Ovo natjecanje nagrađuje vaše najbolje ideje, ali u prijavi trebate izbjeći šest čestih grešaka
Još kratko traju prijave na Ideju godine, natjecanje za srednjoškolce u osmišljavanju poslovnih ideja. Kako biste se prijavili, trebate napisati svoj poslovni plan, a deset najboljih projekata dobit će priliku svoje ideje izložiti žiriju u finalu. Pri tome, želite li doći do finala, trebali biste izbjeći neke česte greške koje viđamo u prijavama. Isplati se dati sve od sebe, jer ovogodišnjim pobjednicima osiguran je nagradni fond u iznosu od čak 6.000 €.
Ideja godine 2024, poduzetničko natjecanje za srednjoškolce, nedavno je započela. Riječ je o natjecanju koje provodi portal srednja.hr dvanaestu godinu za redom. Učenici se natječu u osmišljavanju poslovnog plana čiji obrazac možete pronaći ovdje.
Ispunjeni poslovni plan pošaljite ispunjavanjem ovog obrasca. Finalni rok za prijave je 20. travnja u 23:59 sati. Deset najboljih projekata prolazi u finale, gdje će natjecatelji svoje ideje izložiti stručnom žiriju.
Žiri će odabrati tri najbolja pobjednika koji će za svoj trud biti i nagrađeni. Pobjednik će osvojiti stipendiju za Veleučilište Effectus u iznosu od 3.000 €, tim ili pojedinac na drugom mjestu stipendiju u iznosu od 2.000 €, a na trećem od 1.000 €.
Ovogodišnje izdanje natjecanja je dvanaesto, što znači da već imamo bogato iskustvo u čitanju i ocjenjivanju prijava natjecatelja. Kroz godine smo primijetili nekoliko čestih grešaka koje natjecatelji čine. To je posve razumljivo, jer naposljetku, nije lako prvi puta pisati poslovni plan.
Pronađete li u svom radu neku od ovih grešaka, a kasno je za popravak, ne brinite – one vas neće diskvalificirati. No, natjecatelji koji ih izbjegnu pokazuju da su otišli korak dalje i u svoju prijavu uložili velik trud. Stručni žiri to će sigurno vrednovati.
Greška #1: Projekt ste nejasno definirali
Kad biste svoju poslovnu ideju prepričali nekome tko o njoj ne zna apsolutno ništa, kako biste je predstavili? Što bi vam bila uvodna rečenica? Kako biste projekt definirali? Kako će vaša poslovna ideja funkcionirati, od čega će se financirati? Tko će biti vaši kupci i zašto će birati vaš vas, a ne konkurenciju? Odgovori na ova, ali i puno drugih pitanja mogu vam pomoći definirati vaš projekt.
Dobro ga definirajte na samom početku i tako pomozite stručnom žiriju u razumijevanju vaše ideje. Poslovni plan kojeg možete preuzeti ovdje na samom početku sadrži sekciju ‘Ključna pitanja‘. Ona će vam pomoći razmisliti o vašoj poslovnoj ideji na sažet način. Pažljivo razmislite kako biste precizno odgovorili na svako od ključnih pitanja jer ćete time najbolje jasno definirati svoj projekt.
Greška #2: Vaši kupci su baš svi na svijetu
Svaka uspješna tvrtka mora imati svoje kupce, a svaka usluga svoje korisnike. U vašoj prijavi, morat ćete pokazati da znate tko će biti vaši kupci ili korisnici. Pri tome, često viđamo istu grešku – natjecatelji misle da je njihova ideja namijenjena baš svima.
Iako možda i jest istina da bi vaša poslovna ideja mogla koristiti velikom broju ljudi, među njima ipak postoje oni koji su vjerojatnije spremni postati vaši kupci. Definirajte tu skupinu ljudi, vašu nišu kupaca, kako biste pokazali da zapravo razumijete svoj proizvod ili uslugu.
