Članica žirija Ideje godine: ‘Ima projekata koji su me oduševilii’
Još je ostalo samo dva tjedna do zaključenja prijava za srednjoškolsku Ideju godine, business plan natjecanja u organizaciji portala Srednja.hr. Prvi rok prijava je prošao, a u trećem izdanju natjecanja prijavio se rekordana broj timova koji su morali ispuniti svoje poslovne planove. Stoga nam je ovo bila idealna prilika napraviti intervju s članicom žirija i predavačicom na Visokom Učilištu Effectus, Natašom Trojak.
Timovi koji su prijavili svoje ideje u prvom roku prijava, dobili su recenziju svojih radova od članova žirija Ideje godine. Timovima je ostalo još dva tjedna za popraviti svoje radove i poslati Ideje koje će ući u finale deset najboljih Ideja godine na razini cijele Hrvatske. Članica žirija i predstojnica katedre za opću ekonomiju Visokog učilišta Effectus Nataša Trojak otkrila nam je u intervju kako među ovogodišnjim prijavama postoji nekoliko ideja koje imaju perspektivu na tržištu, ali i gdje se može napraviti napredak.
Kakvi su ovogodišnji planovi u usporedbi s prijašnjim godinama? Gdje se vidi napredak?
Ako uspoređujemo planove koje smo do sada primili s onima iz prošlih godina, vidljiv je određeni napredak. Ove su me godine prvenstveno oduševile neke ideje, za koje mislim da zaista imaju perspektivu na tržištu. Osim toga, neki su planovi zaista odlično razrađeni, strukturirani i dobro napisani, tako da gotovo sa sigurnošću mogu reći da će žiri ove godine imati težak posao pri odabiru najbolje ideje.
Što izaziva najviše problema srednjoškolcima?
Primijetila sam dvije stvari kod ovogodišnjih, ali i prethodnih planova. Prvi se odnosi na poduzetničko razmišljanje, no taj problem nije rijedak niti kod odraslih osoba. Pri razradi neke ideje često se događa da se tržišni potencijal idealizira, pa se procjenjuje da bi neki proizvod ili uslugu kupio veliki broj ljudi, dok u stvarnosti nema pravih argumenata zašto bi to nekome bilo korisno ili atraktivno.
Drugi problem je stil pisanja, koji je često nerazumljiv, pun pravopisnih grešaka, nestrukturiran i sl. Neke je planove zbog toga zaista teško čitati i razumjeti. No, moram istaknuti da ja ne bih to nazvala „problemima“, ta riječ mi se čini pregrubom. Prije bih rekla da je to jedna slabost koja se lako može prevladati učenjem, a Ideja godine je, između ostalog, i sastavni dio procesa učenja.
Sigurna sam da bi svaki sljedeći plan naših sudionika bio sve bolji i bolji te da na kraju uopće ne bismo mogli govoriti o ovim problemima. To je normalno – kada nešto radimo prvi put, to je uvijek lošije od našeg drugog pokušaja, a drugi pokušaj je uvijek lošiji od trećeg… Zato je, barem u ovom slučaju, sudjelovanje zaista važnije od pobjede!
Gdje bi se mogao napraviti najveći napredak u njihovim radovima?
Odgovor na ovo pitanje je na neki način nastavak na prethodni odgovor. Kod kreiranja neke ideje uvijek se mora krenuti od potrošača, pa je u tom smislu potrebno razmišljati o tome da li bi i zbog čega naša ideja nekome bila korisna ili privlačna. Rekla bih da svaki poduzetnik treba zamisliti da je potencijalni potrošač i treba iskreno odgovoriti sam sebi na pitanje: „Da li bih ja kupio/la taj proizvod?“ Ako je odgovor pozitivan, ideja je zrela za daljnju razradu. Ali, ako je odgovor negativan, onda sami sebi trebamo priznati da je, barem zasada, vrijeme da se ideja ne razrađuje dalje.
Koliko je bitno, pored dobrog poslovnog plana, dobro ispričati i predstaviti svoju poslovnu ideju?
Prezentacija ideje je izrazito važna, što se pokazalo i tijekom naših prethodnih godina. Kroz prezentaciju se može vidjeti razumije li zaista autor pisanog plana dobro svoju ideju, da li je razmotrio sve aspekte poslovanja i prezentira li ih s razumijevanjem te zna li naglasiti bitne aspekte svoje ideje. No, što je još važnije, kroz prezentaciju se može vidjeti motivacija za realizaciju ideje, energija koja je unesena u njezinu razradu i želja da se postigne uspjeh – u poslu je vrlo često upravo to presudno za uspjeh.
Sve bitne datume o Ideji godine provjerite ovdje.
____________________________________________________________________
Ideja godine je Business Plan Contest u organizaciji portala Srednja.hr, a izvodi se se partnerima Visoko učilište Effectus i Visoko Učilište Algebra