Znamo koliko studenata odustaje od studija i koji najčešće: ‘Nitko im se s fakulteta nije javio’
Svaki peti upisani student u Hrvatskoj, njih 20 posto, odustane od studija koji je upisao. Veliku ulogu u tome igraju obrazovne nejednakosti, uočili su istraživači okupljeni u Mrežu cjeloživotno učenje za sve. Ono što se posebno istaknulo kroz kvalitativni dio istraživanja, intervjue s onima koji su odustali, jest da ih sa sveučilišta ni fakulteta nitko ni prije niti nakon odustajanja nije kontaktirao.
Obrazovne nejednakosti bila su tema pretposljednje epizode našeg podcasta u kojoj su gostovali Thomas Farnell iz Instituta za razvoj obrazovanja i Eli Pijaca Plavšić iz Foruma za slobodu odgoja. Zajedno s kolegama iz Mreže Cjeloživotno učenje za sve provodili su u posljednje tri godine niz istraživanja o obrazovnim nejednakostima na svim razinama obrazovanja u Hrvatskoj. Kada je riječ o visokoškolskom sustavu, obrazovne nejednakosti igraju veliku ulogu u odustajanju od studija.
U Hrvatskoj oko 20 posto nikad ne završi upisani studij
Za početak Farnell pojašnjava da od 40-45 posto onih koji upišu studij, ovisno o karakteristikama, neće završiti taj program koji su upisali. Međutim, to ne znači da su u potpunosti odustali od upisa studija, nego da su promijenili program.
– S jedne strane to je loše zato što je neučinkovito jer se rasipaju javna sredstva. S druge strane to je pozitivno jer osobe mogu pronaći svoj put i uspješno završiti neki drugi studij. Dakle to je tih od 40 – 45 posto, što pokazuje da postoji neki problem, no to nije nužno problem nejednakosti, pojašnjava naš sugovornik.
To je, navodi Farnell, pokazatelj da postoji neki problem, no ne mora nužno biti problem nejednakosti.
– Problem nejednakosti je da 20 posto nikada ne završi obrazovanje nakon što su upisali studij. Postoje statistički podaci na razini Europe i tu je Hrvatska na sedmom mjestu drop outa u visokom obrazovanju.
‘Nikad im se nitko sa sveučilišta ili fakulteta nije javio’
Studenti nižeg socio-ekonomskog statusa i oni koji se nađu u okolnostima koje im otežavaju studiranje, bile to financijske ili neke druge, u većem su riziku da odustanu od studija i to je problem obrazovne nejednakosti.
– Naše istraživanje uključivalo je razgovore s bivšim studentima koji su odustali od studija. Jako puno faktora utječe na to, mogu biti financijske prirode, problemi s motivacijom, zdravstveni problemi koji utječu na to. Ali ono što je bilo zajedničko svima je da im se nitko sa sveučilišta ili fakulteta nije javio. Niti kada su odustali niti prije nego su odustali. Dakle ‘jeste li dobro’, ‘hoćete li se vratiti’, ‘možemo li vam pružiti bilo kakvu podršku’ – njima to uopće nije bilo na radaru. I ti su studenti, što je najgore, krivili sami sebe, zaključuje Farnell.
Čitav podcast možete poslušati na našem YouTube kanalu i Spotifyu: