Iz svih pet ispita mature Duje je dobio peticu: Upisao sam FER, a iz Zagreba ću raditi za splitsku tvrtku
Duje Štolfa, učenik III. gimnazije u Splitu, na državnoj je maturi polagao čak pet predmeta. I u potpunosti briljirao na tim ispitima. Na Hrvatskom je ostvario rezultat 89%, a na preostalim ispitima imao je samo po dvije greške što znači da je na svima ostvario ocjenu odličan. Zbog svog uspjeha jedan je od maturanata koje je nagradilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Dujino ime možda vam je poznato – 2019. s kolegom Antoniom Nikolićem osvojio je prvo mjesto na našem srednjoškolskom natjecanju Ideja godine. Nakon uspjeha na maturi upisao je Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu i već sada ima posao.
Jedan od maturanata koji su postigli najbolji uspjeh na ovogodišnjoj maturi je i Duje Štolfa, učenik III. gimnazije u Splitu. Duje je dobitnik nagrade Ministarstva znanosti i obrazovanja koja se dodjeljuje učenicima koji su postigli najbolji postotak na obaveznim predmetima A razina.
– Od izbornih sam predmeta pisao Fiziku i Informatiku, a obvezne sam sve pisao A razinu. Rezultate kao da sam namjestio, Hrvatski sam riješio 89 %, dok sam na svim ostalim ispitima imao po dvije greške, započinje svoju priču Duje.
‘Prvo što mi je kroz glavu prošlo bilo je: ‘Ha! Baza, dvi greške’
Prepričava nam kako je večer prije objave rezultata bio u izlasku s razredom, pa je zapravo na dan objave rezultata prespavao podnevnu nervozu oko preopterećenosti sustava Postani student. Mirno je pogledao rezultate i u tom trenutku, kaže, osjetio olakšanje jer je prošla ta ‘strašna’ matura koju su učenici iščekivali četiri godine srednje.
– Prvo što mi je kroz glavu prošlo bilo je: ‘Ha! Baza, dvi greške’. Zaista nisam želio gledati rješenja matura prije objavljivanja rezultata pa sam bio spreman na sve, ali sam ipak znao da sam sve napisao relativno OK. Kako je Fizika divan predmet i čovjek na toj maturi stigne tri puta u miru provjeriti svoj test, samo sam za nju bio siguran da sam je napisao za vrlo visoki postotak, prisjeća se Duje.
Njegove pripreme za maturu zapravo su se sastojale od ponavljanja već naučenoga kroz srednju školu. Kaže, imao je sreće što mu je raspored prijavljenih ispita mature bio takav da je između svaka dva predmeta imao dovoljno vremena za posvetiti se samo jednom predmetu.
– Ovisno o predmetu, u tom sam periodu ili rješavao stare mature ili ponavljao gradivo iz svojih skripti s nastave, bilježnica, udžbenika i sl. Tako sam za Matematiku samo rješavao mature, dok sam za Hrvatski sažimao podatke o svim kataloškim djelima. Zbog toga mi je Hrvatski bio i najteži za učenje, vrlo sam intenzivno radio tih pet-šest dana prije ispita, a stol mi je bio prekriven papirima, bilježnicama i knjigama kako bih stigao ponoviti svih šezdesetak djela iz ispitnog kataloga. Prošao je prvi dio ispita, otišao sam s razredom na more, zatim odspavao, pa je opet krenulo: piši uvode za esej, smišljaj usporedbe, čitaj skripte. Unatoč tome, upravo mi je nastava omogućila da ponavljanje za maturu ne trebam započeti prije završetka nastave. Bilo da sam u ove četiri godine Fiziku morao toliko često vježbati da to naučeno gradivo čak i nakon četiri godine ne može ‘ispariti’ iz mene, ili da su nas profesori već od prvog razreda navikavali na format državne mature, sve što sam radio u posljednje četiri godine znatno mi je olakšalo pripreme za maturu, objašnjava naš sugovornik.
Jedan od dobitnika nagrade Ministarstva
Duje je, kao što smo spomenuli u uvodu, jedan od dobitnika nagrade Ministarstva znanosti i obrazovanja za uspjeh na obveznim predmetima mature. Pitamo ga što mu znači jedno ovakvo priznanje i na što planira utrošiti novčani dio nagrade.
