Pretraga

[KOMENTAR] Zašto bi jedna maturantica, samo zato što je ‘talentirana’, bila povlaštenija od ostalih?

A- A+

Slučaj maturantice kojoj je poništen ispit iz Hrvatskog jer je svojim potpisom narušila jedno od temeljnih načela mature, ono o tajnosti identiteta pristupnika, nije jedinstven na ovogodišnjem ljetnom roku mature. Zbog istog poteza na isti je način ‘kažnjeno’ još 23 maturanata, a ta sankcija, koju propisuje pravilnik, primjenjivala se i na ranije generacije. I dok za njih nitko ne traži zaobilaženje pravila, nju, jednu od 23, mnogi pokušavaju gurnuti u povlašteniji položaj.

učenica/studentica

Foto: Unsplash

Iako se na prvu tako ne čini, recentni slučaj u kojem je prva dama vršila pritisak na školu da se njenom sinu promjeni ocjena nakon zaključivanja i slučaj maturantice kojoj je poništen čitav ispit na Hrvatskom jer se potpisala na esej, imaju puno toga zajedničkog.

Slučaj Klasična vs. slučaj poništavanja ispita mature

I u slučaju zaključivanja ocjene i u slučaju poništenja ispita na maturi postoji propis koji bi se trebao primjenjivati na sve učenike prema načelu jednakosti. Jednakost bi u slučaju zaključivanja ocjene u Klasičnoj značila da je svim učenicima zaključna ocjena izrečena na kraju nastavne godine pred razrednim odjelom i nakon toga nije mijenjana.

U slučaju poništavanja mature zbog potpisa u ispitnom materijalu jednakost bi značila da se čitav ispit poništi za sve u generaciji i u prethodnim generacijama onima koji su napravili tu grešku. Ili da se za baš sve poništio samo dio ispita. Jer ispite ispravljaju nastavnici koji rade u školama i lako je moguće da u ruke nekog nastavnika dođe ispit koji je napisao njegov učenik ili poznanik, pri čemu bi mnogima bilo teško zadržati nepristranost.

Izdvojeni članak
državna matura esej, pravilo da se ne smiješ potpisati

Potpisala na esej, poništen joj čitav ispit: ‘Ja sam ovih dana usahnula, moja su krila izvrsnosti srezana’

Ispit je poništen za 24 učenika koji su se potpisali, ne samo za jednu

Već znamo da je u Klasičnoj načelo jednakosti potpuno zanemareno – samo je nekim učenicima nakon zaključivanja podignuta ocjena u razrednom odjelu sina predsjednika, premda su svi imali istu profesoricu, pisali iste ispite i u istim uvjetima. Izbjegnuto je i pravilo da im je zaključna ocjena izrečena pred razredom, što je najveća zamjerka brojnih koji rade u školama.

No, kada je riječ o slučaju maturanata koji su se potpisali na ispit mature – na sve je primijenjeno isto pravilo i svi su završili u istom položaju – ispit im je poništen. Svih 24 maturanata generacije 2022. koji su u nepažnji otkrili svoj identitet zaradili su istu kaznu, moraju ponavljati ispit. A ako im je on bio uvjet upisa na fakultet, ne mogu niti na fakultet. I nije samo njih 24 završilo u toj poziciji, kako su potvrdili u NCVVO-u. I maturanti koji su ranijih godina u ispitima otkrili svoj identitet i narušili tajnost identiteta pristupnika, jedno od temeljnih načela mature, sankcionirani su na isti način.

Izdvojeni članak
hrvatski jezik esej državna matura 2022

NCVVO: I ranijih godina bilo je slučajeva da se maturanti potpišu na ispit, uvijek su ga morali ponavljati

Što ćemo s ostalima za koje je važilo isto pravilo?

Zašto onda javnost traži da se jednoj učenici od mogućih više desetaka koji su sankcionirani isto kroz godine, progleda kroz prste? Zar nije promašeno tražiti da se pravila različito primjene samo na nju jer je ‘talentirana’ u glazbi? Što ćemo onda s ostalih 23 ili više desetaka onih starijih za koje je važilo isto pravilo? Odakle ideja da netko od ostalih kojima se dogodilo isto nije talentiran u informatici, piše izvrsno poeziju ili bi mogao postati jedan od najplodonosnijih znanstvenika u području biologije? I zašto bi itko u slučaju Klasične i mijenjanja ocjena iz petnih žila vikao da neki učenici ne smiju biti povlašteni i da je nužno se propisi primjenjuju isto na sve, a sada u povlašteni položaj pokušavao gurnuti jednu?

Bilo kako bilo, jasno je da je maturantica koja se potpisala u ispit punim imenom i prezimenom pogriješila, kao i njenih dvadesetak vršnjaka. Tužna je to greška to koja iz perspektive tek punoljetne osobe zaista može izgledati kao ‘smak svijeta’, ali je daleko od toga – tek jedna u nizu lekcija da je ljudski griješiti i da u budućim sličnim situacijama ipak treba biti oprezniji. Ovo joj je možda bila prva prilika da upiše studij, a iako su oni glazbenih usmjerenja specifični, definitivno nije posljednja.

*Komentar je stav autorice i ne odražava nužno stavove redakcije