Zbog umjetne inteligencije neke škole uvode novi predmet, upravo su objavljeni kurikulumi
CARNET je razvio i objavio dva kurikuluma vezana uz umjetnu inteligenciju. Jedan je razvijen za izvannastavnu aktivnost za osnovne škole, a drugi za fakultativni predmet za srednje škole. Provedba obaju eksperimentalno započinje u idućoj školskoj godini.
Pojavom alata ChatGPT potkraj 2022. umjetna inteligencija uvukla se u praktički sve pore ljudskog života. Učenje o umjetnoj inteligenciji, kao i njenoj etičnoj primjeni jedan je od većih izazova s kojima će se obrazovni sustav morati uhvatiti ukoštac.
CARNET razvio dva kurikuluma za izvannastavnu aktivnost i fakultativni predmet o AI-u
Neke osnovne škole u Hrvatskoj dobivaju zato novu izvannastavnu aktivnost, a srednje fakultativni predmet. CARNET je, naime, u sklopu svog projekta ‘Podrška primjeni digitalnih tehnologija u obrazovanju (BrAIn)’ razvijena su dva nova kurikuluma, oba pod nazivom Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene. Kako je priopćeno iz CARNET-a, oba će se eksperimentalno provoditi u školskoj godini 2024./2025.
– Svrha ovih kurikuluma je razvoj kritičkog mišljenja učenika o utjecaju umjetne inteligencije i tehnologija u nastajanju, razumijevanje prednosti i nedostataka korištenja različitih digitalnih tehnologija te razumijevanje etičkih i društvenih implikacija koje one imaju na svakodnevni život. Cilj provedbe ovih kurikuluma je osposobiti učenike za praktičan i kreativan rad s tehnologijama u nastajanju, a da pritom zadrže kritičan stav prema tim tehnologijama, navode iz CARNET-a.
Osnovnim školama izvannastavnu aktivnost vezanu uz umjetnu inteligenciju preporučuju organizirati u 7. i 8. razredu, kao prvu i drugu godinu učenja. Za srednje škole ideja je da se kurikulum provodi u 2. i 3. razredu, također kao prva i druga godina učenja.
– U skladu s organizacijskim mogućnostima škole kurikulumi se mogu provoditi i u drugim razredima. Oba kurikuluma provodila bi se po 35 sati godišnje, navodi se u priopćenju CARNET-a.
Otvoren javni poziv za sudjelovanje u eksperimentalnoj provedbi
Kako stoji u obama kurikulumima, oni su prvenstveno namijenjeni učiteljima i nastavnicima Informatike u osnovnim odnosno srednjim školama. No, iz CARNET-a naglašavaju da ih mogu koristiti i drugi zainteresirani predmetni nastavnici koji u svoju praksu žele uključiti poučavanje o umjetnoj inteligenciji, koji bi htjeli upotrebljavati alate umjetne inteligencije za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda i koji bi željeli svoje učenike pripremiti za život i rad u svijetu umjetne inteligencije i tehnologija u nastajanju.
Inače, za sudjelovanje u eksperimentalnoj primjeni kurikuluma otvoren je javni poziv koji traje do 7. svibnja 2024. godine, a detalje možete vidjeti ovdje.
Kurikulume Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene možete vidjeti i preuzeti u nastavku. Napomena: ako vam dokumenti nisu vidljivi, osvježite stranicu.
Kurikulum za osnovne škole
Kurikulum za srednje škole
Europska komisija još je prije dvije godine izradila smjernice za korištenje AI-a u obrazovanju
Već smo ranije izvijestili kako je Hrvatskoj početkom ove godine donesena odluka o osnivanju Povjerenstva za etičnu primjenu digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije (UI) u obrazovanju. Neke od njegovih ključnih zadaća su izrada smjernica za etičnu primjenu umjetne inteligencije i digitalnih tehnologija u obrazovanju, a ono će provoditi i edukacije za korištenje umjetne inteligencije u obrazovanju. Prvenstveno će biti namijenjene nastavnicima. Plan je i da spomenute smjernice omoguće podizanje razine svijesti učenika o tome kako na etičan način koristiti ovu, relativno novu tehnologiju.
Smjernice će se voditi onima koje je još u listopadu 2022. godine donijela Europska komisija. Smjernice Europske komisije služe kao praktična potpora učiteljima i nastavnicima osnovnih i srednjih škola koji imaju malo iskustva u upotrebi umjetne inteligencije ili ga uopće nemaju.
U njima se na konkretnim primjerima nastoji objasniti kako se umjetna inteligencija upotrebljava u školama, pomoći učiteljima i nastavnicima u poučavanju, a učenicima u učenju te poduprijeti sustave i administrativne postupke u obrazovnom okruženju.
Smjernice Europske komisije možete vidjeti i preuzeti u nastavku, a ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.
Projekt je sufinancirao Europski parlament u okviru programa subvencija Europskog parlamenta u području komunikacije. Europski parlament nije sudjelovao u njegovom pripremanju te ni na koji način nije odgovoran za sadržaj objavljenih vijesti.