Pretraga

Priča o dečku iz Karlovca koji zbog igraće konzole nije želio na faks i sada pomalo osvaja svijet

A- A+

Entuzijasti, stvaratelji, kreativci – tim nam se riječima svojedobno opisao tim Crobotix kojeg su činila dva srednjoškolca iz Karlovca. Jedan od njih bio je i Albert Gajšak, prvak Europe u robotici. Kada smo zadnji puta pisali o njemu, nismo bili svjesni onoga što će jednoga dana postići, jer rad i trud u nas nerijetko ostaju neprimijećeni. No, Albert je imao drugačiji plan. U svome domu u Karlovcu još je u srednjoškolskim danima kovao ideju o MAKERbuinu – igraćoj konzoli koja je osvojila Hrvatsku i svijet. Okupio je oko sebe jednako entuzijastičnu ekipu, nakon srednje odlučio ne upisati fakultet i danas ovaj 19-godišnjak vodi jedan od uspješnijih hrvatskih kickstartera, tvrtku Circuitmess. Ovo je njegova priča.

Albert Gajšak; screenshot: YouTube

Albertova ljubav prema elektronici i robotici rodila se davnih dana, točne godine se ni sam ne sjeća, kaže bilo je to u prva četiri razreda osnovne škole. No, okolnosti dobro pamti. Njegov otac umjesto uobičajenih ‘legića’ odlučio mu je pokloniti nešto malo drugačije.

– Kupio mi je set na foru ‘mali elektroničar’, spajaš neke žice. I meni je to bilo interesantno pa me tamo negdje u 5. ili 6. razredu odlučio upisati na tečajeve elektronike i robotike koji su se održavali u Zajednici tehničke kulture u Karlovcu, koji su bili besplatni, a organizirala ih je Hrvatska zajednica tehničke kulture. Na tim sam tečajevima malo ozbiljnije krenuo u elektroniku, tu su nas oni učili lemljenje, programiranje i slično, prisjeća se Albert svojih početaka.

Robotička natjecanja, spavanje u dvoranama i prvi MAKERbuino

Sve se više počeo interesirati za elektroniku, a karlovačka ZTK u tome je zainteresirane male školarce podupirala ustupivši im prostor u kojemu mogu razvijati svoje ideje. Uskoro su Albertu u glavni fokus ušla natjecanja iz robotike, na kojima je nanizao brojne uspjehe, poput onoga u Portugalu 2016. na kojemu je osvojio prvo mjesto. Radio je tada u timu Crobotix sa svojim prijateljem Filipom Jakšićem, a u Portugal su otišli sa samo 100 eura u džepu i spavali po dvoranama.

Izdvojeni članak

Crobotix: entuzijasti, stvaratelji, kreativci. I prvaci Europe u robotici

Simultano natjecanjima iz robotike kod kuće je radio na vlastitim kreacijama kad god je uhvatio vremena. Tako je 2014. godine nastao prvi MAKERbuino, Albertova igraća konzola s jednostavnim hardverom na kojoj se mogu igrati tradicionalne igrice s Gameboya.

– Tada je to sve bila samo igra, odnosno hobi vikendom i u slobodno vrijeme. Sve do 2015. i 2016. godine kada sam to počeo izlagati na različitim sajmovima inovacija i maker fairovima na kojima se predstavlja ta hobistička elektronika. Sve više ljudi prilazilo mi je s pričom da bi to mogli komercijalizirati. Sve do maker faira u Rimu koji se dogodio 2016. godine. Tada smo dobili dosta publiciteta jer smo izabrani za predstavnika Hrvatske na tom maker fairu, koji je inače najveći u Europi i svake godine se organizira, a po povratku su o nama pisali različiti mediji, govori nam Albert.

Tada mu je prišao Tomislav Car, mladi hrvatski poduzetnik i osnivač softverske tvrtke Infinium. Poznavali su se i otprije, jer je Tomislav njegovoj ekipi često davao donacije za natjecanja. Predložio je Albertu da od MAKERbuina naprave nešto veće i ozbiljnije i ponudio mu investiciju za određeni udio u osnivanju tvrtke. Albertu se ta ideja svidjela, a ubrzo je pokrenuo i crowdfunding kampanju za osnivanje tvrtke koja je u javnosti naišla na veliko odobravanje.

