Škola nadogradila učionice novom opremom: ‘Mali broj učenika može se pohvaliti ovakvom privilegijom’
‘Kad se male ruke slože, sve se može’, glasi stih pjesme koju je u praksi vidljiv u slučaju Elektrotehničke i prometne škole Osijek. Ondje je nedavno niknuo novi Regionalni centar kompetentnosti koji je zahvaljujući suradnji profesora i ravnatelja koji se razumije u struku, ali i uz pomoć Europskih fondova, učenicima donio priliku da u školi odrađuju praksu na suvremenim tehnologijama. Kako im je učiti u RCK ispričali su nam i sami učenici, ali i profesori kojima je, kažu, gušt raditi u takvim uvjetima.
Izvana zgrada Elektrotehničke i prometne škole Osijek izgleda poput svake druge srednje škole, ali kada smo ušli u školu, ubrzo smo shvatili da se ovdje ne radi o običnoj odgojno-obrazovnoj ustanovi. Elektrotehnička i prometna škola Osijek je 2018. godine imenovana Regionalnim centrom kompetentnosti u elektrotehnici i informacijsko-komunikacijskim tehnologijama i jedna je od 25 škola koja je imenovana RCK-om. Zahvaljujući Europskim fondovima, školi su osigurana bespovratna sredstva u ukupnom iznosu od 73.044.858,34 nekadašnjih kuna.
Maturant: ‘Mislim da se mali broj učenika može pohvaliti s ovakvom privilegijom da ima ovako novu opremu’
Za Elektrotehničku i prometnu školu to je konkretno značilo izgradnju novih 2.000 kvadrata radionica i laboratorija opremljenih modernom specijaliziranom opremom, inovativnim tehnologijama te opremom za rad učenika s poteškoćama. Dogradnjom škole osigurali su se i smještajni kapaciteti za korisnike RCK, odnosno izgrađene su i učeničke sobe, kao i sobe prilagođene osobama s invaliditetom.
– Dok sam ja upisivao ovu školu nije ovako izgledala. Ovaj RCK dio nije bio ni u planu, a kad se to počelo graditi nitko od nas nije mislio da će se to tako brzo izgraditi da ćemo mi još stići u ovom dijelu imati nastavu, a i praktičan dio nastave. RCK nudi stvarno puno novih stvari, pogotovo tehnoloških i mislim da se mali broj učenika može pohvaliti s ovakvom privilegijom što ima ovako novu opremu i što mogu na njoj učiti zanat, ispričao nam je maturant Leon Ambruš, učenik 4. razreda Tehničara za mehatroniku.
Osim što su imali priliku učiti svoj zanat u RCK, učenici praksu odrađuju i izvan Hrvatske zahvaljujući Erasmus projektu. Tako je i Leon svoju praksu odradio u Portugalu gdje je bio tri tjedna.
– Išli smo u druge države u Europskoj uniji gdje smo posjetili mnoge firme i ondje smo odradili praksu, vidjeli kako oni rade, kako se uopće snaći u jednom takvom poslovnom okruženju. Ja sam bio u Portugalu, odnosno u jednom malom mjestu pored Porta. Radio sam u jednoj tvrtki koja se bavi preradom metala sa strojevima. To mi je bilo najbolje iskustvo što se prakse tiče, izjavio je maturant Leon.
ŠTO JE REGIONALNI CENTAR KOMPETENTNOSTI?
Regionalni centri kompetentnosti su mjesta izvrsnosti strukovnog obrazovanja i osposobljavanja u kojima će se provoditi programi redovitog strukovnog obrazovanja, stručnog usavršavanja i cjeloživotnog obrazovanja kao i drugi oblici formalnog i neformalnog obrazovanja, poput učenja temeljeno na radu, natjecanja i prezentacije znanja i vještina i slično. Ukupno je imenovano 25 regionalnih centara kompetentnosti u Hrvatskoj i korištenjem sredstava strukturnih fondova EU osigurala se financijska potpora za rekonstrukciju, obnovu, dogradnju i adaptaciju imenovanih regionalnih centara kompetentnosti, nabavu specijalizirane opreme, razvoj kadrovskih i stručnih kapaciteta, razvoj i modernizaciju različitih vrsta programa koji se provode na razini centara i druge aktivnosti koje su usmjerene k uspostavi organizacije rada i razvoja regionalnih centara kompetentnosti.
