I kod nas se prate trendovi: globalno prepoznat koncept visokog obrazovanja na hrvatskom veleučilištu
Kada govorimo o visokom obrazovanju danas, možemo govoriti o mnogim različitim konceptima i pristupima. Jedan se posebno ističe, a možemo reći i da je postao svojevrsni trend u svijetu. Riječ je o konceptu pod nazivom ‘learning by doing’ i njime se vode brojne svjetske obrazovne institucije. Kod nas se prema ovom konceptu može studirati na VERN’u, a mi donosimo kako to zapravo izgleda.
Learning by doing koncept je visokog obrazovanja koji je prepoznat kao najprikladniji model obrazovanja. Razlog tomu je što se ovaj koncept sastoji od prijenosa teorije i rada u praksi, odnosno potiče se razvoj primjenjivih znanja i vještina. Sve to prilagođeno je potrebama tržišta rada.
Na VERN’u su posebno prateći ovaj svjetski model obrazovanja osmislili koncept pod nazivom #EducationmeetsBusiness. Putem ovoga VERN’ svojim studentima omogućuje suradnju s uspješnim tvrtkama, što za posljedicu ima razvoj stručnih znanja u području istraživanja tržišta, realizaciju poduzetničkih ideja, ulazak na tržište rada kroz program stručne prakse ili mogućnost suradnje na važnim projektima koji povezuju gospodarstvo i obrazovni sektor.
Postavlja se pitanje kako VERN’ to sve radi. Prva stvar kojoj se pridaje velika pozornost na ovom veleučilištu je studentska praksa. Kako bi se studentima ponudila što bolja ponuda, ovaj model se stalno unaprjeđuje kako bi studenti mogli što uspješnije primjenjivati stručna znanja koja su pokupili na studiju, a koji odgovaraju njihovim karijernim ambicijama.
Studentska praksa kao pravi i ozbiljni posao
Pitali smo dvije studentice VERN’a da s nama podijele svoja iskustva sa svoje stručne prakse. Ivona Kulaš i Ana Šokman, studentice preddiplomskog studija Turizam – turistički i hotelski menadžment, svoju su stručnu praksu odradile u Unilineu, vodećoj kompaniji za destinacijski menadžment. Uz to su i dobitnice Unilineovih stipendija u okviru natječaja „Program poticanja obrazovanja kadrova u ugostiteljstvu i turizmu u 2017. godini“.
– Planirala sam raditi u hotelijerstvu, na VERN’u sam učila sve o hotelijerstvu i ugostiteljstvu, marketing i menadžment, a na praksi sam naučila sve o agencijama i destinacijskom turizmu. Smatram da su ova znanja iz prakse bila ključna za moje shvaćanje turizma kao potpune cjeline i pomoglo mi je shvatiti koliko elemenata je uključeno u nešto jednostavno poput otići 3 dana na more. Praksa me učinila kompetentnijom i pobudila je u meni želju za daljnjim razvojem, otkrila nam je studentica Ivona.
S druge strane, Ana nam je rekla se na svojoj stručnoj praksi osjećala kao da je pravi zaposlenik Unilinea. Kaže kako je imala priliku raditi za tržište Koreje i da je uz pomoć kolegica uspjela svladati svu dinamiku tog specifičnog i zahtjevnog tržišta.
– Smatram da će mi najviše pomoći kontakti koje sam stekla radeći, naučila sam što je bitno za turizam i na što treba obratiti posebnu pažnju, zatim način komuniciranja s dobavljačima i klijentima i jako bitno kako zapravo izgleda pravi timski rad, koji je izuzetno bitan za turizam. U skoroj budućnosti planiram se zaposliti u hotelskoj industriji kako bi stekla još poneka znanja, iskustva i vještine iz turizma, konkretno ono što je bitno za hotele da bih jednog dana bila dovoljno kompetentna za otvaranje vlastitog posla, rekla nam je Ana, otkrivši svoje planove za budućnost.
Puno posla, ali trud se višestruko isplati
Uz to, VERN’ kroz cijelu godinu organizira s različitim partnerima mnoge studentske aktivnosti, kao što su tribine ili konferencije. Studente se potiče na sudjelovanje, ali i na uključivanje u organizaciju takvih događanja. Primjer jedne takve konferencije jest „University-Business Forum“ Europske komisije o poticanju suradnje između gospodarstva i visokog obrazovanja. Konferencija je održana prošle godine na Visu, što je ujedno bila i prva takva konferencija na ovim prostorima, a VERN’ je bio jedan od suorganizatora. Kako je to izgledalo i koliko je posla bilo potrebno za realizaciju ovakvog velikog događanja pitali smo dvoje studenata preddiplomskog studija Odnosi s javnošću, Luku Boždara i Lauru Škugor.