– I tada je to zapravo krenulo nekako puno ozbiljnije, sve više sam vremena na to odvajao. On mi je zapravo došao i s tom pričom o kickstarteru odnosno crowdfunding kampanji, što sam ja zapravo imao i prije na umu, ali se nikako nisam mogao odlučiti na to kada bi i u kojoj fazi to trebalo započeti. Krenulo je s pripremama za te stvari, odnosno poboljšanjem proizvoda i radila dokumentacija, promotivni materijal, videi i u ožujku 2017. smo pokrenuli tu kickstarter kampanju s nekim ciljem od 10.000 američkih dolara. U konačnici je sakupljeno preko 100.000 američkih dolara, kaže Albert.

MAKERbuino – prije igranja, učenje

Nakon fantastičnog uspjeha kickstartera krenuli su u proizvodnju. Tvrtka je otvorena, Albert je sakupio ekipu od 13 učenika i studenata koji su zajedničkim snagama proizvele MAKERbuino konzole za poklon donatorima u kampanji.

Izdvojeni članak

Karlovački maturant kampanjom za svoju inovaciju prikupio 100 tisuća dolara

Riječ je o paketu koji košta 39 eura i to je nesastavljena konzola, kutija s elektroničkim komponentama. Za sastavljanje je potrebno pratiti jednostavne upute s interneta pritom učiti koja elektronička komponenta radi što, zašto, i kako. Možemo reći, ima edukativnu svrhu jer je potrebno nešto naučiti prije nego se na konzoli uopće može igrati neka od ponuđenih igrica.

– I to je način na koji smo mi to predstavili svijetu na kickstarteru. Ispalo je da se ljudima ta ideja baš sviđa. Većina roditelja ima djecu koja vole igrice, a ova ima edukativnu svrhu i cijena je pristupačna. Hardver na toj igraćoj konzoli je jako, jako star, ima crno-bijeli ekran i to je nešto što bi trebalo biti totalno neprivlačno današnjoj djeci. Danas svatko na svom mobitelu ima videoigre koje su puno bolje i ekran je u boji, a ovdje je glavna fora u tome što cijena koju smo htjeli postići s tim hardverom je 39 eura, što je cijena jedne video igre za nekakav Xbox i slično. I onda kao alternativu umjesto jedne igre za Božić ili rođendan klincu možete kupiti cijeli taj set koji će ga potaknuti da ne isključivo konzumira sadržaj nego i nešto novo nauči. Možda ga to motivira da jednog dana postane mali inženjer ili slično, i to je ta zapravo glavna poanta. I onda kad vi sastavite tu konzolu, ona je vama puno vrjednija od tog PlayStationa, zbog toga što ste ju sami sastavili, to je unikat, to je vaših ruku djelo, objašnjava Albert.

Porijeklo neobičnog naziva konzole

Naziv MAKERbuino potječe od tri riječi: ‘maker’, ‘Arduino’ i ‘Gameboy’. Arduino je programsko sučelje, odnosno softver na kojem je bazirana konzola,. Gameboy je kultna igraća konzola iz ’89., a ‘maker’ u ovom slučaju znači stvaratelje.

U planu je proizvesti ‘uradi sam’ mobitele

Sjećate se prostora s početka priče, kojeg je za rad entuzijastima ustupila Zajednica tehničke kulture u Karlovcu? Sve do ovoga ljeta Albert i njegova ekipa okupljena u tvrtku Circuitmess radila je ondje. U kolovozu su preselili u novi prostor, a do sada prodali već preko 2.500 uređaja, uglavnom u inozemstvo.

Izdvojeni članak

Petar u školi uopće nema informatiku, a europski je prvak u robotici

Plan je da se firma i u budućnosti bavi dizajniranjem i proizvodnjom takvih inovativnih elektroničkih uređaja i rješenja za učenje i poučavanje STEM-a. Upravo to područje žele na inovativan način približiti školarcima, budući da tradicionalno školstvo još uvijek ne održava korak s inovacijama u tehnologiji. Albert želi napraviti liniju proizvoda poput MAKERbuina, jednostavnijih ili kompliciranijih, koji će se temeljiti na ‘uradi sam’ principu, odnosno poučavati STEM.