– ‘Fala Bogu, isplatilo se. Matura iz Hrvatskog nije značajna za upis na FER, ali znam da je to silno učenje poslužilo nečemu. Možda je najznačajnija ta motivacija koju nagrade pružaju: ‘Aha! OK, ovo što sam do sad radio bilo je dobro i kvalitetno, trebam tako nastaviti. Super.’ Kako je Antonio s kojim sam bio na Ideji godine početkom ove godine osnovao tvrtku u kojoj sam do srpnja radio kao grafički dizajner, a sada kao razvojni programer, nagrada će se uklopiti račun s plaćama koji je naslovljen ‘Fondovi za Zagreb’. Do Zagreba me čeka dugo ljeto, pa sada u miru mogu reći: ‘Super! Severina je u Bolu, ‘ajmo na izlet!’ ili ‘Hej, hej! Josipa će Lisac bit’ na Sustipanu, ‘ko hoće sa mnom?’, veli nam Duje.
Ovogodišnji maturanti nerijetko su isticali kako je njihova generacija zakinuta kada je riječ o maturi – u trećem razredu najprije je bio dugotrajni štrajk u školama, u drugom polugodištu se prešlo na online nastavu, a ona se u tom obliku održavala i dio protekle nastavne godine. Duju smo pitali i misli li da je njegovoj generaciji zbog toga bilo teže pripremati se za maturu.
– Ako se dobro sjećam, prošlogodišnji se štrajk nadoknadio dodatnim satima tijekom godine, a ove se godine pazilo na maturante pa je neke online nastava skoro i zaobišla. Dakle, jedini raspon vremena kada su mogle nastati eventualne rupe u znanju bio je kraj prošle godine, kada su okolnosti bile nove, nepoznate i nepredvidive. Moja je škola imala dovoljno opreme kako bi u ovoj nastavnoj godini svima omogućila održavanje i praćenje online nastave u stvarnom vremenu. Profesori su se navikli na grafičke tablete i ostalu opremu, a mi smo se navikli paliti-gasiti mikrofone i aktivnije odgovarati na pitanja kako bi profesorima barem malo popunili tu praznu učionicu iz koje su držali nastavu. Upravo je takav način rada najbliži onoj nastavi uživo, u učionicama, priča nam Duje.
Dodaje kako je jednu od bolji stvari kod online nastave iskusio na dodatnoj nastavi Hrvatskog jezika, a znatno mu je pomogla u ostvarivanju uspjeha na maturi.
– Naime, ta je nastava bila u potpunosti online, držala ju je moja razrednica, najčešće subotama, ali i kada i gdje nam je god odgovaralo. Tako je subotama redovito prva stvar koju bih čuo kada bi se probudio bila razrednica kako objašnjava Krležinu ulogu u sukobu na književnoj ljevici ili kako nabraja ‘A-ove’ za Kiklopa i tumači kako bi esej na državnoj maturi trebao izgledati. Putnici se nisu trebali gužvati u autobusima po sat vremena u svakom smjeru, mi što volimo duže spavati priključili bismo se iz kreveta, a bilješke smo mogli pisati odmah na računalima, brže i urednije. Jednom se prigodom ta nastava preklopila s proslavom jednog rođendana, ali nismo imali problema, taman dok je dio grupe pripremio večeru, druga je polovica prošla i prezentirala Brešana, Šoljana i Pavličića, ispričao nam je Duje.
Upisao je FER
Ovaj splitski izvrsnik od jeseni postaje student na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva. No, oko donošenja odluke o tome gdje će nastaviti školovanje na višoj razini imao je malu dilemu.
– Upisao sam FER, studij računarstva, područja za koje sam razvio interese od osnovnoškolskih dana, i područja u kojem je vrlo zadovoljavajuće raditi. Dvoumio sam se oko studija Fizike, ili pak splitskog FESB-a. Za dilemu FESB-FER raspitivao sam se kod prijatelja koji studiraju na tim fakultetima, a svi su odgovori bili dosljedni oko toga koje mogućnosti pruža koji grad i fakultet. Dobio sam priliku raditi iz Zagreba za splitsku tvrtku, pa je odluka pala na FER. Mislim da se oko fizike, koja mi je izrazito draga, nikada neću prestati dvoumiti, ali vjerujem da ću pronaći način za spajanje tih dvaju područja u jednom poslu, zaključuje Duje.
