[Ideja godine ’21] Osnivač, pobjednik, mentorica i partner otkrili su nam što misle o srednjoškolskom poslovnom natjecanju
Srednja škola je vrijeme kreativnosti, nekonformizma, snažnih ideala i zamisli o tome kakav svijet treba biti. Vrijeme kada vidimo probleme društva, ali u njima i prilike koje drugi ne vide. Upravo zato je nastala Ideja godine, srednjoškolsko poslovno natjecanje, platforma koja vam želi pružiti priliku da vas svi čuju. Dok tražimo devetog pobjednika, osvrnuli smo se na prethodna izdanja natjecanja – kako su izgledali naši počeci i što vam savjetuju ključni akteri?
Ideja godine rodila se u redakciji portala srednja.hr i startala sada već davne 2013. godine. Marko Matijević, osnivač portala srednja.hr, ispričao nam da je na ideju došao jer je tada postojao velik broj poslovnih natjecanja na studentskoj razini, ali niti jedno na srednjoškolskoj – a upravo je to vrijeme kada učenici počinju razmišljati o svojoj budućnosti.
– Htjeli smo stvoriti mjesto gdje mogu testirati svoje ideje, upoznati vršnjake iz cijele zemlje koje razmišljaju poduzetnički i naučiti nešto novo, Marko nam je rekao kada smo ga pitali o motivaciji iza natjecanja.
Imate ideju? Testirajte ju!
Robert Kopal, dekan EFFECTUS poduzetničkog studija koja je svih devet godina bila partner Ideje godine, potvrdio nam je da smo u tom naumu i uspjeli.
– Na Ideji godine mladi imaju priliku testirati svoje ideje u realnim okvirima, imaju se priliku okušati u nadmetanju sa zahtjevnom konkurencijom i imaju priliku steći važno iskustvo kako dovesti svoju ideju od samog početka – iskre do finalnog proizvoda koji mogu ponuditi na tržištu, rekao nam je profesor Kopal.
Ove godine se natjecanje održava deveti put. Kakva je ideja zaslužna ove titule? Ona koja će tržištu ponuditi nešto novo ili riješiti neki društveni problem koristeći suvremene tehnologije. Najbolji tim ili pojedinca ove godine nagrađujemo sa 10.000 kn bruto. Stignete se još prijaviti: 26. ožujka se zatvaraju rane prijave, krajnji rok za prijavu je 18. travanj, a finaliste proglašavamo 23. travnja.
Ovdje možete pronaći odgovore na često postavljana pitanja, no prije toga zavirite u našu prošlost.
Prvi korak je prijava
Ilija Perić je 2014. bio šesnaestogodišnji učenik Tehničke škola Ruđera Boškovića s velikim ambicijama. Danas je mladi stručnjak i financijski menadžer za Hrvatsku i Sloveniju u tvrtci Procter&Gamble, nešto iskusniji, ali jednako gladan uspjeha. Kada je prije sedam godina ušetao na finale Ideje godine kao jedini samostalni kandidat među devet timova, nije niti zamišljao da će upravo on odnijeti glavnu nagradu.
– Jedino od mojih najupečatljivijih osobnih iskustava bilo je kad sam na finalu natjecanja shvatio da sam jedini natjecatelj koji nije došao s timom, već je pristupio kao samostalno. Određena količina stresa se javila gdje sam podosta sumnjao u šanse za pobjedom, no ubrzo sam opustio i odlučio da je moj fokus bio na stjecanju iskustva, a sve drugo će pratiti, prisjetio se Ilija.
Njegova aplikacija In My Wave za lakši pronalazak prijatelja u blizini koju je osmislio u suradnji s mentorom Milanom Koraćem osvojila je žiri, čime je osvojio put u Dublin i posjet Google-ovim uredima za EMEA regiju. Prepričao nam je da mu je to putovanje, na kojem je upoznao puno osoba koje su putovale u sklopu studijskog putovanja, u sjećanju ostalo upečatljivo. Zahvaljujući njemu uistinu je iskusio kako rezultati dolaze iza napornog rada i truda, napomenuo je Ilija.