Ako bi sve skupine mogle koristiti vaš proizvod, odredite jednu skupinu unutar nje koja će najvjerojatnije biti vaš kupac – to će biti vaša prioritetna skupina. Zapitajte se zašto bi ta skupina poželjela od vas kupiti nešto. Što ta skupina ili zamišljeni pojedinac treba, koji problem ima, a vaša poslovna ideja ga rješava? Zašto bi platio vama, a ne konkurenciji? Odgovore na ova pitanja želimo vidjeti u vašem poslovnom planu.
Greška #3: Niste jasno definirali tehnologiju
Vaš poslovni plan treba uključivati neku novu tehnologiju. To može biti bilo što, ali ključno je da je pažljivo definirate. Opišite tehnologiju na kojoj planirate temeljiti svoje poslovanje, a naglasite radi li se o nečemu što već postoji ili ćete je tek razvijati.
Pri tome, ne zaboravite da vaše poslovne ideje trebaju biti realne i stvarno provedive. Vremeplov ili stroj za teleportaciju jesu uzbudljive poslovne prilike, ali nisu realne. Stoga, zaobiđite ih.
Greška #4: Ne znate tko vam je konkurencija
Danas je svijet povezaniji no ikad, a u takvom društvu teško je biti posve unikatan. Vaša ideja, stoga, vjerojatno negdje već postoji. Tvrtke koje se bave sličnim poslom kao onim kojeg razvijate vaša su konkurencija, ali spoiler alert – imati konkurenciju uopće nije loše!
Istražite svoju konkurenciju i pri tome se nemojte ograničiti samo na Hrvatsku. Istražite Europsku uniju i druge zemlje svijeta kako biste pronašli slične ideje. Od konkurencije možete puno toga naučiti. Istražite što oni rade dobro i što biste promijenili, s kojim se problemima suočavaju i kako biste ih vi riješili.
Kandidati koji nam kažu kako nemaju konkurenciju, jer je njihova ideja jedinstvena, zapravo jednostavno nisu dobro istražili tržište!
Greška #5: Niste jasno definirali troškove
Iako je bez iskustva teško znati koje ćete točno troškove imati, puno toga ipak možete zaključiti logički. Popunite tablicu očekivanih troškova u poslovnom planu tako što ćete razmisliti o, primjerice, svemu što ćete morati platiti za proizvodnju svog proizvoda ili usluge ili mjesečnim troškovima vođenja tvrtke. Izbjegavajte pisati neke općenite stavke iz kojih se ne može jasno razlučiti o kakvim se troškovima radi.
Greška #6: Očekujete nerealnu zaradu
Super je biti zaljubljen u svoju poslovnu ideju, jer to znači da smo oko nje strastveni. Ipak, greška koju često viđamo jest da su natjecatelji oko zarade malo previše optimistični (čitajte, nerealni). Natjecatelji svojoj ideji predviđaju munjevit uspjeh već u prvoj godini poslovanja, ali oni s iskustvom će vam reći da je to jako teško za postići.
Budite, stoga, realni i razmislite koliko vremena vam treba da vaša ideja postane odličan izvor zarade. Zarada koju očekujete u početku ne govori o kvaliteti vašeg projekta. Želite li biti sigurni u svoje procjene, konzultirajte se s već postojećim tvrtkama koje se bave poslom kojeg i vi želite raditi.
Ideja godine 2024 je poslovno natjecanje za srednjoškolce koje organizira srednja.hr. Zlatni partner projekta je EFFECTUS veleučilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija i Končar. Pokrovitelj projekta je Zagrebački inovacijski centar – ZICER. Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti. Odgovore na često postavljana pitanja o Ideji godine pronađite ovdje. Sve novosti pratite na Facebook stranici Ideja godine ili nas pitajte putem maila [email protected]. Poslovni plan preuzmite ovdje, a prijavite se putem ovog linka. Kako vam ne bi promaknula niti jedna vijest o natjecanju, pridružite se Facebook događaju Ideje godine.