Nastavnici će na edukacije o korištenju umjetne inteligencije, smjernice dobivaju i učenici
U Hrvatskoj je početkom ove godine donesena odluka o osnivanju Povjerenstva za etičnu primjenu digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije (UI) u obrazovanju. Neke od njegovih ključnih zadaća su izrada smjernica za etičnu primjenu umjetne inteligencije i digitalnih tehnologija u obrazovanju, a ono će provoditi i edukacije za korištenje umjetne inteligencije u obrazovanju. Prvenstveno će biti namijenjene nastavnicima. Plan je i da spomenute smjernice omoguće podizanje razine svijesti učenika o tome kako na etičan način koristiti ovu, relativno novu tehnologiju.
Iako se umjetna inteligencija istražuje još od sredine 20. stoljeća, o njoj se u široj javnosti intenzivnije raspravlja u proteklih otprilike godinu i pol. U ‘fotofinišu’ te 2022. godine, naime, pojavio se ChatGPT, alat umjetne inteligencije koji do danas malotko nije probao koristiti. Među njima su, dakako, i učenici i studenti, koji ChatGPT koriste uglavnom za to da umjesto njih napiše neki rad ili esej, riješi zadaću.
To je potaknulo i velike rasprave o učinku alata umjetne inteligencije na sustav obrazovanja i znanosti. Zaključak mnogih je da je umjetnu inteligenciju potrebno iskoristiti na najbolji mogući način, umjesto uvoditi zabrane njenog korištenja koje bi bile neučinkovite.
‘Djeca su jedna od najranjivijih skupina’
U Hrvatskoj je u siječnju tako osnovano i posebno Povjerenstvo za etičnu primjenu digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije. Plan je, navodi za srednja.hr Juraj Bilić, pomoćnik ravnatelja CARNET-a za Sektor za umjetnu inteligenciju, osigurati svrhovitu, odgovornu i etičnu upotrebu digitalne tehnologije i umjetne inteligencije u obrazovnom procesu.
– Od iznimne nam je važnosti bilo da povjerenstvo okupi stručnjake iz različitih područja kako bi njegova zadaća usmjerena na etičnu primjenu umjetne inteligencije bila kvalitetno ispunjena. Naime, svjedoci smo brzog razvoja i ulaska novih tehnologija u sve segmente ljudskih života te često njezinog nekritičkog prihvaćanja, bez razmatranja mogućih posljedica. Kako su djeca jedna od najranjivijih skupina našeg društva, iznimno je važno osigurati da tehnologiju u obrazovanju koriste odgovorno i sa svrhom. A to možemo osigurati jedino ako odgojno-obrazovnim radnicima osiguramo potrebnu edukaciju i podršku u korištenju novih tehnologija u procesu obrazovanja te sustavno pratimo implementaciju i utjecaj digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije na nove generacije, navodi Bilić za srednja.hr.
Povjerenstvo će izraditi posebne smjernice
Nabrojao nam je i konkretne zadaće ovog povjerenstva. Prva je izraditi smjernice za etičnu primjenu digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije u obrazovanju, a onda i pratiti implementaciju ovih tehnologija u sustav obrazovanja.
– Smjernice za etičnu primjenu digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije u obrazovanju bit će namijenjene svim dionicima projekta BrAIn – učenicama i učenicima, nastavnom, stručnom i upravljačkom osoblju škola, roditeljima i dionicima javnih politika i gospodarskog sektora koji se bavi obrazovanjem, odnosno svima onima koje se bave razvojem obrazovnih tehnologija i sadržaja temeljenih na umjetnoj inteligenciji. Smjernice će imati višestruku ulogu – služit će kao okvir za odgojno-obrazovne radnike prilikom razvoja i korištenja različitih alata u obrazovnom procesu, usmjeravati razvoj novih alata i sadržaja, pružati praktične savjete i načine podizanja razine svijesti o etičnom i sigurnijem korištenju digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije, ali i pomoći djelatnicima škola u razjašnjavanju eventualnih nedoumica, navodi Bilić.
Ove smjernice, jasno, imat će utjecaj i na učenike. Prije svega, trebale bi omogućiti podizanje razine svijesti učenika o etičnom i sigurnijem korištenju digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije. Posredno će, ističe Bilić, potaknuti i bolje iskustvo učenja te omogućiti iskorak prema personaliziranom učenju.
Nastavnici će imati edukacije
Možda najzanimljivija zadaća povjerenstva je provedba edukacija i pružanje savjeta o etičkom korištenju digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije u sustavu obrazovanja. To uključuje i organizaciju radionica i seminara.
– Edukacije će se provoditi u sklopu projekta BrAIn s obzirom da je cijeli jedan element namijenjen provedbi edukacija kako bi se osnažilo dionike obrazovne zajednice za korištenje UI u obrazovanju. Provedba će krenuti do kraja godine, a primarno će biti usmjerena na nastavnike, navodi Bilić.
Uz izradu smjernica i provedbu edukacija za nastavnike, zadaća povjerenstva bit će i pratiti razvoj novih tehnologija i analizirati njihove potencijalne utjecaje na obrazovni sustav te identificirati nove etičke izazove. U konačnici, najavljuju i provedbu istraživanja o dugoročnim društvenim, psihološkim i obrazovnim utjecajima digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije na učenike.