Vrhunsko iskustvo koje utječe na zapošljivost
Od tada se puno toga promijenilo, rekao nam je, ali jedna stvar je ostala ista: ljubav i strast prema pokretanju projekata. No, sada im pristupa drugačije, budući da je naučio da su strpljenje i iskustvo ključ za uspjeh. Ideja godine je na njega ostavila snažan utisak, a ovako je rezimirao svoje dojmove:
– Svoje iskustvo sudjelovanja na Ideji godine bi svrstao u top 5 iskustava kojih se s ponosom se mogu sjetiti kao dodatne vrijednosti koju sam stekao kroz svoje srednjoškolske i studentske dane. Osim toga, samo natjecanje je imalo i utjecaja na moje zaposlenje. Dosta srednjoškolaca ne razmišlja da su sva iskustva koja stječu kroz srednju školu (kasnije i fakultet) odlična referenca kada se prvi put nalaze na razgovoru za posao, bez prethodnog radnog iskustva. Osobno mi je sudjelovanje na Ideji godine proširilo vidike mogućega, ali me i dodatno motiviralo da se nastavim truditi jer s trudom dolaze i rezultati, zaključio je Ilija.
Upravo se ovakvim osvrtima organizatori najviše ponose, doznali smo od Marka.
– Najveći ponos je svakako u dugoročnim osvrtima, kada se jave učenici pet godina nakon natjecanja. Tada završavaju studije, počinju svoje karijere i govore koliko im je značio taj prvi javni nastup u životu. Prilika da prezentiraju svoje ideje i zamisli, pogriješe, nešto nauče i krenu dalje. To je nešto čega možda nema na ostalim tipovima državnih natjecanja, izdvojio je Marko.
I dekan EFFECTUS-a potvrdio nam je da sudjelovanje na Ideji godine doprinosi budućoj karijeri, i to ne samo pobjednika.
– Sudionici projekta moraju imati izrazito izražene vještine kreativnosti, inovativnosti, kritičkog razmišljanja, rješavanja problema. Sve su to vještine koje poslodavci najviše traže, a ujedno ih je najteže naći kod budućih zaposlenika, stoga oni koji će posjedovati iste će se isticati kao najvrjedniji resursi u poduzećima, rekao je profesor Kopal.
O izazovima najbolje znaju mentori
Dolores Mihelić Malbašić ravnateljica je Srednje škole “Vladimir Gortan” Buje. Dolores u slobodno vrijeme istražuje lokalnu povijest i pretače je u projekte na kojima surađuje i s učenicima, a na Ideji godine sudjelovala je kao mentorica pobjedničkog tima 2016. godine.
– Svaki učenik koji se odvaži sudjelovati na Ideji godine započinje avanturu osmišljavanja vlastite ideje materijalizirajući misli koje su često konfuzne i nerealne. Moja je uloga “prizemljiti” te mlade kreativne inovatore na način da njihove ideje pretvorimo u realne mogućnosti, pojasnila nam ravnateljica Mihelić Malbašić.
Zadatak mentora nije nimalo lak, što potvrđuje njeno iskustvo. Mentori trebaju potaknuti kreativnost, sanjarenje i upornost učenika, usmjeravajući ih u poduzetničkom svijetu dok traže pravi put za realizaciju, pri tome ih ne ograničavajući u ludim zamislima, istaknula je Dolores. A upravo se u toj kombinaciji krije pobjednički „x-faktor“. Marka, koji i sam sjedi u žiriju, smo pitali o tome kakve ideje ih osvajaju.
– Tražimo ideju koja ima tehnološku pozadinu, a posebno se cijene timovi koji idu korak dalje iznad minimuma očekivanja. Oni koji su već promislili o pitanjima koje bi im žiri ili neki potencijalni investitor postavio i imaju spremne odgovore na njih. To su ideje gdje se vidi interes tima da ih nastavi razvijati, neovisno o rezultatu na Ideji godine, rekao je Marko.
Mi smo nositelji promjena
Srednjoškolci danas imaju posebnu prednost koja ih čini spremnima na izazove kao što je Ideja godine, potvrdio nam je dekan.