– Moji su zadaci započeli par mjeseci prije same konferencije i završili mjesec nakon konferencije. S obzirom na to da sam predvodio Hospitality ured konferencije, bavio sam se svakim korakom svakog uzvanika konferencije. Od organizacije i traženja letova, smještaja i slanja beskonačnih mailova naputaka do koordiniranja s nadležnim uredima u Europskoj komisiji. Iskreno, započevši posao nakon početnih uputa nisam vjerovao da ću sve to uspjeti obaviti kako spada. Srećom, prevario sam se i vjerujem kako sam odradio dobar posao. Unatoč tome što se radi o vrlo napornom procesu, završna nagrada vam u tom trenutku znači puno više od utrošenih sati rada i izgubljenih sati sna; užitak sudionika i posjetitelja vašeg događaja. Taj je osjećaj dovoljna motivacija za mene, rekao nam je student Luka.
Laura kaže kako su odnosi s javnošću posao kojim se želi baviti tijekom cijele svoje karijere i kako joj je rad na ovoj konferenciji potvrdio kako je to njezin „dream job“. Premda su bili umorni od toliko puno posla, rad se na kraju itekako isplatio.
– University Business Forum bio je prvi „real-life“ zadatak na kojem smo stečeno znanje na studiju pretvorili u praksu. Teško je definirati sve vještine kada one obuhvaćaju različite aspekte; od vještine komunikacije i organizacije događaja do predviđanja potencijalnih kriznih situacija. Sudjelovanje u organizaciji ovakve konferencije me prvenstveno naučilo važnosti timskog rada i sudjelovanju u svakom koraku izrade projekta. Naučila sam da se u organizaciji događaja se ishodi ne smiju previđati i da ništa ne smije biti prepušteno slučaju. Također, konferencije poput UBF-a naučile su me kako fakulteti često nude prilike poput ove, ali studenti najčešće, nažalost, to ne prepoznaju – zaključuje Laura.
Velika natjecanja za velike ideje
Još jedan način na koji VERN’ studente povezuje s praksom jest kroz poticanje na sudjelovanje u renomiranim studentskim natjecanjima. Jedno takvo natjecanje je HULT Prize, globalno natjecanje studenata na koje se svake godine prijavljuju studenti VERN’a. HULT Prize nazivaju i Nobelovom nagradom za studente, budući da se fokusira na rješavanje gorućih društvenih problema u svijetu. To je svojevrsni motor pokretač novih i održivih ideja za svladavanje društvenih izazova današnjice, a namijenjen je studentima iz cijelog svijeta koji su spremni promijeniti svijet.
Student VERN’a, Luka Šipić 2015. godine se sa svojim timom plasirao u regionalno finale natjecanja koje se održavalo u Dubaiju.
– HULT Prize je na mene utjecao isključivo u pozitivnom smislu. Uvijek sam bio onaj koji ima ideju, ali je nisam mogao provesti zbog mnogo razloga. Onda se pojavila prilika da sudjelujem u natjecanju koje nagrađuje baš ideje, i to društveno poduzetničke. U pet mjeseci, koliko je trajala priprema, najviše sam napredovao upravo na području razvijanja vještina. Komunikacija, organizacija, analiza, kreativnost, samo su neke od mnogih vještina koje sam usavršio. Mogu kazati da sam dobio jako puno te sam iz cijelog projekta izašao mnogo jači, otkrio nam je Luka.
Studentska natjecanja izvrsna su prilika za studente i njihov razvoj ideja i projekata jer im daju mogućnost da ih predstave domaćoj i/ili međunarodnoj javnosti. Isto tako, dobra su jer mogu služiti kao pokretač za realizaciju poduzetničkih ideja, ukoliko studenti imaju takve aspiracije.
Svako natjecanje donosi nešto posebno, ali dvije stvari su uvijek iste: upoznavanje novih osoba i stjecanje iskustva. Studentima natjecanja pomažu jer se od njih zahtjeva snalaženje u zadanim vremenskim okvirima. Svaka osoba ima određene vještine, ali na njima treba raditi kako bi ih doveli do savršenstva. Studenti imaju idealnu priliku da tijekom fakultetskog obrazovanja prepoznaju projekte koji ih zanimaju i da se uključe u njih, jer iskustvo je neprocjenjivo, zaključuje Luka.
Nema sumnje kako studenti VERN’a u svakom smislu dobivaju sve što im je potrebno za razvoj vlastite karijere. VERN’ sa svojom bogatom ponudom studijskih programa, koja se iz godine u godinu širi, nudi velike mogućnosti sadašnjim, ali i svim budućim studentima. Svatko može pronaći nešto po svom ukusu.