procesu cjeloživotnog učenja i stalno moraju raditi na sebi. Prilično smo optimistične, imamo mnogo ideja i planova, podršku bližnjih, ali ono najvažnije jest da smo opravdale povjerenje koje su nam dali roditelji i učenici. Kvalitetan rad je prepoznat i uvažen, a to nam je zasigurno najveći as u rukavu, optimistično je zaključila Maja.