[Ideja godine ’18] Jelena Uzelac, dekanica Effectusa: Ideje koje se pojave na natjecanju nerijetko dožive svoju realizaciju i uspjeh
Od samog početka projekta Ideja godine kojeg organizira portal srednja.hr, glavni partner je bio Effectus – Studij financija i prava. Effectus je partner i ove godine, u VI. izdanju Ideje godine, te će se upravo u njihovim prostorima održati samo finale natjecanja 3. svibnja. Jelena Uzelac, dekanica Effectusa, je zato podijelila nekoliko savjeta za sve koji će se prijaviti i za one koji će se jednoga dana baviti poduzetništvom.
Ideja godine je srednjoškolsko poslovno natjecanje u kojem se od učenika traže prije svega kreativnost i inovativnost te, naravno, znanje o području kojim se planiraju baviti. I ove godine tražimo najbolju poslovnu ideju koju ćete na finalu prezentirati pred našim stručnim žirijem, a pobjednika očekuje studijsko putovanje na destinaciju u Europi i godina dana besplatnog korištenja prostora Tehničkog parka Zagreb uz njihovu pomoć pri realizaciji vaše ideje.
Finalno natjecanje će se održati 3. svibnja, a 4. svibnja je rezerviran za posjet tvrtkama prijateljima projekta. Na finalu sudjeluje deset timova, a održat će se u prostorijama Visokog učilišta Effectus. S obzirom na njihovu dugogodišnju podršku Ideje godine, razgovarali smo s Jelenom Uzelac, dekanicom Effectusa, o poduzetništvu, mladima i edukaciji.
Koliko je dug, ili kratak, put od začetka ideje do stvaranja konačnog proizvoda i uspjeha na tržištu?
Imati ideju, svojstveno je svakom čovjeku. Ponekad ideje predstavljaju nešto čime samo zabavljamo svoju maštu, ali, nerijetko, ideje koje se rađaju mogu biti prekretnica u tehnici, znanosti, poslovanju i društvu općenito. Međutim, da bi se to ostvarilo ideja mora izaći van, realizirati se i pretvoriti u proizvod, patent, odnosno uzeti oblik koji je primjenjiv. Put do realizacije ideje često je težak i obilježen mnogim preprekama, od onih tehničke prirode pa do onih financijske i pravne koje su ponekad nažalost eliminacijske prirode. Zbog takvih prepreka mnoge izvrsne ideje ostaju nerealizirane. Odgovor na postavljeno pitanje stoga može biti dvojak. Put do realizacije ideje svakako je težak, ali koliko je uspješan, odnosno kratak ili dug, ovisi o nekoliko važnih faktora, a to su: poslovni plan, podrška, rad i upornost.
S obzirom da je ovo šesta po redu Ideja godine, smatrate li da su se poslovne ideje pomalo iscrpile ili je konkurencija svake godine sve jača?
Poslovne ideje se nikako nisu iscrpile. U tome i jest čar ovog projekta. Da potiče kod učenika kreativnost i inovativnost. Da ih namami da razmišljaju izvan okvira i ponude nove ideje ili nova rješenja već postojećih problema. Od početka ovog projekta, konkurencija je iz godine u godinu sve jača, a mnoge od ideja koje su prošle kroz ovaj projekt su doživjele i trenutak ostvarenja, a njihovi kreatori postali su uspješni studenti i mladi ljudi koji i dalje nose iskru kreacije i inovativnosti. A upravo takve ovo društvo najviše treba.
Je li atmosfera društva u kojem se trenutno nalazimo povoljna za buduće i trenutne male poduzetnike?
Društvene prilike u datom trenutku za male poduzetnike su poput ovog proljetnog vremena. Čas sija sunce, ali već za pola sata može pljusnuti kiša. Ukratko, mali poduzetnici trebaju nositi kišobran, odnosno biti spremi i na dobre i na loše ishode. Ono što je najvažnije jest to da ipak, koliko toliko, idemo u dobrom smjeru i za očekivati je da će mali poduzetnici sve više postajati sve važniji čimbenik na tržištu i slijedom toga neće ih se moći zaobići pri kreiranju politika i strategija. Također, u toj priči važan je i zakonodavni okvir koji je u ovom trenutku solidan. Uz to, ne smijemo zaboraviti niti na obrazovanje. Obrazovanje, rad na sebi i cjeloživotno učenje, uz vanjske faktore, ključ su uspjeha malih poduzetnika.
Effectus kao jedan od svojih programa ima i Cjeloživotno obrazovanje. Mislite li da je danas dovoljno usavršiti se za samo jedno zanimanje ili živimo u vremenu u kojem je potrebno biti fleksibilniji i sposoban prekvalificirati se?
Programi cjeloživotnog obrazovanja na Effectusu se, uz studijske programe Financije i pravo te Poslovno upravljanje, izvode već više godina. Ono što smo mogli primijetiti je da svake godine ljudi sve više prepoznaju važnost cjeloživotnog učenja. Više nikako nije dovoljno završiti ciklus formalnog obrazovanja i tu podvući crtu. Promjene u poslovnom okruženju i društvu općenito uvjetuju nas da se permanentno usavršavamo u novim znanjima, stječemo nove vještine i kompetencije za poslove kojih prije deset godina nije bilo i kojih možda za deset godina opet više neće biti. Spremnost za učenje i prilagodljivost promjenama ono su što se traži od čovjeka i poduzetnika budućnosti.
Što biste savjetovali srednjoškolcima koji se još uvijek premišljaju oko prijavljivanja na Ideju godine?
Poruka je kratka i jasna: Prijavite se! Trebamo Vas, Vašu kreativnost i Vaše ideje! Prijavom na projekt Ideja godine nećete ništa izgubiti, a dobit ćete puno. I to ne samo u materijalnom smislu nagrade već i u smislu onog nematerijalnog, a tu prije svega mislim na novo iskustvo, priliku da se pokažete i dokažete, steknete nove prijatelje, a možda čak i buduće poslovne suradnike. Vidimo se 3. svibnja na Effectusu!
____________________________________________________________________________________________
Ideja godine je srednjoškolsko poslovno natjecanje u organizaciji portala srednja.hr, a glavni partner projekta je Effectus – Studij financija i prava. Prijatelji projekta su IN2 i Razvojna agencija Zagreb i Tehnološki park Zagreb. Često postavljana pitanja i odgovore o projektu pronađite ovdje. Pratite sve novosti na Facebook pageu Ideja godine, na stranici www.srednja.hr/Ideja-godine ili nas pitajte putem maila [email protected]