Kako je u drugdje izgledala škola u pandemiji: Matura isključivo usmeno, zaključne ocjene računao algoritam
Pandemija koronavirusa promijenila je školovanje diljem svijeta. Skoro svi su prešli na online nastavu koja je pokazala da ima svoje prednosti i mane. Kvaliteta učenja na taj način još se ispituje, a način ocjenjivanja te zaključivanje ocjena u nekim zemljama u potpunosti se promijenilo.
Kako bi se izbjegli kontakti učenika, osnovne i srednje škole u cijelom svijetu prešli su na online nastavu zbog pandemije. Posljedice ovakve promjene obrazovanja tek će se vidjeti, ali neke su učenici već osjetili na svojoj koži i to prilikom ocjenjivanja i zaključivanja ocjena. I dok se kod nas matura održavala normalno, mnogi nisu bili te sreće.
Matura u Italiji isključivo usmeno
Recimo, Italija je u sklopu svoje mature ukinula pismene ispite te su maturante ispitivali isključivo – usmeno. U Škotskoj i Engleskoj ocjene su se zaključivale uz pomoć algoritma. Taj algoritam kombinirao je rang učenika u toj školskoj godini po ocjenama te ih usporedio s rezultatima prethodnih godina i na temelju toga odredio učenikovu konačnu ocjenu. Mnogi su se protiv takvog načina pobunili, tako da se ove školske godine neće koristiti tehnologija za ocjenjivanje učenika.
Na području Engleske, Walesa i Sjeverne Irske već su vidljive posljedice online nastave i to u porastu broja odlikaša koji se prošle godine povećao za 75 posto. Tako su oborili rekord odličnih đaka kojih je prošle godine bilo 44.8 posto. Uz već navedene zemlje, Skandinavske zemlje i Francuska otkazale su završne ispite zbog pandemije, a učenicima se završetak obrazovanja temeljio na njihovim rezultatima tijekom školske godine.
Učenici u Srbiji mogli pisati ispite u školi
Susjedna Srbija je učenicima osnovnih i srednjih škola tijekom trajanja online nastave omogućila usmenu i pismenu provjeru znanja uživo, a sve po dogovoru s nastavnicima i u manjim grupama prema epidemiološkim mjerama. Isto tako, ako su bili nezadovoljni ocjenom prilikom online provjere znanja, isto tako su mogli dogovoriti provjeru znanja uživo.
– Ocjene koje su učenici dobili tijekom neposrednog obrazovnog rada s početka školske godine te podaci o napretku učenika i ocjene koje će učenici dobiti u razdoblju do kraja prvog polugodišta omogućit će zaključivanje konačne ocjenu, objasnili su iz Ministarstva prosvete Srbije u uputama.
Također, ako učenik nije bio zadovoljan zaključnom ocjenom, organiziralo se odgovaranje u školi. Bosna i Hercegovina primjenjivala je sličan model ocjenjivanja kao i Srbija. Učitelji su mogli prilagoditi svoj pristup ocjenjivanju ovisno o potrebama predmeta, a poticalo se ispitivanje preko video razgovora.
U Sloveniji jedno ocjenjivačko razdoblje
Slovenija je ocjenjivala učenike u jednom ocjenjivačkom razdoblju koje je trajalo od 1. rujna 2020. do 24. lipnja 2021. Za učenike 9. razreda u osnovnoj školi, ocjenjivačko razdoblje trajalo je do 15. lipnja. Provjera znanja u osnovnim školama provodila se uživo u razredu, a tijekom nastave na daljinu mogla se provoditi i individualno preko video poziva.
U srednjim školama primjenjivao se isti princip, a škole su morale uskladiti školska pravila za ocjenjivanje znanja, kao što su metode i rokovi za ispunjavanje obveza utvrđenih nastavnim planom i programom ili katalogom znanja te planom provjere znanja. Također je svaka škola odredila potreban broj ocjena za pojedini predmet kako bi učenici uspješno završili svoje školovanje.