Učenici odrađuju praksu u drugim državama članicama Europske unije
Na Erasmus projektu je bio i njegov kolega iz razreda Bruno Đurinić kojeg najviše zanima strojarstvo. On je svoju praksu odradio u Sloveniji, odnosno u Mariboru gdje je radio u firmi koja se bavi robotskim transportom robe u pogonu.
– Takva praksa van Hrvatske bi trebala biti u svim strukovnim školama da učenici vide što se u praksi zapravo radi i kako se to radi van naše zemlje. U RCK su svi profesori dostupni i uvijek nam izlaze u susret, a pošto imamo najnoviju opremu možemo raditi i nešto naučiti. Ova škola je sada sve popularnija i među djevojkama tako da i ima i njih u nižim razredima, dok su kod nas samo dečki. Uz to, više se u današnje vrijeme cijeni nas iz strukovnih škola i sve više učenika se odlučuje na upis strukovne škole nego gimnazije, ispričao nam je maturant Bruno.
I Leon i Bruno žele nastaviti školovanje na fakultetima te se intenzivno pripremaju maturu gdje će, uz obavezne predmete, oboje polagati i Fiziku. Bruno je Elektrotehničku i prometnu školu upisao jer, kako je rekao, nije bio jedan od onih učenika koji uče napamet, već je više volio raditi nešto konkretno svojim rukama.
Škola na krovu ima dvije solarne elektrane te sama proizvodi struju
Osim što učenici u RCK radionicama laboratorijima uče kako funkcioniraju solarni paneli, njihova se škola dijelom napaja putem solarnih panela koji su na krov postavljeni još 2012. godine. Ravnatelj Antun Kovačić, koji je po struci diplomirani inženjer elektrotehnike, objasnio nam je koje je dobrobiti jedna takva elektrana njihovoj školi donijela.
– Proizvodi se struja s pomoću jedne elektrane od 30 kilovata. U sklopu projekta RCK i izgradnje ove zgrade napravljena je još jedna elektrana od 50 kilovata. Škola automatski čim je sunčan dan proizvodi električnu energiju. Naravno, sada su upaljena svjetla, računala, strojevi i slično pa je trenutno i trošimo. Imamo i dizalicu topline koja nam u prijelaznom vremenu može služiti za dogrijavanje škole tako da ne koristimo sustav toplinarstva. Isto tako tijekom ljetnih mjeseci koristimo energiju koju prikupimo zbog više sunce za klimatizaciju, objasnio nam je ravnatelj Kovačić.
Nova oprema učenike čini kompetentnijima na tržištu rada, ali i na natjecanjima
Dodao je kako učenicima nova oprema ne bi ništa značila da nije bilo nastavnika koji su se dodano educirali, uz redovan rad, kako bi i oni sami znali baratati tom opremom, a onda kako bi to znanje prenijeli i samim učenicima. Na edukaciji je bio i profesor Kristijan Švek koji predaje elektro grupu predmeta i u školi radi godinu i pol dana, a tijekom našeg posjeta je vodio nastavu iz predmeta Uvod u automatiku.
– Imamo jednu stanicu koja predstavlja transportnu traku u jednom pogonu. Cijela stanica se sastoji od 20 manjih, a mi tu imamo jednu stanicu s robotskom rukom koja imitira odvijač. Za korištenje PLC-a i robotske ruke treba vam program, a učenici trećeg razreda sada rade mikroupravljače što je Uvod u automatiku, a nagodinu će onda upravljati robotskim rukama. Prvo trebate teorijski znati o stanici da biste mogli koristiti samu stanicu, ispričao nam je nastavnik Švek dok su učenici za računalima radili zadatak.
