Pretraga

Sveučilište troši milijune na Universitas, list u kojem su studente optužili za “džihad na Rektorat”

A- A+

U posljednje četiri i pol godine sveučilišta su potrošila najmanje 7 i pol milijuna kuna na izdavanje svojih biltena. To se odnosi na Universitas u izdanju Sveučilišta u Splitu i Sveučilišta u Zagrebu, koji izlazi uz Slobodnu Dalmaciju i Jutarnji list, a od prošle godine i uz Novi list, te prilog Hrvatska sveučilišta koji izlazi uz Večernji list. Universitas je inače poznat i po tome što je u jednom broju donio čak 14 fotografija zagrebačkog rektora, a tek jednu manje splitskog. Sjetimo se i smjene urednika Ivice Proface nakon što je htio objaviti demanti te onih nekoliko puta kad je list poslužio i za svojevrsno obračunavanje sa studentima i novinarima.

Hrvatska sveučilišna propaganda Universitas Foto: srednja.hr

Izdvojeni članak

Sveučilište u Zagrebu smijenilo glavnog urednika Universitasa jer je htio objaviti demanti Filozofskog fakulteta

Novinarka Telegrama Dora Kršul proučavala je dokumentaciju javne nabave i došla do zanimljivog podatka. Naime, od početka 2016. godine sveučilišta u Hrvatskoj su, zbog “velikog interesa javnosti za sveučilišne teme” kako je jednom rekao zagrebački rektor Damir Boras, potrošila barem 7 i pol milijuna kuna za objavu svojih nekritičkih biltena uz Slobodnu Dalmaciju, Jutarnji list, Večernji list i Novi list.

Godišnje na Universitas troše više od milijun kuna

Kako piše Telegram, najdugovječniji i najskuplji od svih sveučilišnih biltena originalni je Universitas koji izlazi od 2009. godine i do danas bilježi 128 brojeva. Do prije četiri godine izdaje ga samo Sveučilište u Splitu te izlazi kao prilog uz Slobodnu Dalmaciju. No, od 2016. se u nakladničko financiranje Universitasa uključuje i Sveučilište u Zagrebu. Po njihovom sporazumu, od tada polovina troškova koja otpada na tiskanje i distribuciju Universitasa naplaćuje se od Sveučilišta u Zagrebu, a polovina od Sveučilišta u Splitu.

Godišnje tako, od 2016., ova dva sveučilišta za Universitas zajedno isplaćuju 1.248.900 kuna, odnosno svako sveučilište po 624.450 kuna. U ušima odzvanja posebno i podatak da je svako od ovih sveučilišta, od 2016. do 2020. (uključujući i 2020.), dakle u periodu otkad zajedno financiraju izdavanje Universitasa, za taj list izdvojilo 3.122.250 kuna. Ukupno su dakle izdvojili 6.244.500 kuna.

Uvjet je da ima puno fotki

Na javnu nabavu za tiskanje i distribuciju Universitasa javlja se stalno i isključivo Hanza Media, odnosno Slobodna Dalmacija u prethodnim nabavama, a zajedničku nabavu vrši Sveučilište u Splitu. Okvirno se godišnje izda 12 brojeva, a svaki list broji između 24 i 32 stranice. No, ono što je fascinantno u ovoj priči je da u javnoj nabavi sveučilišta postavljaju dosta zanimljive uvjete – u svakom listu žele 60 posto teksta i 40 posto fotografija, a traže da se svako izdanje tiska u 90.000 primjeraka.

‘HRVATSKA SVEUČILIŠTA’ IDU U BiH I NJEMAČKU
Telegram piše i o prilogu Hrvatska sveučilišta koji od 2017. izlazi uz Večernji list. Hrvatska sveučilišta” uz Večernji izlaze na skromnijih osam stranica i svako se izdanje tiska u 47.100 primjeraka. I ovdje važi uvjet o 60 posto teksta i 40 posto fotografija. Distribucija “Hrvatskih sveučilišta” uz Večernji je izrazito razgranata. Najmanje 20.000 prodanih primjeraka Večernjaka koji sadrži ovaj bilten mora biti na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije, a isto toliko mora biti prodano na ostalom području Republike Hrvatske. Još 3000 primjeraka broja Večernjaka koji sadrži “Hrvatska sveučilišta” mora biti prodano na području Bosne i Hercegovine, a 2000 na području Republike Njemačke.

Nakon ovih podataka nije uopće teško objasniti onu dosta zabavnu epizodu kada je u jedan broj Universitasa ugurano čak 14 fotografija rektora zagrebačkog sveučilišta i tek jedna manje splitskog rektora. Istoimeni Universitas od prošle godine izlazi i uz Novi list, a Telegram procjenjuje da troškovi za to mogu iznositi do čak 150.000 kuna za šest brojeva u 2019. U 2020. pak suradnja se s Novim listom nastavila za svih 12 mjeseci te je prihvaćena njihova ponuda, kao jedinog ponuditelja, u iznosu od 288.000 kuna s PDV-om. Uvjet je, ovdje, također 60 posto teksta i 40 posto fotografija.

Izdvojeni članak

Poslali smo upit Sveučilištu u Splitu, a oni nas uputili na sveučilišni bilten: ‘Informacije koje tražite možete naći u Universitasu’

Prozivanje novinara i studenata

Ne zaboravimo još jednu važnu pojavu koja neraskidivo ide uz Universitas – prozivanje studenata i novinara. Kako piše Telegram, u broju iz listopada 2017. studente Hrvatskih studija proziva za “džihad na Rektorat” zbog njihovog izraženog bunta prema upravi Sveučilišta u Zagrebu, a novinare koji su se kritički osvrnuli na upravu prozivaju za “svečarsku atmosferu u stilu lokalnih tamburaša”.

TUŽBE PREMA NOVINARIMA
Telegram podsjeća da se Sveučilište u Zagrebu ne libi tužiti medije. U tužbama koje smo pobrojali na srednja.hr početkom 2019. te na njih upozorilo i Hrvatsko novinarsko društvo na okruglom stolu ‘Novinarstvo pred sudom’, ne nalaze se mediji uz koje izlaze sveučilišna glasila pamfletskog karaktera.

Ne zaboravimo ni broj iz rujna 2019. kada su se osvrnuli na komentar o postupcima ministrice Blaženke Divjak objavljen našem portalu. Tad su autora teksta prozvali za koprolaliju, “pojavu koja se medicinski definira kao potreba za govorenjem bestidnih riječi ili kletvi” te istaknuli kako se koprolalija “ponekad pojavljuje kod adolescenata zbog nesigurnosti i vrijednosne dezorijentacije”. Portal srednja.hr opisali su u istom tekstu, objavljenom na naslovnici Universitasa, kao portal “koji zadnjih godina dosljedno vrlo tendenciozno i zlonamjerno izvještava o stanju u hrvatskoj znanosti, napose na Sveučilištu u Zagrebu”.