Tko je studentski pravobranitelj i koje su mu zadaće? ‘Neki problemi zahtijevaju i višetjedni rad’
Studentski zbor visokog učilišta imenuje studentskog pravobranitelja čija je primarna zadaća primanje pritužba studenata koje se odnose na njihova prava. Također, on savjetuje studente o načinu ostvarivanja njihovih prava i može sudjelovati u stegovnim postupcima protiv studenata radi zaštite njihovih prava. Koliko upita studenata primaju i kojim se temama najčešće bave pitali smo studentske pravobranitelje Sveučilišta u Zagrebu, Sveučilišta u Rijeci i Pravnog fakulteta u Zagrebu.
Prema Zakonu o studentskom zboru visoko učilište ima studentskog pravobranitelja kojeg imenuje studentski zbor na vrijeme od jedne godine, a mandat mu se može jednom ponoviti. Studentski pravobranitelj bira se iz redova Studentskog zbora, a primarna mu je zadaća primanje pritužbi studenata koje s odnose na njihova prava te raspravljanje o tome s nadležnim tijelima.
‘Neki problemi zahtijevaju i višetjedni rad, proučavanje propisa i komunikaciju s raznim tijelima’
Također, studentski pravobranitelj savjetuje studente o načinu ostvarivanja studentskih prava te može sudjelovati u stegovnim postupcima protiv studenata radi zaštite njihovih prava. Na stranicama Sveučilišta u Zagrebu stoji da studentski pravobranitelj štiti studentske interese i prava isključivo unutar akademske zajednice te ne predstavlja studente pred drugim tijelima državne uprave.
– Studentski pravobranitelj nije nadležan za pitanja administrativno-tehničke prirode, generičkih pritužba studenata – pitanje povećanja broja rokova, dekanskog roka, poboljšanja općeg studentskog standarda, kvalitete nastave, uvjetima provedbe nastave, nabave knjižnog fonda, loše kvalitete ispitnog papira i slično. Ujedno, pitanja koja se pojavljuju na razini Sveučilišta, a vezana su uz studentski standard, na primjer prehrana, smještaj, stipendije, ulaze u sferu pitanja od interesa za studente zbog kojih je moguće obratiti se studentskom pravobranitelju Sveučilišta u Zagrebu, stoji na stranicama zagrebačkog Sveučilišta.
Trenutna studentska pravobraniteljica na Sveučilištu u Zagrebu je Ana Nera Horvat, studentica prava na Pravnom fakultetu u Zagrebu. Rekla nam je da je pravobraniteljstvo poziv koji vas prati danonoćno. Naime, Ana Nera smatra da studentski pravobranitelj stalno mora biti u toku što s događa i koje teme muče studente.
– Neki problemi zahtijevaju i višetjedni rad, proučavanje propisa i komunikaciju s raznim tijelima na Sveučilištu. Može se i dogoditi situacija gdje dobijete poziv na koji je potrebno žurno reagirati pa ostavljate sve što ste radili do sada i krećete na rješavanje. Biti studentski pravobranitelj ponekad je teško uz fakultetske i privatne obaveze, ali je divan osjećaj kada nekome pomognete da ostvari neko svoje pravo i riješi situaciju koja ga je tištila, otkrila nam je Ana Nera.
‘Većina upita koje zaprimam se odnose na pitanja poput studentskog rada i problematiku vezanu uz stjecanje ECTS bodovanja’
Tjedno od studenata Ana Nera dobiva najmanje jedan upit. Razdoblje kada je upita bilo više je bilo vrijeme stupanja novog Zakona o visokom obrazovanju koji je za studente značio brojne promjene. Ana Nera nam je istaknula da su studenti na Pravnom fakultetu dobro upoznati sa svojim pravima i u kojoj situaciji se trebaju obratiti kojem tijelu, no na ostalim sastavnicama to joj se ne čini baš tako.
– Neki niti ne znaju kada su im ona povrijeđena i da uopće moraju reagirati. Tu situaciju vidim kao značajan problem te ćemo se nakon zimskih praznika potruditi aktivirati sve društvene mreže na kojima ćemo informirati studente o njihovim pravima i kome se obratiti u kojem slučaju povrede ili kršenja. Vjerujemo da su društvene mreže najlakši način za doprijeti do većeg broja studenata. Također, u planu je i sastanak pravobranitelja sastavnica Sveučilišta kako bismo se koordinirali i detaljnije pozabavili informiranjem kolega. Dodala bih samo da se rješavaju i neke ozbiljnije stvari o kojima vjerujem da će biti i pisanja u medijima nakon što se prikupe cjelovite informacije, navela je Ana Nera.
Dino Markić, studentski pravobranitelj Sveučilišta u Rijeci i student Pravnog fakulteta u Rijeci, isto je dojma da su studenti relativno malo upoznati s mogućnošću obraćanja studentskom pravobranitelju. Smatra da je to širi problem u kojem studenti nisu upoznati sa studentskim predstavničkim tijelima. Podsjetimo, kada smo u ožujku pred studentske izbore studente pitali što je studentski zbor, oni to uglavnom nisu znali, a neki su čak mislili da je to pjevački zbor.
– Većina upita koje zaprimam se odnose na pitanja poput studentskog rada, problematiku vezanu uz stjecanje ECTS bodovanja te stegovne postupke. Uz navedeno, istaknuo bih rad u Skupštini studentskog zbora kao i sudjelovanje i provođenja brojnih aktivnosti koje se provode u suradnji s istim. Iz vremenske perspektive, dužnost studentskog pravobranitelja je dosta nepredvidljiva s obzirom da niste sigurni kada će stići neki upit te stoga postoje određena razdoblja kada je količina posla veća. U prosjeku, smatram da sam kroz mandat izdvajao desetak sati tjedno, pojasnio je Dino.
‘Na tjednoj bazi moja dužnost mi u prosjeku ne oduzima više od sat vremena’
Na mjesečnoj bazi Dino zaprima pet do šest upita, a najviše upita dolazi na početku akademske godine. Prethodni mandat Dino pamti po tome što je sudjelovao u stegovnom postupku na strani studenta.
– Smatram da je ishod stegovnog postupka bio povoljan za studenta s obzirom da je izrečena relativno blaga sankcija uzimajući u obzir težinu stegovnoga djela. Iskustvo mi je bilo izrazito korisno s obzirom da omogućuje upoznavanje s funkcioniranjem stegovnih postupaka u praksi, objasnio je Dino.
Roko Roglić, studentski pravobranitelj Pravnog fakulteta u Zagrebu, rekao nam je da su studenti na njegovom fakultetu dobro upoznati sa studentskim tijelima vjerojatno zbog prirode njihove struke. Ali, za to je odgovoran, smatra Roko, i napor kojeg studentski predstavnici već godinama ulažu. Na mjesečnoj bazi Roko dobiva nekoliko upita i to su najčešće opći upiti o ostvarivanju prava. Najviše upita dobiva na početku i na kraju akademske godine o upisima ili mirovanju prava i obveza.
– Trudim se u što većoj mjeri upoznavati studente s njihovim pravima što činim preko Instagram profila Ureda pravobranitelja. Upite primam preko e-mail adrese i društvenih mreža, a ako je slučaj kompliciraniji moguće je organizirati i sastanak uživo ili online preko Google Meeta. Redovito komuniciram s upravom Fakulteta, primarno s prodekanicom za nastavu i studente Mirelom Krešić, u svrhu rješavanja eventualnih nedoumica i poboljšanja položaja studenata. Na tjednoj bazi moja dužnost mi u prosjeku ne oduzima više od sat vremena, zaključio je Roko.