– Etična primjena UI u obrazovanju dinamičan je proces. Kako UI tehnologije rastu i razvijaju se, tako će se i etička pitanja koja nastaju njihovom primjenom mijenjati, navodi Bilić.
TKO SU ČLANOVI NOVOG POVJERENSTVA?
Valja naglasiti da je spomenuto povjerenstvo je nastalo unutar projekta ‘Podrška primjeni digitalnih tehnologija u obrazovanju (BrAIn)’ kojeg CARNET, kako navode, provodi kako bi se digitalnom transformacijom obrazovnih procesa, uz pomoć personaliziranog pristupa učenicima i učenicama pridonijelo kvaliteti odgojno obrazovnog procesa. Članovi povjerenstva su:
- Aleksandra Mudrinić Ribić, pomoćnica ravnatelja CARNET-a
- Božo Pavičin, savjetnik ministra obrazovanja
- doc.dr.sc., Iva lvanković, državna tajnica u Ministarstvu znanosti i obrazovanja
- Darko Parić, pomoćnik ravnatelja CARNET-a
- izv.prof.dr.sc. Robert Kopal, prof.struč.stud., viši znanstveni suradnik
- Nino Buić, pomoćnik ravnatelja za europske poslove, međunarodnu suradnju i projekte, Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih
- Anamarija Mladinić, načelnica Sektora za EU, međunarodnu suradnju i pravne poslove, Agencija za zaštitu osobnih podataka
- Ana Babić, savjetnica Pravobraniteljice za djecu
- doc.dr.sc. Odilon-Gbenoukpo Singbo, docent na Sveučilišnoj katedri za teologiju i član Etičkog povjerenstva Hrvatskog katoličkog sveučilišta
- Zlata Paštar, profesorica sociologije i politike i gospodarstva
- mr. Mirjana Franić, profesorica francuskog jezika
- Antun Kraljević, Al Technologies
- Iva Šimunović, viši stručni savjetnik u CARNET-u
- Sara Barba, stručni savjetnik u CARNET-u
Već postoje smjernice Europske komisije, povjerenstvo će se voditi njima
Treba naglasiti kako se o etičkoj primjeni umjetne inteligencije u sustavu obrazovanja u stručnim krugovima govori već više godina, ne samo od pojave alata kao što je ChatGPT. Tako je Glavna uprava za obrazovanje, mlade, sport i kulturu Europske komisije 2022. godine izdala Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju. CARNET smo pitali i koliko će se rad povjerenstva, posebice kod izrade smjernica na nacionalnoj razini, voditi tim smjernicama.
– Rad povjerenstva za etičnu primjenu UI u obrazovanju u Hrvatskoj vodit će se EU smjernicama za etičnu primjenu UI u obrazovanju budući da su smjernice sveobuhvatan i temeljit okvir za etičnu primjenu UI u obrazovanju. Povjerenstvo će koristiti EU smjernice kao polaznu točku, kao i druge primjenjive i kvalitetne smjernice poput UNESCO-vih, uzimajući u obzir specifične potrebe i okolnosti u Hrvatskoj. Smjernice će se koristiti kao referentni okvir za identificiranje etičkih pitanja koja treba razmotriti, navodi Bilić.
Umjetna inteligencija neće zamijeniti učitelje, a može im pomoći u radu
Pojasnimo kako su u smjernicama Europske komisije, među ostalim, razjašnjene česte zablude o umjetnoj inteligenciji, poput one da joj nema mjesta u obrazovanju, da ju je teško razumjeti ili da će zamijeniti nastavnike, odnosno narušiti njihovu ulogu.
– Umjesto da ih zamijeni, umjetna inteligencija može ih poduprijeti u radu i omogućiti im da osmisle obrazovna iskustva koja će učenike ohrabriti da budu kreativni, da misle, da rješavaju stvarne probleme, da učinkovito surađuju te da pružaju obrazovna iskustva koja sustavi umjetne inteligencije sami po sebi ne mogu ponuditi. Osim toga, umjetna inteligencija može automatizirati ponavljajuće administrativne zadatke, pa će više vremena ostati za okruženje za učenje. Na taj će se način uloga nastavnika vjerojatno povećati i promijeniti uz sposobnosti koje će donijeti nove inovacije za umjetnu inteligenciju u obrazovanju. Međutim, to zahtijeva marljivo upravljanje razvojem i upotrebom aplikacija umjetne inteligencije i usmjeravanje na održavanje djelovanja nastavnika, navedeno je u smjernicama.
Umjetna inteligencija može, zaključuje se u smjernicama, biti iskorištena za poučavanje ili podupiranje
učenika, za podupiranje nastavnika ili biti potpora sustavu, a u smjernicama su navedeni i primjeri toga. U dokumentu iz 2022. naveden je i niz etičkih pitanja i etičkih zahtjeva koji podupiru etičke smjernice, a navedene su i smjernice za nastavno osoblje i ravnatelje.
Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu AI-a koje je izdala Europska komisija možete preuzeti u nastavku. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.
Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.