– U planu je napraviti set ‘uradi sam’ mobitela, što apsolutno nije nikakav novi koncept, takvi setovi su i prije postojali , samo što nitko nije uspio komercijalizirati takav proizvod kako spada. Puno ljudi misli da je napraviti vlastiti mobitel ‘rocket science’, ali je zapravo potpuno jednostavno, u rangu MAKERbuina. Želimo uradi sam tehniku približiti novoj generaciji kroz te proizvode koji su popularni, poput mobitela, igraćih konzola i slično, kaže nam.

Za uspješno studiranje jednostavno nije bilo vremena

Izdvojeni članak

Od rada u malom podrumu do zlata oko vrata: Priča o Ines, svjetskoj prvakinji u robotici

Godine truda i rada za Alberta su urodile plodom, a osim o elektronici, naučio je i ponešto o odricanju. Kako bi pokrenuo uspješan posao, po završetku mature ove godine odlučio je ne upisati fakultet, iako je bio izvrstan đak i za upis nekog od najboljih tehničkih fakulteta imao je sve preduvjete.

– Shvatio da ne mogu raditi dvije stvari odjednom, u isto vrijeme i studirati i raditi ovo tu. Zato što ovakav nekakav projekt, odnosno vođenje firme i sve te stvari koje se nama događaju, ne mogu to tako kvalitetno voditi uz fakultet. Meni treba svakodnevno barem 10-12 sati, dakle trebam raditi na firmi, na proizvodu i na svim drugi stvarima. Dio tih poslova bi se mogao prebaciti na nekog drugoga, ali ako nešto želiš napraviti kvalitetno, moraš u to ići 100 posto. Ovako onda ne bi ni firma opstala, ne bih ni fakultet završio, odnosno bilo bi to nešto na pola. I tako je prevagnula ova opcija. Svašta su mi ljudi rekli u vezi toga, znate to je ovako malo, je l’, avangardno. Ali ja mislim da sam odabrao dobro i iskreno o upisu fakulteta trenutno niti ne razmišljam, priča nam Albert.

Fakultet mu je, dodaje, ‘backup’, ako stvari krenu po zlu, ali trenutno misli da mu u ovome što radi ne bi pomogao toliko da u njega ulaže vrijeme.

– A i ako to poželim, fakultet mogu upisati sljedeće godine i godine koja slijedi, a da sam ideju i tvrtku stavio po strani, propala bi, kaže.

Odlazak na najveći svjetski sajam potrošačke elektronike

Izdvojeni članak

Hrvatski školarci nastavljaju rasturati: S europske informatičke olimpijade kući donijeli 4 medalje

Bilo bi to veliki gubitak, ne samo za Hrvatsku, već i za svijet, koji je totalno ‘poludio’ za Albertovim MAKERbuinom, što je pokazala i crowdfunding kampanja. Svijetu će se još jednom, u najboljem svijetlu, predstaviti i na najvećem globalnom sajmu potrošačke elektronike, CES-u (Consumer Electronic Show) u Las Vegasu. Sudjelovanje na CES-u izborio je pobjedom na ovogodišnjem Idea Knockout natjecanju informatičkih stručnjaka u startupovima.

– CES će nam definitivno otvoriti vrata još i više. Ona kickstarter kampanja je odškrinula vrata prema svijetu. 90 posto uređaja u kampanji je otišlo van ove regije, većinom SAD, onda u Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačku. To su tržišta koja su jako velika u odnosu na zemlju poput Hrvatske. I baš zbog toga, mislim da će nam CES kao taj nekakav svjetski prepoznat sajam pomoći u komercijalizaciji i potpuno otvoriti ta odškrinuta vrata, zaključuje Albert.

Upravo bi time, priželjkuje Albert, MAKERbuino u globalnoj priči o STEM-u mogao postati važna stranica. Bio bi to veliki uspjeh za klince iz Karlovca čiji uređaj, možda baš u trenutku kada ovo čitate, negdje u svijetu stvara pravog malog inženjera.