Najbolje maturante već nekoliko godina zaredom pitamo i što misle općenito o hrvatskom obrazovnom sustavu. Isto pitanje pitali smo i Duju.
– Ne volim kritizirati kurikulume, udžbenike, načine vođenja nastave i sl. jer su te stvari oblikovali ljudi kvalificiraniji od mene, a ja samo mogu reći: ‘Meni je puno ovoliko (UBACI PREDMET) za učit’, ja ne bi’ to’, kaže Duje.
Manje mogućnosti za učenike koji nisu iz Zagreba
Ipak, svjestan je jedne poprilično velike nepravde koju često uočavaju izvrsni učenici iz mjesta udaljenijih od Zagreba – učenici koji ne žive u metropoli nerijetko imaju manje mogućnosti i prilika pokazati što znaju i mogu, ali i dobiti pomoć u razvoju svog znanja ili talenta.
– Jedinu nepravdu koju sam primijetio i osjetio, a može se shvatiti i kao problem obrazovnog sustava i kao demografski, geopolitički problem, bila je razlika pruženih mogućnosti na područjima Zagreb i ne-Zagreb, u mome slučaju Split (dakle ja sam još i dobro prošao). Ta je razlika najočitija na natjecanjima, prvo onim koje organizira Ministarstvo, zatim na, meni najdražim, olimpijadama. Zašto je redovito od desetak učenika pozvanih na državnu razinu Natjecanja iz informatike u kategoriji algoritmi njih devetoro iz XV. gimnazije? Odgovor je jednostavan, ta im je škola i grad pružila idealnu okolinu (očito kao takvu jedinstvenu ili rijetku u državi) u kojoj mogu naučiti i savladati vrlo zahtjevno gradivo tog natjecanja. Zašto sam ja trebao putovati pet sati i autobus platiti tristotinjak kuna da bih mogao odslušati pet sati priprema za Olimpijadu iz fizike? Zašto sam na tim pripremama bio samo jednom? Zašto je moja kolegica iz razreda trebala dva tjedna živjeti kod prijatelja u Zagrebu kako bi mogla svaki dan biti na pripremama za Olimpijadu iz kemije? Mogu li to svi? Na olimpijade su redovito prolazili učenici iz Splita i drugih krajeva, istina, ali osjetio sam da su ljudi oko mene i ja sam u ove četiri godine bili značajno zakinuti od mnogo prilika. Isto tako, da nisam zbog mjesta stanovanja ili financijskog stanja mogao upisati splitsku III. gimnaziju, ja ne bih sada imao intervju s portalom srednja.hr, niti bih dvije godine prije ovoga mogao uopće sudjelovati u Ideji godine, zaključuje Duje.
Pročitajte tekstove o drugim najboljim maturantima 2021.
Eugen je bio prvi na rang-listi za upis na FER: Još od osnovne sam znao da ću ga upisati
Karlo je najbolji upisani student Medicine: Puno je FER-ovaca u obitelji, ja idem spašavati živote
Upoznajte Matea, maturanta iz Elektrostrojarske škole koji je Engleski na maturi riješio bez greške
Luka je jedan od strukovnjaka koji su rasturili državnu maturu pa doma odnijeli novčanu nagradu
Matematiku je riješio bez greške, a sve ostale ispite na maturi s preko 90 posto: Upoznajte Andreja
Imaju isto ime, idu u istu školu i briljirale su na maturi: Upoznajte Paulu i Paulu
Dino je na maturi iz Engleskog imao sto posto pa dobio novčanu nagradu: Kupit će laptop za faks
Davor je rasturio maturu pa dobio nagradu od 5.000 eura: Otkrio nam je kako se pripremao
Matko je riješio sto posto Matematike i Fizike: Sad kući nosi nagradu od 5.000 dolara