Dan Građanskog odgoja: Grad Zagreb odbio, a Osijek prihvatio novu izvannastavnu aktivnost
Na današnjoj sjednici Gradske skupštine Grada Zagreba, odbijen je prijedlog o uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti u zagrebačke osnovne škole. Početkom ožujka, prijedlog o uvođenju GOO-a podnio je Klub gradskih zastupnika SDP-a, HSS-a i NH-PS-a, a na današnjem glasovanju, on je odbijen. Protiv GOO-a su bili gradski zastupnici stranaka Bandić Milan 365, HDZ i Neovisni za Hrvatsku. Istodobno, Grad Osijek danas je potpisao sporazum s Gradom Rijekom o uvođenju izvannastavnog GOO-a u svoje osnovne škole od iduće školske godine.
Grad Zagreb neće se povesti primjerom gradova Rijeke, Siska, Čakovca te Istarske i Primorsko goranske županije u uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja u osnovne škole kojima je osnivač Grad Zagreb.
Glasovanje o GOO-u: 15 zastupnika ‘za’, 22 ‘protiv’, 3 ‘suzdržana’
Na današnjoj sjednici Gradske skupštine, prijedlog predlagatelja (SDP, HSS i Naprijed Hrvatska -Progresivni savez) odbijen je većinom glasova. Za uvođenje GOO-a kao izvannastavne aktivnosti bili su gradski zastupnici SDP-a, GLAS-a, Zagreb je naš, Naprijed Hrvatska, Za grad, Nova ljevica, Sandra Švaljek i dio HSLS-a. Protiv uvođenja GOO-a bili su gradski zastupnici iz stranaka Bandić Milan 365, HDZ i Neovisni za Hrvatsku. Suzdržani su bili zastupnici Radničke fronte i drugi dio HSLS-a.
Matej Mišić, zastupnik SDP-a, koji je početkom ožujka u skupštinsku proceduru uputio prijedlog o uvođenju izvannastavnog GOO-a u zagrebačke osnovne škole, na svojoj je Facebook stranici objavio da je prijedlog odbijen.
– Učenje o solidarnosti i toleranciji nisu misao vodilja ove skupštinske većine. Danas je prošlost pobijedila budućnost, ali ne odustajemo od borbe za bolje i pravednije društvo, napisao je Mišić na Facebooku.
Predlagatelj Mišić: ‘Pokušat ćemo s novim prijedlogom nakon rezultata druge godine GOO-a u Rijeci’
Mišića smo upitali o argumentima koji su se mogli čuti na sjednici protiv uvođenja GOO-a.
– Argumenti su bili u tri smjera. Glavni da se GOO provodi kao interdisciplinarni predmet u svim školama, drugi je osporavanje evaluacije riječke eksperimentalne provedbe jer je na malom uzorku i treći protiv priručnika Učenik građanin – Neovisni za Hrvatsku ideološki nisu prihvatili ovakav program GOO-a, kritizirajući priručnik Učenik građanin uz zamjerke dijelu koji se odnosi na prava životinja, kazao nam je Mišić.
Predlagatelji sada imaju tri mjeseca zabrane da isti prijedlog stave na dnevni red Skupštine, odnosno do sjednice u rujnu.
– Očito trenutno ne postoji politička volja da ovaj saziv Skupštine donese odluku o GOO-u. Pričekat ćemo rezultate druge godine GOO-a u Rijeci i ostalim jedinicama gdje se provodi pa pokušati s novim prijedlogom, zaključuje Mišić.
Još sredinom ožujka gradonačelnik Zagreba Milan Bandić nije podržao donošenje predloženog zaključka. O zaključku se negativno očitovao i Gradski ured za obrazovanje, kao i skupštinski Odbor za obrazovanje i sport, Odbor za mladež, Gradska koordinacija za ljudska prava te Odbor za Statut, Poslovnik i propise. Njihova obrazloženja pročitajte ovdje.
Švaljek: ‘Moguće da većina nije podržala prijedlog jer se radi o prijedlogu oporbenog SDP-a’
Za izvannastavno uvođenje GOO-a po tzv. riječkom modelu bila je i gradska zastupnica Sandra Švaljek.
– Prijedlog uvođenja Građanskog odgoja u zagrebačke škole podržali smo u Skupštini jer ocjenjujemo da je važno djecu od rane dobi podučavati osnovama sudjelovanja u životu u zajednici, prihvaćanja različitosti, financijski ih opismenjavati i pripremati da preuzimaju odgovornost za sebe, ali i da traže odgovorno ponašanje od onih na čelnim pozicijama u društvu. Moguće je da takav prijedlog nisu podržali zastupnici većine isključivo stoga što se radi o prijedlogu oporbenog SDP-a. Da je takav prijedlog uputio Savjet mladih Grada Zagreba, koji se i zalagao za uvođenje Građanskog odgoja i o tome razgovarao s klubovima zastupnika, vjerujem da bi dobio podršku većine, smatra Sandra Švaljek.
Zanimljivo, Savjet mladih Grada Zagreba na svojoj je sjednici 19. travnja razmotrio Prijedlog zaključka o uvođenju izvannastavnog GOO-a i – nije ga prihvatio. Naime, nakon rasprave, Savjet većinom glasova (4 ‘za’, 0 ‘protiv’ i 5 ‘suzdržanih’) nije prihvatio Prijedlog zaključka o uvođenju izvannastavne aktivnosti GOO.
Danas potpisan sporazum: Grad Osijek od sljedeće školske godine uvodi izvannastavni GOO prema riječkom modelu
I dok glavni hrvatski grad odbija obrazovati svoje učenike da budu i aktivni građani, na istoku Hrvatske idu u smjeru Rijeke, Siska i županija koje će prema riječkom modelu od sljedeće školske godine provoditi izvannastavni GOO.
Danas je, naime, Grad Rijeka potpisala sporazum s Gradom Osijekom koji će od iduće školske godine u svojim školama također provoditi riječki program Građanskog odgoja i obrazovanja. Sporazum su potpisali riječki gradonačelnik Vojsko Obersnel i zamjenica osječkog gradonačelnika Žana Gamoš.
– Pomoć, podrška i iskustvo koje dijelite s nama olakšat će nam provedbu Građanskog odgoja i obrazovanja kojeg ćemo provoditi zajedno s udrugama civilnog društva, kazala je danas Gamoš te dodala kako je zanimanje za uvođenjem ovog programa, koji će nositi ime ‘Osijek to GOO’, dosad pokazalo 11 osječkih osnovnih škola, a već od iduće školske godine program će se slušati u njih pet.
Gradonačelnik Rijeke istaknuo je, pak, kako im je uspostavljena suradnja s velikim brojem gradova i županija najbolja poruka da je njihov rad na dobrom tragu, naglašavajući zadovoljstvo velikim interesom kojeg je riječki program pobudio u Hrvatskoj.
______________________________________________________
Pročitajte sve o temi uvođenja GOO-a kao izvannastavne aktivnosti diljem Hrvatske:
3. Ovaj hrvatski grad ide dobro utabanim stopama Rijeke i uvodi Građanski odgoj u osnovne škole
4. Nakon Siska, i Istra će putem Rijeke: Obrazovat će učenike da budu i odgovorni građani
6. Još jedna županija u 10 svojih škola od jeseni uvodi Građanski odgoj kao izvannastavnu aktivnost
9. Riječki model Građanskog odgoja širi se na sjever Hrvatske: Po njemu će učiti i čakovečki učenici