Zajednički prioriteti brucošima iz cijelog svijeta: najvažnija komunikacija i prihvaćanje okoline
Međunarodni znanstveni projekt kontinuirano uspoređuje iskustva studenata i različitih Sveučilišta pri kreiranju poticajnog okruženja za učenje još od 2008. godine. Cilj mu je olakšati brucošima snalaženje u novoj sredini pa se kroz istraživanje pokušalo detektirati ključne probleme i razlike među studentima diljem svijeta. Profesori iz Hrvatske, Hong Konga, Kine, Japana, Albanije i Austrije istraživanjem su otkrili da studenti iz potpuno različitih dijelova svijeta zapravo imaju vrlo slične želje i potrebe tijekom prve godine studija.
Pri upisu na fakultet, mnogi mladi iz cijelog svijeta moraju otići iz svoje rodne sredine i sigurnog okruženja te se na prvoj godini studija suočavaju s novim izazovima, nepoznatim ulicama, licima, ali i situacijama.
Uz te svakodnevne životne komplikacije moraju se snaći i na fakultetu, koji često nudi drugačiji pristup u učenju. Više je slobode, ali i odgovornosti. Ovi novi uvjeti mladima mogu značajno otežati redovito izvršavanje njihovih studentskih obaveza. S obzirom na jedan od glavnih ciljeva Bolonjskog procesa, da se poveća postotak ljudi koji uspješno završe upisani fakultet, na obrazovnim je institucijama da smisle kako studentima olakšati prilagodbu.
U prvoj fazi istraživanja usporedili su stavove hrvatskih i američkih studenata
– Radi se o projektu koji je bio financiran iz sredstava Fonda za razvoj Sveučilišta, na kojem je Fakultet organizacije i informatike (FOI) okupio djelatnike zaposlene u visokom školstvu. Cilj mu je usporedba iskustava različitih sveučilišta u kreiranju poticajnog okruženja za učenje i olakšavanje prilagodbe na novu sredinu studentima prve godine preddiplomskih i stručnih studija, rekla nam je profesorica Violeta Vidaček Hainš s FOI-a.
Profesorica Vidaček Hainš dodaje kako je istraživanje pokrenuto sasvim slučajno. Prije deset godina je na jednoj konferenciji u Irskoj naišla na kolegicu Victoriu Appatovu sa Sveučilišta Cincinnati iz Ohia. U nevezanom razgovoru dotaknuli su se problema s kojima se suočavaju brucoši prilikom dolaska u novo okruženje.
Amerikanci i Hrvati s istim prioritetima
– Razgovarali smo o poteškoćama koje brucoši imaju prilikom snalaženja u novoj sredini, odvajanja od obitelji, preseljenja u drugi grad, državu i slično. Uočile smo da su, unatoč razlikama u kulturi SAD-a i Hrvatske, zapravo problemi prilagodbe vrlo slični:važna je socijalna podrška okoline, često je studenti stavljaju i ispred pristupa literaturi ili samih predavanja na fakultetima, ističe Vidaček Hainš.
U prvoj fazi istraživanja usporedili su stavove hrvatskih i američkih studenata. Uspostavilo se da je i u SAD-u i Hrvatskoj najvažnije razumijevanje te strpljenje profesora i djelatnika stručnih službi, prihvaćanje od ostalih kolega te studiranje u okolini u kojoj postoji kvalitetna komunikacija.
Studenti u cijelom svijetu imaju jednake prioritete
Istraživanje je nakon toga prošireno i na sveučilišta iz Albanije, Austrije, Japana, Hong Konga i Kine. Profesori su cijelo vrijeme tražili razlike uvjetovane kulturom zemalja istoka i zapada, da bi na kraju otkrili kako je, bez obzira na materijalne uvjete, svim studentima prvih godina studija najvažnija kvalitetna komunikacija i prihvaćenost od strane okoline.
– Unatoč sličnostima, uočili smo i neke razlike. Studenti iz Hrvatske posebno su istaknuli kako im je vrlo važna dostupnost informacijske i komunikacije tehnologije, pristup bazama podataka koji zahtijevaju financijska sredstva, mogućnost korištenja specifičnih skupih softwera i slično. Dok je studentima iz Hong Konga, na primjer, jedan od prioriteta mirno i izolirano mjesto za učenje. Ovo je svima nama vrlo važna informacija i nit vodilja u radu sa studentima, kaže profesorica FOI-a Violeta Vidaček Hainš.
Profesorica iz SAD-a postala vanjski suradnik fakulteta u Varaždinu
U međuvremenu, profesorica Appatov iz SAD-a postala je i vanjska suradnica Fakulteta organizacije i informatike. Redovito drži online predavanja, a često i osobno dolazi u Varaždin.
– Zanimljivo je bilo pratiti što se u međuvremenu promijenilo i na koji način različita Sveučilišta omogućavaju prilagodbu. Na primjer, nedavno sam za posjete Japanu imala prilike uočiti koliko su tehnologija i robotika postala sastavni dio svakodnevice njihovih studenata, u Albaniji sam imala priliku na licu mjesta vidjeti pristupačnost i neposrednost u komunikaciji, u Ohiju su studenti vrlo otvoreni i neposredni u komunikaciji. Na kraju je iz projekta proizašla i jedna lijepa priča o dugogodišnjoj suradnji studenata i nastavnika iz različitih zemalja, budući da jedino svi zajedno možemo unaprijediti kvalitetu studiranja, zaključila je Vidaček Hainš te dodaje kako je u svemu izuzetno važno bilo i razumijevanje te institucionalna potpora varaždinskog fakulteta koji djeluje pri Sveučilištu u Zagrebu.
Ova međunarodno partnerstvo traje i danas te je prošireno na različita područja. Između ostalog, potpisan je i bilateralan sporazum Sveučilišta Cincinnati i Sveučilišta u Zagrebu. Stoga je studentica iz SAD-a provela jedan semestar na Fakultetu organizacije i informatike pa je imala priliku upoznati se sa studentskim životom u Varaždinu. Nakon toga je i student FOI-a odletio u Ohio, gdje je proveo jedan semestar i stekao znanje te iskustvo za cijeli život.
Kako se student Ozren proveo u SAD-u možete pročitati ovdje, a kako je studiranje u Varaždinu doživjela studentica iz SAD-a saznajte na ovom linku.