Pitali smo stručnjaka kako pametno koristiti ChatGPT, upozorio nas je na neke zamke
O ChatGPT-ju se posljednjih mjeseci ne prestaje pričati, a mi smo o toj temi razgovarali s Franom Šesnićem, direktorom ZICER-a – Zagrebačkog inovacijskog centra. Osim o tome kako koristiti umjetnu inteligenciju i čega se pri tome paziti, doznali smo više o tehnologijama koje će obilježiti vrijeme pred nama. Njegovi savjeti bit će od koristi i svima koji se žele prijaviti na Ideju godine, poduzetničko natjecanje za učenike, čije su prijave otvorene do 25. travnja.
ChatGPT, vjerujemo, ne treba prevelik uvod. Otkad je postao javno dostupan krajem prošle godine, ovaj chatbot baziran na umjetnoj inteligenciji privukao je milijune korisnika. Kao i svaka nova tehnologija do sada, ChatGPT je pokrenuo niz pitanja, ali jedno od najvažnijih je – kako ćemo ga koristiti i možemo li izbjeći neke zamke koje donosi?
O ChatGPT-ju je s nama razgovarao Frane Šesnić, dikrektor ZICER-a – Zagrebačkog inovacijskog centra. ZICER pomaže startup tvrtkama ostvariti ideje, razviti svoj tehnološki proizvod i probiti se na tržište. Postoje već 29 godina i susreli su se sa svim mogućim tehnološkim dostignućima, pa tako i umjetnom inteligencijom.
Mislite li, kao što mislimo i mi, da je svijet tehnologije uzbudljiv, a želite se u njemu okušati, dobra je vijest da su upravo u tijeku prijave na natjecanje koje će vašu ‘tehnološku’ ideju nagraditi s 1.300 € bruto. Riječ je o natjecanju Ideja godine, a ZICER je njen partner.
Kako biste se prijavili, trebate osmisliti poslovnu ideju koja uključuje tehnologiju i napisati svoj poslovni plan. Poslati ga trebate najkasnije do 25. travnja u 23:59 sati, a sve informacije o prijavama pronađite ovdje.
Ove tehnologije obilježit će godinu
Koje tehnologije dolaze u obzir na Ideji godine? Apsolutno sve, ali ako trebate malo inspiracije, Frane nam je rekao koje su trenutno u usponu.
– Daljnji razvoj umjetne inteligencije, robotike, mobilnosti i metaverzuma svakako će obilježiti 2023. godinu. Svaka od tehnologija prilagođavat će se i razvijati u specifičnim nišama poput zdravstva, edukacije, logistike… Neizbježno će se dogoditi i razvoj rješenja temeljenih na hibridnim miksevima navedenih tehnologija, ispričao je naš sugovornik.
Zanima li vas zabavna industrija, dodao je, virtualni sadržaji implementirani u fizičku okolinu kroz mobitele trebali bi dominirati. Važna tema bit će cyber sigurnost zbog nemira u svijetu, kao i održive tehnologije koje postaju sve važnije usred energetske krize. Rad u tehnološkom sektoru je vaša prilika da detektirate izazove i osmislite rješenja za njih, objasnio je Frane.
‘Brzina nije isto što i kvaliteta’
Što se umjetne inteligencije tiče, Frane nam je rekao kako je ChatGPT isprobao i sam, a njime je poprilično zadovoljan. Naravno, svaki alat, pa tako i ovaj, treba znati pametno koristiti.
– Informacija je i do sada bilo previše i ponekad je teško razlikovati istinite i relevantne od onih koje to nisu. Količina i brzina ne moraju nužno značiti i kvalitetu. Ovdje pričamo o informacijama koje se mogu dovesti u pogrešan kontekst i za mnoge postati nove istine. Svjedoci smo koliko ima cyber prevara pa očekujem njihov razvoj i zloupotrebu na području umjetne inteligencije, naveo je Frane.
Nadovezujući se na neke moguće nedostatke, objasnio je i kako ne bi volio da se potencijal ove tehnologije isforsira prije kvalitetne primjene.
– To se dogodilo s nekim revolucionarnim tehnologijama zbog kojih su danas mnogi razočarani. Svaki alat pa tako i AI treba znati koristiti jer to je za mene ipak samo alat koji mi treba olakšati, rekao je.
Koristite ChatGPT, ali ne vjerujte mu slijepo
Frane koristi ChatGPT za pisanje sadržaja, ali ne vjeruje mu slijepo. Prije nego što ga primijeni, uvijek ga i samostalno analizira.
– Koristio sam ga i za rješavanje nekih matematičkih zadataka i tu me je isto pozitivno iznenadio. U traženju nekih informacija dosta je konkretniji od, primjerice, Googlea, gdje je izdominirao marketinški sadržaj u odnosu na ono bitno. Relevantnost mu je značajno opala i to bi ga moglo dugoročno puno koštati, ako u tom smjeru marketinškog fokusa krene i AI, neće biti dobro za korisnike, objasnio je naš sugovornik.