Osim što će nova oprema učenike učiniti kompetentnijima za tržište rada, ali i u akademskom obrazovanju, učenici će imati više prednosti na natjecanjima poput WorldSkillsa, najvećeg natjecanja učenika strukovnih škola koji se održava svake godine na državnoj, ali i međunarodnoj razini.
– Ovo je najbolje za natjecanje mehatroničara. Ove stanice nisu jednostavne, tako da ako se nauče na ovome raditi, neće im nikakav problem biti napraviti zadatak na natjecanju. Cijelo ljeto smo učili raditi na ovim strojevima, neki nastavnici koji su ozbiljno to shvatili proveli su puno vremena da nauče nešto, ali bilo je i onih koji su samo došli malo pogledati i to je to, a ponavljam radi se o ozbiljnim stanicama i opremi koju nije lako savladati, napominje profesor Švek.
Galerija 16 Fotografija
OtvoriUvode se i novi predmeti poput Uvoda u umjetnu inteligenciju
Od ove školske godine nastavnik Švek predaje i jedan novi predmet – Uvod u umjetnu inteligenciju. Upravo je na tom predmetu, kako nam je objasnio, čak i poželjno da učenici koriste ChatGPT jer bi bilo kontradiktorno da o tom sustavu uče, a da im ga je onda zabranjeno koristiti. Iako, kako nam je nastavnik ispričao, učenici često ne znaju koristiti ChatGPT kako treba.
– Uveli smo taj predmet jer smo uvidjeli da bi bilo dobro da učenici krenu razmišljati na način kako ti modeli uče i onda da to znanje u budućnosti ili na faksu ili na poslu znaju poboljšati. Ali, to je moguće napraviti jer imamo dobra računala, jer da imamo neka stara računala to bi trajalo puno duže, a zahvaljujući novoj opremi možemo učenike naučiti onome što je danas aktualno. ChatGPT je dobar alat samo ako ga znate dobro koristiti. Učenici su u početku bili loši u tome jer su samo u ChatGPT napisali nekakav input, on im izgenerira riječi i uopće ne pročitaju nego samo copy – pejstaju i to predaju nastavniku i to se naravno skuži. Na primjer, jedan od učenika je imao zadatak s obnovljivim izvorima, to je isto predmet koji predajem, nekakav seminar gdje je trebao napraviti nešto s vjetroelektranama u Hrvatskoj i on mi je donio taj esej nije g ani pročitao da bi se ispostavilo da je to bilo sasvim nešto drugo. Ako već koristite ChatGPT poželjno je da ga koristite na engleskom jeziku jer ako piše sistem umjesto sustav, onda tu već smrdi da je učenik koristio ChatGPT, poručio je nastavnik Švek.
Učenici sudjeluju i na Erasmus projektu pametnih kuća i inteligentnih instalacija koji traje godinu dana
U drugoj učionici-radionici učenici rade na jednom Erasmus projektu, odnosno na projektu pametne kuće i inteligentnih instalacija. O tome nam je nešto više rekao profesor Alen Hmelina koji predaje fakultativni predmet Inteligentnih instalacija gdje učenici na modelu jedne kuće sa šest prostorija uče instalaciju klasičnih i, naravno, inteligentnih instalacija.
– Projekt je zamišljen da traje kroz cijelu školsku godinu gdje učenici na početku rade dokumentaciju, crtaju sheme i plan kako će njihov boks izgledati. Nakon toga u parovima po dvoje u svaki boks rade zasebnu laboratorijsku vježbu. Nakon što ožiče što trebaju, na računalima rade program svakog elementa pametne instalacije. Na kraju rade troškovnik gdje se vidi zapravo koliko bi stvarno koštala jedna instalacija pametne kuće odnosno u ovom konkretnom slučaju ovog našeg modela, objasni je profesor Hmelina koji također predaje elektro grupu predmeta.
Kako to sve izgleda, što su nam učenici, ali i profesori te ravnatelj rekli, možete pogledati u videu ispod ili na našem YouTube kanalu.
Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.