Vozačka će se moći dobiti i sa 17, bit će dostupna na mobitelu? EU zastupnici podržali prijedloge
Zastupnici Europskog parlamenta u srijedu su podržali prijedlog EU pravila o vozačkoj dozvoli. Među ostalim i onaj da se i 17-godišnjacima omogući dobivanje dozvole za vožnju automobila ili kamiona, uz pratnju iskusnog vozača. Pravila koja su podržali europarlamentarci trebala bi promicati sigurnost u prometu, ali i zelenu i digitalnu tranziciju Unije.
Na EU cestama godišnje pogine više od 20.000 ljudi, a zastupnici Europskog parlamenta ove su srijede podržali nova EU pravila o vozačkoj dozvoli kojima je intencija promicati sigurnost u prometu, ali i zelenu i digitalnu tranziciju Unije.
Probno razdoblje za mlade vozače, do vozačke već sa 17
Kada je riječ o mladim vozačima, podršku je dobio prijedlog da vozači početnici prolaze kroz najmanje dvije godine probnog razdoblja tijekom kojeg će podlijegati određenim ograničenjima. Primjerice, za njih bi vrijedila stroža stope alkohola pri vožnji te strože kazne za nesavjesno upravljanje vozilom. Prijedlog je i da se spusti dobna granica za dobivanje vozačke dozvole.
– Kako bi se nadoknadio manjak profesionalnih vozača, zastupnici su se također odlučili omogućiti 18-godišnjacima dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika, uz uvjet posjedovanja potvrde o stručnoj osposobljenosti. Dodatno, u tekstu se predlaže da se i 17-godišnjacima omogući dobivanje dozvole za vožnju automobila ili kamiona, uz pratnju iskusnog vozača, priopćio je Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj.
Uz navedeno, zastupnici žele i da testovi za vozačku dozvolu uključuju vožnju u snježnim i skliskim uvjetima, mrtve kutove, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu.
Vozačke će postati dostupne na mobitelima?
Zastupnici su se složili i da bi vozačke dozvole za motocikle i automobile trebale vrijediti 15 godina, a za kamione i autobuse pet godina. No, nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima jer smatraju, među ostalim, da je to diskriminatorno. No, usuglasili su se da se od vozača zatraži samoprocjena fizičke i mentalne sposobnosti prilikom izdavanja ili obnove vozačkih dozvola te da EU države članice odluče žele li tu samoprocjenu zamijeniti liječničkim pregledom, među ostalim i s minimalnim standardima provjere vida i kardiovaskularnog stanja. Žele i da vlade EU zemalja ulože više napora oko senzibiliziranja javnosti na mentalne ili fizičke znakove koji mogu biti rizični za vožnju.
Zastupnici zagovaraju i uvođenje digitalnih vozačkih dozvola koje bi bile dostupne na mobilnim telefonima i potpuno izjednačene s fizičkim vozačkim dozvolama.
Kako je priopćio Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj, nacrt pravila o EU vozačkim dozvolama prihvaćen je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih. Time je Parlament usvojio stajalište u prvom čitanju. Na zakonu će dalje nastaviti raditi zastupnici koji budu izabrani u novi saziv na izborima koji će u Hrvatskoj održati 9. lipnja.
Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.