Pretraga

Što je uopće greenwashing? ‘Meni je zapravo jako dragi prijevod za to ‘zeleno pranje svijesti”

A- A+

U podcast nam je došla Ivana Kordić s kojom smo razgovarali i o pojmu greenwashing kojeg ona rado prevodi kao ‘zeleno pranje svijesti’. Taj pojam identificiran je još 80-ih godina prošloga stoljeća, kada su tvrtke počele ostvarivati financijsku dobrobit kroz svojevrsne akcije koje će navodno učiniti njihove proizvode održivim.

Foto: Pexels

U vremenu kada briga o okolišu postaje sve raširenija te sve više ljudi želi kupovati ekološki sigurne proizvode, tvrtke upravo to koriste kako bi privukle svoje kupce. Tu se javlja pojam greenwashing, o kojem smo, među ostalom, razgovarali u našem podcastu s Ivanom Kordić, nacionalnom koordinatoricom znanstvene i kreativne međunarodne radionice Klimatski kolaž, članice upravnog odbora udruge Tatavaka te vlasnice obrta za edukaciju i savjetovanje Akorda.

Ivana je, naime, rekla da je greenwashing identificiran još 80-ih godina prošloga stoljeća te je već tada krenuo pokušaj da se ostvari financijska dobrobit kroz pričanje priča o akcijama koje tvrtke poduzimaju kako bi svoje poslovanje ili neke svoje proizvode učinile više održivim.

– Meni je zapravo jako dragi prijevod za to ‘zeleno pranje svijesti’. To su neistinite tvrdnje koje različiti akteri iz privatnog sektora plasiraju kako bi ostvarili za sebe neku dobrobit, koja je najčešće izražena u dolarima ili eurima, a da iza tih tvrdnji ne stoji nekakva stvarna akcija koju te tvrtke poduzimaju da bi promijenili svoje poslovanje prema istinski većoj održivosti, objašnjava Ivana.

Izdvojeni članak

VIDEO: Jeste li čuli za greenwashing? ‘Pojavljuje se u vrlo kompleksnim oblicima’

No, kako kaže, to ne moraju biti isključivo lažne tvrdnje. Mogu biti samo i tvrdnje koje naprosto ne prenose cijelu istinu ili uzimaju samo jedan segment poslovanja u kojem je napravljena promjena. Najčešće je riječ o segmentu koji je toliko malen i koji ustvari ne reprezentira kakav je etološki otisak tvrtke.

– Kad čovjek pogleda kako tvrtke inače reklamiraju svoje proizvode, nije čudno da je baš sad eto jedan ovakav posebni oblik zavaravajućeg oglašavanja došao do izražaja, zaključuje Ivana.

Cijeli podcast pogledajte na našem YouTube kanalu u videu ispod ili ga poslušajte na Spotifyu.


Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.

EU emblem