– Mladi su danas nosioci promjena u poslovnom svijetu jer su odrastali s najnovijim tehnologijama i u vrlo poticajnom vremenu mnogih inovativnih poduzetničkih promjena na tržištu, rekao je te dodao kako tome doprinosi poduzetnički način razmišljanja mladih kojeg posjeduju zahvaljujući izrazitoj kreativnosti i sposobnosti rješavanja problema.
Pojasnio nam je kako je njihov studij kreiran tako da potiče upravo takve mlade.
– Svi naši postojeći (ali i budući) studijski programi osmišljeni su kako bi studentima dali snažne temelje u strateškim, analitičkim i operativnim vještinama potrebnim za pokretanje vlastitog posla ili kako bi inovativno doprinosili rastu i razvoju postojećih organizacija. Stoga, studenti na Effectusu stječu ona znanja i vještine koje će uvijek biti najtraženije na tržištu rada i koje će biti pokretači pozitivnih promjena u društvu, a izuzetno pozitivna atmosfera i jedinstven pristup prenošenju znanja studentima garantiraju visoku motiviranost i osobni uspjeh svakog studenta, rekao je profesor Kopal.
Razmišljate o prijavi? Nekoliko savjeta iz iskustva
Ilija ima poruku za sve koji razmišljaju o prijavi na natjecanje: nemojte puno razmišljati. Ni sam nije znao ništa o poslovnom planu ili javnom govoru kada se prijavio, no odlučio je dati sve od sebe. Dao je i nekoliko savjeta za sve koji se odluče prijaviti.
– Iako sam sudjelovao na natjecanju samostalno, kroz kasnija iskustva sam se uvjerio da se uz dobar timski rad mogu postići još bolji rezultati, ali i je sam proces puno zabavniji. I zadnje, budite sigurni da ono što krene kao hobi vrlo brzo i lako može postati strast koja vas motivira u svakodnevnim izazovima, savjetovao je Ilija.
Marko je poručio kako bi srednjoškolci na Ideju godine trebali gledati kao sigurno mjesto gdje mogu pogriješiti i gdje ih za to nitko neće osuđivati. I sam mladi poduzetnik iza kojeg su neke pogreške i veliki uspjesi, razumije izazov pred kojim se nalazite.
– Iza uspješnog poduzetnika stoji niz pogrešaka iza kojih je nešto i naučio. Čim prije krenete pokušavati, učiti iz svojih grešaka, brže ćete se razvijati i zato svima koji sa svojim prijateljima razgovaraju o ideji koju imaju poručujem da je stave na papir i prijave se na Ideju godine, sažeo je Marko svoj savjet.
Ne čekajte inspiraciju
Dolores se složila i dodala kako sve počinje od ideje, a neuspjeh treba prihvatiti.
– Želim naglasiti da je i najkompliciraniji, najskuplji ili najpoznatiji proizvod najprije nastao kao nečija zamisao, ideja, rješenje na problem. Mogući početnički neuspjeh treba prihvatiti kao dobru kritiku i priliku da se odmah u startu ispravi ono što nije razrađeno do kraja. Nakon toga, vjerujem, da im je samo nebo granica, poručila je ravnateljica.
I za kraj, ne čekajte trenutak inspiracije, zaključio je dekan.
– Bitno je znati da motivacija ne dolazi sama od sebe, potrebno je u samome sebi zapaliti plamen i tražiti motivaciju, a jednom kada se ona pronađe, svatko oko nas nam može biti uzor i izvor u kojem ćemo pronalaziti energiju da održimo naš plamen upaljenim, rekao je.
___________________________________________________________________________
Ideja godine je srednjoškolsko poslovno natjecanje u organizaciji portala srednja.hr, a zlatni partner projekta je EFFECTUS poduzetnički studiji – visoko učilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija, Medijska platforma Poduzetnik i Končar. Pokrovitelji projekta su Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Agencija za odgoj i obrazovanje te Zagrebački inovacijski centar – ZICER. Često postavljana pitanja i odgovore o projektu pronađite ovdje. Pratite sve novosti na Facebook stranici Ideja godine, na stranici srednja.hr/Ideja-godine ili nas pitajte putem maila [email protected].
Ako želiš redovno primati specijalizirane vijesti iz svijeta obrazovanja s portala srednja.hr, pretplati se na naš newsletter ispunjavanjem obrasca u nastavku.