Znamo da nam ChatGPT može pomoći u istraživanju, pisanju programskog koda ili rješavanju matematičkih zadataka. No, može nam poslužiti i kao odskočna daska za razvoj vlastitih tehnoloških rješenja koje se temelje na umjetnoj inteligenciji. Želimo li ga koristiti u razvijanju poslovne ideje, ipak trebamo obratiti pažnju da nije nepogrješiv, objasnio nam je Frane.
– Umjetna inteligencija omogućava brzinu i preciznost rada i donošenje odluka u skoro svim sferama poslovanja i života općenito. Tako je i s ChatGPT-om. On olakšava pisanje, daje ideje, obrazuje i sigurno će obilježiti razdoblje pred nama. Osim prednosti koje donosi tu su uvijek prisutne moguće zamke – od pogrešaka u činjenicama do čuvanja tj. otkrivanja važnih poslovnih podataka. Zato nove alate treba koristiti razumno i iz njih pametno izvući maksimum, istaknuo je.
Tržište će vam reći je li vaša ideja dobra ili ne
Okej, osmislili ste svoju poslovnu ideju, možda vam je ChatGPT malo pomogao, krenuli ste pisati svoj poslovni plan i došli do ključnog pitanja: kako znati je li vaša ideja uopće dobra? Frane ima odgovor i na to pitanje.
– Dobra poslovna ideja je ona na koju će tržište dat pozitivan odgovor, a taj odgovor ćete dobiti jedino kroz istraživanje tržišta. Napravite MVP (hrv. minimalno održivi proizvod, op. a.), izađite prema potencijalnim kupcima, slušajte što vam govore, temeljem toga pivotirajte, a tržište će vam samo dati odgovor na ovo pitanje, objasnio je naš sugovornik.
Ideja je baza svega, dodao je, a da bi bila dobra, ne mora biti nešto posve revolucionarno i skroz inovativno.
– Već i inovativan, drugačiji pogled na izazove koji su nam poznati daje mogućnost razvoja odličnog proizvoda ili usluge. To potvrđuju i svjetski uspješni primjeri startupova koju su na primjer svima poznate oblike prijevoza ljudi, transporta roba ili kupovine proizvoda, uz pomoć tehnologije, unaprijedili i iz toga stvorili sasvim novu dodanu vrijednost. No ono što je najbitnije nakon što smislite ideju je njezina realizacija, istaknuo je Frane.
‘Znanje je vrijednost koju inflacija neće umanjiti’
U realizaciju svoje ideje ne morate ići sami, a pomoć iskusnijih od sebe možete potražiti u ZICER-u. Velika prednost odlaska u takozvani inkubator za startupe, što je i ZICER, jest što tamo dobijete sve što vam treba na jednom mjestu. Tako se razvoju svoje ideje možete potpuno posvetiti.
– Osiguravamo edukacije, mentorstvo, laboratorije, networking i radni prostor. Sve ovo za mladi je startup dostupno po jako povoljnim uvjetima. Konkretno, u prvoj godini poslovanja, ako ste mladi poduzetnik s tehnološkom idejom, cjelovita podrška koja obuhvaća i 20m2 uredskog prostora sa svim režijama iznosi otprilike 75 eura + PDV, rekao nam je Frane.
Naravno, točan iznos ovisi o više parametara, a informacije o tome potražite ovdje. Za kraj, Frane za vas ima važnu poruku. ZICER je dugogodišnji partner Ideje godine pa su do sada vidjeli izvrsne projekte izrazito mladih ljudi, rekao nam je.
– Zato bih svim sudionicima ove nove generacije natjecatelja poručio da pokušaju biti najbolji u tome što rade. Ulažite u svoje znanje, tu vam vrijednost nikakva inflacija neće umanjiti. Zapamtite, najvrjednija imovina koju imate i koju možete uložiti u poduzetničku realizaciju ideje ste vi sami. Svim sudionicima natjecanja Ideja godine 2023. želim puno sreće i uspjeha te se veselim vidjeti vas u ZICER-u gdje ćemo vam pomoći pretvoriti ideju u održivi proizvod, istaknuo je naš sugovornik.
Ideja godine 2023 je poslovno natjecanje za srednjoškolce koje organizira srednja.hr. Zlatni partner projekta je EFFECTUS veleučilište. Srebrni partneri projekta su Hrvatska zajednica županija, Span i Privredna banka Zagreb. Pokrovitelj projekta je Zagrebački inovacijski centar – ZICER. Odgovore na često postavljana pitanja o Ideji godine pronađite ovdje. Sve novosti pratite na Facebook stranici Ideja godine ili nas pitajte putem maila [email protected]. Poslovni plan preuzmite ovdje, a prijavite se putem ovog linka. Kako vam ne bi promaknula niti jedna vijest o natjecanju, pridružite se Facebook događaju Ideje godine.