Isto djelo pojavilo se na eseju A i B razine Hrvatskog: ‘Tema na ljetnom roku bila je lakša’
Nakon prvog dijela ispita mature iz Hrvatskog jezika, ovog utorka pisao se i esej. Na višoj razini maturanti su pisali usporedni temeljem ulomaka iz Kovačićeva romana ‘U registraturi’ i Nehajeva romana ‘Bijeg’. Na B razini maturanti su pisali esej također temeljen na romanu ‘U registraturi’. Četvero maturanata koji su danas pisali esej otkrilo nam je kako im je prošao taj dio ispita Hrvatskog.
Maturanti s kojima smo razgovarali nakon današnjeg eseja iz Hrvatskog uglavnom su izašli na jesenski rok kako bi poboljšali ocjenu. Zato nisu osjećali preveliki stres i strah, ali neki od njih mišljenja su da je tema bila jednostavnija na ljetnom roku. Podsjetimo, ljetos su maturanti morali napisati usporedni esej temeljem ulomaka iz Novakova romana ‘Posljednji Stipančići’ i romana ‘Otac Goriot’ Honoréa de Balzaca.
Tema teža nego ljetos, ali ne prezahtjevna
– Mislim da ću se složiti s većinom maturanata da je tema na ljetnom roku bila lakša, ali nije ni danas bila nešto prezahtjevna. Ove godine nam očito izlaze u susret. Osobno sam strahovao od poezije i za to sam se najviše pripremao, dok sam ostale više površno jer mi je o njima bilo lakše pisati jer ima vise činjenica za koristit u eseju. Nisam se nešto prepao kad sam vidio polazne tekstove jer ih je trebalo samo tematski usporediti, ali mi je trebalo jedno desetak minuta da se sjetim nekih stvari za uvod. Na prošlom roku sam esej napisao solidno, ali uvijek može bolje. Gubio sam bodove na interpretaciji ulomaka i na potkrijepi pa se nadam da sam danas to ispravio, kaže nam Luka iz Gimnazije Bjelovar.
Nakon pisanja mu je ostalo par minuta za ispravak grešaka te provjeru je li dao odgovore na sve smjernice.
– Možda sam se na početku malo pogubio jer sam se u uvodu i u velikom dijelu razrade fokusirao na predstavljanje poetike djela, što je bila prva smjernica. Na druge dvije (usporedite polazne tekstove na sadržajnoj i stilskoj razini te opišite problematiku o kojoj govore polazni tekstovi i usporedite ih s drugim djelima) sam odgovorio nekako na brzinu, tako da tu možda izgubim koji bod. Posljednja je smjernica bila klasična – obrazložite svoje tvrdnje, što i jesam s par citata. Tu me muči jedino što sam jedan citat iz drugog polaznog teksta stavio u zaključku, ističe naš sugovornik Luka.
Mnogi su izašli kako bi poboljšali ocjenu
Njegov vršnjak Ivan iz Ekonomske i turističke škole Daruvar kaže kako se nadao izbjeći domaći roman, ali da se o temi moglo napisati dosta doga.
– Nadao sam se da nećemo dobiti ‘Registraturu’ jer je djelo samo po sebi kompleksno i razgranato, ima previše događanja. Tema nije bila teška, pisalo se o neškolovanosti seljaštva (i ljudi generalno) pa se moglo puno raspisati o tome. Trebali smo predstaviti autore i djela. Usporediti Ivicu Kičmanovića i Đuru Andrijaševića u sklopu cijelog djela te smo morali usporediti polazne tekstove, prepričava nam Ivan.
Polazni ulomci odnosili su se na neškolovanost te su te ulomke maturanti morali usporediti i s drugim djelima. Ivan kaže kako mu je najteže bilo odrediti u koji dio romana ‘Bijeg’ spada polazni ulomak.
– Nije me bilo strah mature jer sam prošao ljetni rok i upisao fakultet. Prijavio sam jesenski jer sam htio bolju ocjenu jer nisam siguran hoću li se u budućnosti htjeti prebaciti na neki drugi fakultet za koji ću trebati malo veću ocjenu, zaključuje Ivan.
Lara, iz Privatne srednje škole Marko Antun de Dominis Split na jesenski je rok izašla jer je ljeto željela iskoristiti za bolju pripremu ispita.
– Po meni djela nisu teška i bilo je lagano pisati na tu temu. Bilo me strah najviše koje djelo će mi dati, ali mi je bilo olakšanje kada sam vidjela da su izabrana dva lagana djela. Smjernice su bile jednostavne i pomogle su dosta u tome što da pišem. Očekujem dobru ocjenu i smatram da je olakšanje ove godine što se ne mora dobiti dovoljan iz eseja da prođem čitav ispit, ističe Lara.
‘U registraturi’ tema i na B razini
Na osnovnoj razini bio je zadan ulomak iz samo jednog djela, a to je također bio roman ‘U registraturi’.
– Tema mi se svidjela zato što sam upravo o njoj dosta toga znao pa mi nije bilo toliko teško. Neke od smjernica bile su odgovoriti u kojem književnopovijesnom razdoblju je nastalo to djelo, zatim odnos Ivice i Laure u polaznom tekstu, uloga polaznog teksta u odnosu na cijelo djelo te opisati Lauru sa sličnim književnim likovima. Najteže mi je bilo opisati Lauri sa sličnim književnim likovima iz razloga što nisam u početku shvatio pitanje, no kad sam promislio malo duže, onda sam shvatio o čemu je riječ, ispričao nam je nakon eseja Antonijo iz Ekonomske i trgovačke škole Ivana Domca u Vinkovcima.
I njemu je, kaže, bilo puno lakše pristupiti eseju kada zna da nema minimalnog praga koji mora zadovoljiti da bi prošao čitav ispit.
– Nakon pisanja se osjećam odlično jer smatram da sam napisao dovoljno dobro kako bih prošao Hrvatski jezik, nije me bilo strah i izašao sam na jesenski rok jer planiram upisati fakultet. Očekujem zaista minimum, znači barem dovoljan jer mi je to sasvim dovoljno kako bi mogao upisati fakultet, ali nadam se što boljoj ocjeni, zaključuje Antonijo.